۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۱
کد خبر: 280603

وزارت کشور نپال روز شنبه شمار قربانیان زمین لرزه هفته گذشته این کشور را هفت هزار و 40 نفر اعلام کرد.

قربانیان زلزله نپال از مرز 7 هزار نفر گذشت

به گزارش باشگاه خبرنگاران  و به نقل از یرنا ؛براساس این گزارش شمار زخمی های این زمین لرزه نیز از 14 هزار نفر فراتر رفته است که 54 نفر از این افراد خارجی هستند.

شبکه تلویزیونی سی ان ان روز شنبه به نقل از مقامات نپال اعلام کرد: با توجه به ادامه عملیات امداد و نجات و خاکبرداری، امکان دارد این آمار همچنان افزایش یابد.

به گفته مقام های این کشور، براثر وقوع این زمین لرزه بیش از 100 نفر نیز در دو کشور همسایه هند و چین جان خود را از دست دادند.

مرکز ملی عملیات اضطراری نپال از کمبود مواد غذایی، پوشاک، سوخت و نیز تشکیل صف های طولانی خودروها در جایگاه های سوختگیری نقاط مختلف کاتماندو خبر داد.

در همین حال 'سوشیل کویرالا' نخست وزیر نپال همزمان با تلاش تیم های امداد و نجات برای دسترسی به شهرستان ها و روستاهای دور افتاده کشور، احتمال داد که شمار تلفات این زمین لرزه حتی به 10 هزار نفر نیز برسد.

خبرگزاری فرانسه روز جمعه از نپال به نقل از 'کویرالا' در بازدید از این مناطق گزارش داد: از آنجایی که اطلاعات مناطق زلزله زده دورافتاده هنوز به دست ما نرسیده است، دولت همه تلاش خود را برای جستجوی مفقودین و مداوای مجروحان به کار بسته و با تمام قوا برای پیشبرد عملیات امداد و نجات سعی می کند تا بر همه دشواری ها فائق آید.

نخست وزیر نپال همچنین برای یادبود کشته شدگان این بلای طبیعی سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

بنابراعلام منابع خبری نپال، امدادرسانی به آسیب دیدگان زلزله به علت قطع برق، تخریب جاده ها، پل ها و شبکه های ارتباطی و مخابراتی با مشکل مواجه است و هنوز در بسیاری از مناطق دورافتاده و صعب العبور امدادرسانی به کندی انجام می شود.

کاتماندو پایتخت کشور 28 میلیونی نپال، بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد و گفته می شود هنگام وقوع زلزله حدود 300 هزار گردشگر در این شهر حضور داشتند.

این زمین لرزه پنجم اردیبهشت 94 در 10 کیلومتری عمق زمین و در شمال شرق کاتماندو و نزدیک مرز با چین رخ داد.

وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه گذشته اعلام کرده بود سه تن از شهروندان آن کشور در نپال جان باختند، فرانسه نیز از مرگ دو تن از اتباع خود در مرگبارترین فاجعه طبیعی نپال در 80 سال اخیر خبر داد.

درحال حاضر تعداد قابل توجهی از اجساد قربانیان زلزله همچنان در زیرآوار هستند واحتمال شیوع بیماری های عفونی نیز وجود دارد .

همچنان هزاران تن از شهروندان کاتماندو از کندی ارائه خدمات امدادی دولت گلایه می کنند و تا امروز نزدیک به 600 هزار نفر از آنها از بیم ابتلا به بیماری های خطرناک ؛ پایتخت را ترک کرده اند.

مقام های امداد نپال نیازهای فوری زلزله زدگان را دارو ، تجهیزات پزشکی، آب آشامیدنی و مواد خوراکی اعلام کردند و از کشورهای جهان خواستند کمک های خود را برای زلزله زدگان نپالی ارسال کنند.

براساس گزارش رسانه ها، بیش از 80 درصد از ساختمان های مناطق روستایی و حدود 30 درصد ساختمان های مناطق شهری در اثر شدت زلزله تخریب شده است. همچنین گفته می شود بیش از یک میلیون نفر براثر این زلزله آواره شده اند.

براساس گزارش مقام های رسمی نپال، از زمان وقوع زلزله روز شنبه گذشته تاکنون، 100 پس لرزه نیز رخ داده که قوی ترین آن براساس مرکز لرزه نگاری آمریکا 6.7 درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) بوده است.

کارشناسان لرزه نگاری زمین پیش بینی می کنند پس لرزه های این زلزله تا چند روز آینده نیز با قدرت های مختلف ادامه یابد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.