براساس مفاهیم ادبی عموما داستان‌هایی که دارای عوامل تخیلی بسیار و شخصیت‌های خارق‌العاده و عجیب و شگفت باشند و از سوی دیگر امکان وقوع ماجراهای آن‌ها دور از ذهن و غیر‌ممکن است "افسانه" نامیده می‌شوند. printنسخه قابل چاپ

بررسی یک ادعا؛‌ از بی‌مهری تا افسانه چاردیواری مسکن مهر

به گزارش تسنیم، براساس مفاهیم ادبی عموما داستان‌هایی که دارای عوامل تخیلی بسیار و شخصیت‌های خارق‌العاده و عجیب و شگفت باشند و از سوی دیگر امکان وقوع ماجراهای آن‌ها دور از ذهن و غیر‌ممکن است "افسانه" نامیده می‌شوند. هرچند محققان ادبی معتقدند که افسانه‌ها از قدیمی‌ترین نوع ادبیات هستند اما برخی اظهار‌نظرهای ادبی از سوی متولیان اقتصادی دولت قدمت این قبیل افسانه را به عمری کمتر از 2 تا 3 سال نسبت می‌دهند و معتقدند گفته‌های مدیران دولت دهم در برخی پروژه‌ها افسانه‌ای بیش نیست.

معاون وزیر راه و شهرسازی چندی پیش با بیان اینکه زمین رایگان در مسکن مهر یک افسانه است در‌خصوص طرح مسکن مهر مدعی شد: زمین که رایگان نمی‌تواند باشد بلکه در این پروژه به دنبال این بودند که مسکن را در بیرون از شهر بسازند تا قیمت زمین ارزان تمام شود. وی با تاکید بر این موضوع مدعی شد: اینگونه نیست که قیمت زمین صفر باشد، چون آماده‌سازی زمین 450 هزار تومان هزینه دارد و زمین بیرون شهر که به نظر مجانی است در عمل با زیر‌ساخت‌ها و آماده‌سازی که صورت می‌گیرد مشخص می‌شود که چه هزینه هنگفتی دارد.

این گفته‌های مظاهریان در کنار سایر موارد مطروحه از سوی وی مبنی بر این که شاخص دسترسی به مسکن در کشور 12 سال است و اگر یک خانوار متوسط 12 سال تمام درآمد خود را جمع کند و هیچ چیزی نخورد می‌تواند صاحب خانه شود، موجب شد تا سوالات مبهم دیگری در ذهن مردم و کارشناسان اقتصادی از جمله کارشناسان حوزه مسکن متبادر شود. سوالاتی از این دست که مسکن مهر فارغ از آنکه میراث تلخ دولت قبلی باشد یا نباشد؛ وعده‌ای است که باید به سرانجام برسد.

افسانه‌ای دو ساله

اظهارات معاون وزیر راه در‌خصوص مسکن از جمله مسکن مهر و افسانه‌های مربوط به آن در حالی مطرح می‌شود که تنها 2 سال گذشته و درست در زمان دولت دهم همواره بر این موضوع تاکید می‌شد که دولت نهم و دهم طرح مسکن مهر را برای خانه‌دار کردن قشرهای کم‌درآمد اجرایی کرده که طبق آن دولت با واگذاری زمین رایگان سعی دارد خانه‌سازی را تشویق کند.

در زمان اجرایی شدن پروژه مسکن مهر در دولت نهم سعیدی‌کیا، وزیر مسکن و شهرسازی وقت، طرح مسکن مهر را سیاست اصلی دولت نهم برای پاسخگویی به مخاطبان اصلی را اعلام کرد و مدعی شد به موجب این طرح سالانه تعداد یک میلیون و 500 هزار واحد مسکونی، زمین در سطح کشور واگذار می‌شود. بعد از وی وزیر مسکن و شهر‌سازی دولت دهم یعنی علی نیکزاد اعلام کرد: از ابتدای دولت نهم بالغ بر 4 میلیون و 400 هزار واحد مسکن مهر در شهرها و روستاها شروع به ساخت شده‌اند که نیمی از این تعداد در روستاها بوده‌اند که تعداد یک میلیون و 500 هزار از این تعداد تا خرداد 92 تحویل داده شده و مابقی مسکن‌های روستایی می‌بایست تا پایان دولت دهم تحویل داده شوند. در حوزه مسکن مهر شهری حدود یک میلیون و 200 هزار واحد تکمیل شده و مابقی همچنان در دست ساخت هستند که تکمیل و تحویل آنها به دولت یازدهم کشیده می‌شود.

اغراق نکنیم

کارشناسان حوزه مسکن با اشاره به اینکه طرح مسکن مهر پس از افزایش شدید قیمت مسکن در ایران شروع شد می‌گویند: این طرح عموماً در حاشیه شهرها بوده و فکری برای امکانات گوناگون نظیر آب و برق آنها نشده بود اما اینکه دولت یازدهم بر این موضوع تاکید کند که زمین رایگانی در کار نبود تا حدود زیادی اغراق است.

کارشناسان حوزه مسکن و شهر‌سازی با بیان اینکه همزمان با اجرای طرح مسکن مهر مقرر شد تا بخشی از آورده ایجاد این مسکن به عهده متقاضیان باشد می‌گویند: در دولت دهم از حدود 2.2 میلیون نفر متقاضی مسکن مهر در حدود یک میلیون نفر موفق به دریافت مسکن مهر شدند که بخشی از آورده ساخت مسکن را خود تقبل کرده بودند که بخشی در اواسط کار و بخش دیگر را در انتهای کار پرداخت کردند.
این گروه می‌افزایند: فارغ از این موضوع که مسکن مهر سال‌های سال اثرات خود را در اقتصاد کشور گذاشته است از این منظر که مکان‌های انتخاب شده برای ایجاد مسکن تنها خوابگاهی بیش نبوده و صرفا یک چاردیواری بیش نیست از مشکلات متعددی رنج می‌برد که باید به دست متولیان حل شود و حال اینکه متولیان موضوع پرداخت پول برای زمینی که قرار بود رایگان باشد را مطرح می‌کنند معضلات این طرح را دوچندان خواهد کرد.

این کارشناسان اقتصادی نبود سایر زیر‌ساخت‌ها برای این خوابگاه‌ها را مدنظر قرار داده و می‌گویند: زیر‌ساخت‌هایی مانند آب، برق، تلفن، گاز و‌... از جمله مواردی است که باید فراهم شود اما با این اظهار‌نظرها وجهه دیگری پیدا می‌کند.

میراث هرچند تلخ باید به سرمنزل برسد

تحلیلگران حوزه مسکن با اعلام اینکه اجرایی شدن مسکن مهر منجر شد تا بخش خصوصی روال ساخت مسکن خودر ا پیگیری نکند می‌گویند: از آنجایی که تصور می‌شد طرح مسکن مهر در کوتاه‌ترین زمان ممکن میسر و اجرایی خواهد شد این بخش دست از پیگیری فعالیت خود برداشتند و هرچند پیش‌بینی شده بود که تا پایان عمر دولت دهم این پروژه‌ها تحویل داده شود اما در نهایت در حدود 50 درصد این پروژه‌ها تحویل داده شد و مابقی به قول متولیان دولت یازدهم میراث تلخی شد که معضلات اقتصاد کشور را دو چندان کرده است.

این کارشناسان در ادامه برآورد متولیان از صاحبخانه شدن مردم در مدت 12 سال را مدنظر قرارداده و می‌گویند: اگر مدنظر متولیان حداقل حقوق و کارگری باشد که طبق قانون وزارت کار پرداخت می‌شود و حدودا 700 هزار تومان است را مبنا قرار دهیم مجموع این پرداختی درپایان یکسال رقمی حدود 8 میلیون و 400 هزار تومان می‌شود که این رقم اگر در 12 سال ضرب شود به عبارتی رقمی حدود 100میلیون می‌شود که اگر هر متر‌مربع مسکن مهر را مبنا خرید یک خانه 100 متری قرار دهیم این رقم می‌تواندآن را پوشش دهد البته مشروط بر آنکه تا 12 سال آینده هر متر‌مربع مسکن مهر به همین رقم فروخته شود و تورم و رشد قیمتی شامل آن نشود.

این کارشناسان با غیر‌واقعی خواندن این قبیل اظهار‌نظر‌ها این نکته را عنوان می‌کنند که هرچند طرح مسکن مهر با مشکلات متععدی از جمله غیر‌کارشناسانه بودن همراه است اما آنچه دولت قبل به مردم وعده داد این بود که زمینی که متولی آن دولت است در اختیار متقاضیان قرار گیرد و اینکه مشکلات این طرح به حدی است که متولیان نمی‌توانند از پس آن برآیند مساله‌ای نیست که با این قبیل اظهار‌نظرهای غیرواقعی تمام امید‌ها را ناامید کرد و تنها با محکوم کردن مشکلات این طرح به سمتی حرکت کرد که ماحصلی نداشته باشد.

تا دهه فجر مسکن مهر شهرهای جدید به اتمام می‌رسد

مدیرعامل عمران شهرهای جدید ایران با بیان اینکه به غیر از پردیس پروژه مسکن مهر تا دهه فجر امسال در تمام شهرهای جدید کشور به اتمام می‌رسد، گفت: مردم‌محوری در ساخت و ساز از اهداف اصلی ماست.

محسن نریمان با بیان اینکه تا دهه فجر امسال پروژه مسکن مهر را به غیر از شهر پردیس، در تمام شهرهای جدید کشور به اتمام خواهیم رساند، اظهار کرد: وظیفه تکمیل و تحویل پروژه‌های مسکن مهر شهرهای جدید کشور از سال 92 به ما محول شده و برای محقق شدن شعار سال باید تلاش بسیاری کنیم تا به نتیجه مطلوب برسیم. وی تصریح کرد: به غیر از پردیس که پروژه مسکن مهر در این شهر نسبت به دیگر شهرها دیرتر کلید خورد، افتتاح هیچ پروژه مسکن مهری بعد از دهه مبارک فجر قابل قبول نخواهد بود.

وی با اشاره به تأکید وزیر راه و شهرسازی مبنی بر اینکه ما وارث پروژه مسکن مهر هستیم، افزود: مردم محوری در ساخت و ساز از اهداف اصلی ما است که با انتخاب افراد متخصص و معین برای شهرهای مهم، باید بیشتر و ویژه‌تر کار کنیم.

عاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: برای حل مشکلات تأمین هزینه‌های روبنایی مسکن مهر از تهاتر زمین به طور مستقیم عبور کرده‌ایم و از شیوه نوین واگذاری استفاده می‌کنیم که در این روش زمین‌های پردیس با قیمت کارشناسی شده به بانک مسکن واگذار شد. نریمان بیان کرد: در کنار تکمیل واحدهای مسکن مهر، تلاش می‌کنیم خدمات زیربنایی و روبنایی در شهرهای جدید برای شهروندان فراهم شود که واگذاری زمین‌های پردیس به بانک مسکن که به صورت آزمایشی در حال اجرا می‌باشد، طرح خوبی است و قابل اجرا در دیگر شهرها نیز خواهد بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.