قدس آنلاین گروه فرهنگی – طیرانی : شناخت نیروهای حرفه‌ای درحوزه مطبوعات بسیار حایز اهمیت است و روزنامه نگاری عرصه‌ای عملی است که از نظریه پردازان، نظریه‌های خود را از دل کار عملی گرفته سپس به نظریه‌های تئوری در عرصه روزنامه‌نگاری حرفه‌ای تبدیل کرده‌اند.

روزنامه نگاران خطه خورشید یاد حسین قندی را گرامی داشتند

به گزارش قدس آنلاین ،دکتر مجید رضائیان در مراسم یادبود زنده یاد استاد حسین قندی که از سوی خانه مطبوعات خراسان رضوی واداره کل فرهنگ وارشاد استان و با مشارکت روزنامه های قدس ،خراسان و شهرآرا برگزارشده بود  با بیان این مطلب  گفت : ژورنالیسم، علمی میان رشته است واین مهم موجب می‌شود دقت داشته باشیم ،هنگامی که کار حرفه‌ای انجام می‌دهیم تجربه‌هایی کسب می‌کنیم که در گذر زمان به وحدت رویه  و رویه جاریه  تبدیل  می‌شود وبه آن نظریه ‌های حرفه‌ای می‌گویند.

 وی ادامه داد: هنگامی که آدمهایی نظیر حسین قندی وارد کار شدند در گذر زمان فرم‌های پایه روزنامه نگاری (خبر،گزارش خبری،مصاحبه ،گزارش ، یاداشت وسر مقاله ،مقاله ومتن )،فرم‌های مکمل (تصویر، طرح وکاریکاتوروطنز  ) وهمچنین  تیتر تبدیل به نظریه حرفه‌ای کردند.

دکتر رضائیان ادامه داد: حسین قندی از جمله افرادی بود که تجارب حرفه‌ای خود در بحث خبر ،مدیریت وویراستاری خبر را به کتاب تبدیل کرد ودر حوزه‌های  تیتر ،خبر ومدیریت ویراستاری خبر صاحب سبک بود ودو تیتره‌ها را در تیتر زنی ایران  ابداع وجاری کرد .بنابراین هنگامی که افراد حرفه‌ای در مقام عمل قرار می‌گیرند وبا دقت وعلاقه  کار می‌کنند یافته‌های تجربی آنها به نظریه‌های علمی وپژوهشی ارزشمند حوزه روزنامه نگاری  تبدیل می‌شود .

وی در خصوص تیتر زنی مرحوم حسین قندی گفت:استاد  قندی در بحث خبر وتیترزنی خبرنیز بسیار دقیق وباتجربه بود وبر کار تجربی در این حوزه تأکید داشت به طوری که همواره دانشجویان را ترغیب به  کار میدانی  وکارگاهی در حوزه مذکورمی کرد،ضمن آنکه بر بایدها ونباید‌های متن تأکید فراوانی داشت وروزنامه نگاران زیر دست او باسلیقه وپاکیزه نویس پرورش می‌یافتند وهرگز مطلبی به سادگی از زیر دست حسین قندی رد نمی‌شد.

این پژوهشگر حوزه رسانه ادامه داد: حسین قندی به رغم لبخند همیشگی‌ای که بر لب داشت در کار حرفه‌ای بسیار دقیق وسختگیر بود که همین سختگیری در کار ومهربانی در رفتارش موجب ترغیب دانشجویان به پاکیزه نویسی وحرکت به سوی حرفه‌ای شدن می‌شد.

رضائیان با اشاره به اینکه حسین قندی بر جذابیت تیتر وترغیب خواننده به متن نیزحساس بود وبر این مهم  تأکید داشت گفت:اهمیت تیتر در گزارشهای حسین قندی بسیار مشهود بود به همین دلیل کار حرفه‌ای درزمینه خبر ،ویراستاری خبروتیتر،آموزش وپژوهش وپیوند زدن اینها با هم ،از ویژگیهای حرفه‌ای این استاد روزنامه نگاری بود.

این استاد دانشگاه در خصوص روزنامه نگاری حرفه‌ای اظهار داشت: سیاست رسانه ،ارزش رویداد ونیاز مخاطب سه ضلع مثلث روزنامه نگاری را تشکیل می‌دهند که در مرکز آن روزنامه نگار حرفه‌ای قرار گرفته تا این سه ضلع  را با هم متوازن کند .

به گفته وی هنگامی که  سخن از هویت ژورنالیسم به میان می‌آید لازم است به این مثلث توجه شود ،اما زمانی  که رویکرد روزنامه نگاری مد نظراست ،باید به حرفه‌ای بودن کار توجه داشته باشیم ،چرا که روزنامه نگاری علمی میان رشته است وحسین قندی‌ها در این بین علاوه بر ضلع ارزش رویداد ونیازمخاطب ، ضلع سیاست رسانه را نیز حفظ کرده اند واعتقاد دارند با ایجاد چالش سازنده می‌توان ارزش رویداد ونیاز مخاطب را به سیاست رسانه نزدیک کرد وسه ضلع مثلث حرفه‌ای روزنامه نگاری را حفظ نمود.

رضائیان همچنین خاطر نشان کرد : روزنامه نگار حرفه‌ای نه قدرت را ابزار رسانه می‌داند ونه رسانه را ابزار قدرت بلکه هر یک را در جای خود قرار می‌دهد تا استقلال روزنامه نگاری حفظ شود واین به نفع تمام جریانهای فکری واقشار جامعه است وحسین قندی روزنامه نگاری بود که همواره این تعادل را حفظ می‌کرد و تجارب حرفه‌ای خود را به علاقمندان منتقل  می‌کرد وپژوهشهای خود را در قالب کتابهایی نظیر "روزنامه نگاری نوین "و" مقاله نویسی در مطبوعات"  به یادگار گذاشت.

این پژوهشگر حوزه رسانه با اشاره به اینکه حسین قندی همواره بر پاکیزه نویسی ورسا نویسی تأکید داشت خطاب به روزنامه نگاران  گفت: اگر در فرم وادبیات قوی شدید  واثری قوی خلق کردید بدانید به افرادی نظیر حسین قندی نزدیک شده اید.

رئیس هیات مدیره خانه مطبوعات خراسان رضوی نیز ضمن عرض تسلیت به خانواده استاد حسین قندی واصحاب رسانه گفت: خانه مطبوعات وظیفه داشته است  در زمان حیات این استاد گرامی مراسم بزرگداشت برگزار کند اما با توجه به فعالیت اعضای جدید هیات مدیره، اکنون وظیفه خود دانسته با برگزاری مراسم یادبود به این استاد بزرگ حوزه روزنامه نگاری ادای دین کند .

سعید احدیان با بیان اینکه به خود اجازه نمی‌دهد در خصوص قابلیتهای حرفه‌ای استاد قندی سخن بگوید افزود: برگزاری مراسم یاد بود حسین قندی با حضور خانواده گرانقدر ایشان ودکتر رضائیان  در شهر‌های مختلف کشور از جمله مشهد،گواه ارادت اصحاب رسانه به این استاد عالیقدر است  وبرای ما افتخار  بزرگی است که در استانی قلم می‌زنیم که استاد حسین قندی واستادانی نظیراستاد شکر خواه ،دکتر رضائیان ودکتر توکلی ازآن سر بیرون آوردند.

مدیر کل اداره ارشاد خراسان رضوی نیز با اشاره به اینکه گزارشها وآثار حرفه‌ای استاد قندی همواره  زینت مطبوعات ایران بوده است گفت: خاموشی این استاد پیشکسوت یکی از مهمترین خبرهایی بود که طی روزهای گذشته  در مطبوعات کشور انتشار یافت .

سید سعید سرابی افزود: استاد حسین قندی یکی ازاستادان و چهره های برجسته روزنامه نگاری کشور بوده که تجربه‌های ارزشمندی را از خود به یادگار گذاشته است.

وی ادامه داد: بسیاری از شاگردان استاد حسین قندی در مطبوعات وخبرگزاریهای کشور مشغول به کار هستند و عمده شهرت این روزنامه نگار برجسته به تیترهای او در رسانه‌ها مربوط می‌شود که خاطرات خوبی را برای مخاطبان رسانه‌ها رقم زده است وبسیاری معتقدند مرحوم قندی یکی از بهترین گزارش نویسان ایران است که سوژه‌های نابی را شکار می‌کرد ودر پرورش وانتقال هیجان به مخاطب توانایی منحصر به فردی داشت.

 وی از اخلاق مداری حرفه‌ای مرحوم حسین قندی در عرصه ارتباطات به عنوان یکی از برجسته‌ترین ویژگیهای حرفه‌ای او نام برد وگفت: استاد حسین قندی آنقدر درد مردم را داشت که همیشه بر گزارش نویسی اجتماعی وفرهنگی به عنوان بهترین قالب روزنامه نگاری تأکید داشت وهمین نکته موجب شده بود روزنامه‌های تحت مدیریت ایشان جذابترین گزارشها را برای مخاطبان خود تدارک بینند.

سرابی ادامه داد: حسین قندی از محدود افرادی بود که طی دوران فعالیتش دست به ابتکار می‌زد وخلاقیتهایش را به شکل عملی در دسترس علاقمندان قرار می‌داد .آوردن دو تیتر درخبرها وآوردن پیش زمینه خبردر توسعه روزنامه نگاری تخصصی ،از جمله کارهای مهم  مرحوم حسین قندی  طی 40 سال فعالیت حرفه‌ای ومداوم او  بود.  

بانو جمیله سرداری نیز ضمن قدر دانی از مسؤولان و برگزارکنندگان مراسم یادبود زنده یاد حسین قندی گفت: اصحاب رسانه چهره مطبوعاتی مرحوم حسین قندی را بهتر از خانواده می‌شناختند به همین دلیل من ودخترانم نیز به این مصیبت را به خانواده مطبوعاتی ایشان تسلیت می‌گوییم.

گفتنی است در این مراسم  که با حضور مسوولان فرهنگی و هنری استان، خانواده مرحوم استاد حسین قندی، اعضای خانه مطبوعات خراسان رضوی و دکتر مجید رضائیان در سالن همایش های روزنامه قدس برگزار شد ،هدایایی از سوی مدیر عامل موسسه فرهنگی قدس ، رئیس هیات مدیره خانه مطبوعات خراسان رضوی ،مدیر کل اداره ارشاد استان وهمچنین مدیر مسوول روزنامه خراسان ،تقدیم خانمها جمیله سرداری ومهسا قندی (همسر ودختر مرحوم حسین قندی ) شد. 

مرحوم استاد حسین قندی متولد اسفند 1330 در سبزوار و بزرگ شده تهران بود؛ این استاد برجسته ارتباطات و روزنامه‌نگاری ‌سوم اردیبهشت‌ماه امسال در سن 64 سالگی دارفانی را وداع گفت ومطبوعات کشور درگذشت او را با تیتر هایی نظیر "خداحافظی باآقای تیتر" ،"وداع با سلطان تیترها،"تلخ ترین تیتر قندی"،"سکوت تیتر به احترام آقای تیتر"،"در سوگ معلم روزنامه نگاری" و... اعلام  کردند .

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.