سبزوار - خبرنگار قدس: مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: به دلیل عادات تغذیه‌ای نادرست نیمی از جمعیت کشور دچار اضافه وزن و چاقی هستند.

 مصرف زیاد نمک، چربی و قند 3 عامل خطر تغذیه در کشور

دکتر زهرا عبداللهی در حاشیه همایش یک روزه «تغذیه و ایمنی غذا» در سبزوار در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: مصرف زیاد نمک، چربی و قند سه عامل خطر تغذیه در کشور است.

وی اظهار داشت: هم اکنون بیماری‌های غیرواگیردار همچون بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطانها، دیابت و... رو به گسترش است که مهمترین دلیل آن عادات تغذیه‌ای نادرست می‌باشد.

وی با بیان اینکه یکی از راهکارهای کاهش بیماری‌های غیرواگیر کنترل وزن مطلوب است، ادامه داد: بخش عمده‌ای از جمعیت کشور تحرک بدنی کمتر از مقدار توصیه شده دارند.

دکتر عبداللهی به پدیده چاقی در کودکان نیز اشاره کرد و گفت: از 10 سال گذشته تاکنون چاقی در کودکان زیر پنج سال دو برابر شده است.

وی با بیان اینکه الگوی مصرف غذایی در کشور درست نیست، ادامه داد: متأسفانه در جامعه شیر و مواد لبنی و میوه‌ها و سبزیجات کمتر و قند، نمک و چربی بیش از میزان توصیه شده مصرف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برای افراد زیر 50 سال کل نمک دریافتی روزانه کمتر از پنج گرم و برای افراد بیش از 50 سال کمتر از سه گرم توصیه شده است، اظهار داشت: متأسفانه 50 درصد از مردم پیش از اینکه غذا را بچشند نمک به آن اضافه می‌کنند.

وی با اظهار اینکه پرفشاری خون از مشکلات عمده و یکی از دلایل مصرف بالای نمک است، یادآور شد: نمکی که از طریق نان و سایر محصولات غذایی مصرف می‌کنیم بیشتر از مقدار توصیه شده است.

وی همچنین با بیان اینکه هر فرد باید روزانه حدود 400 گرم میوه و سبزی استفاده کند، افزود: میوه و سبزی افزون بر حفظ سلامت و تأمین موادمعدنی و ویتامین‌ها به دلیل افزایش فیبر در پیشگیری از سرطان مؤثر است.

دکتر عبداللهی همچنین بر مصرف شیر و مواد لبنی تأکید کرد و گفت: توصیه به مصرف شیر و مواد لبنی کم چرب کمتر از 5/2 درصد است.

وی محدود کردن مصرف گوشت قرمز، کاهش قند و نمک را از جمله مواردی عنوان کرد که باید در تغذیه سالم مدنظر قرار گیرد.

رئیس مرکز بهداشت سبزوار نیز در این همایش گفت: هفته سلامت تبلور همبستگی و مشارکت همه مردم و ادارات و سازمانها در سلامت است.

دکتر سیدجمال میرموسوی با اشاره به اهمیت غذای سالم افزود: امنیت و ایمنی غذا به دسترسی تمام افراد جامعه در تمام عمر به غذای کافی و سالم برای داشتن زندگی سالم و پویا است.

وی در عین حال با بیان اینکه این امنیت غذایی زمانی حاصل می‌شود که به طور صحیح انتخاب و به میزان کافی و صحیح پخت شود، تصریح کرد: استفاده از موادغذایی فست فود از یک طرف و کم تحرکی و استعمال دخانیات از مواردی هستند که سلامت را تهدید می‌کنند.

وی ادامه داد: تحقیقات نشان داده پرهیز از موارد فوق موجب می‌شود تا 10 سال عمر انسان طولانی‌تر شود.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.