قدس آنلاین؛ بسته شدن چند پیمان پولی میان ایران و چند کشور مهم دنیا، سوت پایان فعالیت های غیرمجاز بانکی، ادعای جان کری در خصوص بازرسی ابدی بر تاسیسات هسته ای ایران و پیام سرلشکر فیروزآبادی به مذاکره کنندگان هسته ای؛ از جمله مهمترین خبرهای امروز روزنامه ها بوند.

از "بازرسی ابدی" و "امن بودن خلیج فارس" تا "تذکر سردار به تیم هسته ای"

تجارت با «ریال» در روسیه، ترکیه و عراق

با بسته شدن چند پیمان پولی میان ایران و چند کشور مهم دنیا، دلار دیگر واسطه تجاری نخواهد بود و آرام آرام از سهم این ارز در تجارت جهانی کاسته می شود. در همین راستا روزنامه "قدس" در تیتر یک خود با بیان اینکه "طلسم پیمانهای پولی ایران شکست"، می نویسد: "تجارت با «ریال» در روسیه، ترکیه و عراق"

روزنامه "کلید" نیز در تیتر یک خود نوشت: "با حذف دلار و امضای پیمان پولی ایران، ترکیه و روسیه و عراق فراهم شد: یک گام به سوی پول مشترک ایران و 3 همسایه"

"جهان اقتصاد" نیز تیتر یکی به این شرح داشت: "پس از چین؛ پیمان پولی به ایران و ترکیه رسید"

این پیمان‌ پیش از این بین شورای راهبردی مشترک اقتصادی ایران و ترکیه بسته شده است و روسای جمهور و وزاری مسئول دو کشور به توافقات قبلی رسیده بودند و اکنون قرار است این پیمان اعمال شود.

***

سوت پایان فعالیت های غیرمجاز بانکی

طرح مجلس برای حذف ربا، مجازات سنگینی برای موسسات مالی غیرمجاز در نظر گرفته است. در همین راستا روزنامه "همشهری" در تیتر یک خود نوشت: "سوت پایان فعالیت های غیرمجاز بانکی"

جالب است بدانید طبق آمار بانك مركزي بيش از 20درصد نقدينگي كشور در اختيار 6مؤسسه مالي و اعتباري غيرمجاز قرار دارد. اين مؤسسات همواره فراتر از مقررات و بخشنامه‌هاي بانك مركزي حركت كرده و حتي خود را هم مقابل بانك مركزي پاسخگو نمي‌دانند.

***

خلیج فارس امن است

روزنامه "قدس" در صفحه "اخبار" نوشت: "دریادار حبیب الله سیاری: خلیج فارس امن است، کشتی آمریکایی اسکورت نمی خواهند"

فرمانده نیروی دریایی ارتش همچنین توقیف کشتی با پرچم جزایر مارشال در خلیج فارس را توقیفی کاملاً قانونی دانست.

***

بازرسی ابدی

روزنامه "وطن امروز" با بیان اینکه "جان کری ادعا کرد بر اساس توافق لوزان رژیم ویژه نظارت بر برنامه هسته ای ایران مادام العمر خواهد بود" در تیتر یک خود نوشت: "بازرسی ابدی!"

این روزنامه همچنین می نویسد: "بعد از اعلام اعداد 10، 15 و 25 سال از سوي آمريكايي‌ها براي نظارت بر فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران، اكنون اين ارقام اعلام شده به يك روند نظارت ابدي تبديل شده است."

روزنامه "کیهان" نیز در تیتر یک خود نوشت: "ذوق زده ها تحویل بگیرند؛ جان کری: بازرسی از ایران همه روزه و ابدی است"

کیهان همچنین نوشت: " کری با تکرار ادعاهای مقامات آمریکایی گفت: در خصوص ایران هیچ گزینه‌ای را کنار نگذاشته‌ایم، تحریم‌ها و اقدام نظامی هنوز از احتمالات ما هستند."

"عصرایرانیان" نیز تیتر یکی به این شرح داشت: "واقعیت های توافق لوزان از دید آمریکایی ها: نظارت هسته ای همیشگی، لغو تحریم ها تدریجی"

روزنامه "ایران" از انتقاد تند و بی سابقه وزیر خارجه آمریکا نوشت: "کری: واکنش هسته ای تل آویو بیمارگونه است"

جوان: "کری: بازرسی از تاسیسات ایران ابدی است"

گفتنی است دور جدید رایزنی‌های هسته‌ای در راستای نگارش برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از روز پنجشنبه 10 اردیبهشت ماه در حاشیه کنفرانس بازنگری معاهده NPT در شهر نیویورک در جریان است و احتمالا این مذاکرات تا روز سه‌شنبه 15 اردیبهشت ماه نیز به طول می‌انجامد.

***

تذکر سردار به تیم هسته ای

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در پیامی به تیم مذاکره کننده برخی نکته ها را به آنها گوشزد کرد. در همین راستا در تیتر یک روزنامه "اعتماد" می خوانیم: "تذکر سردار به تیم هسته ای"

روزنامه "امین" از پیام سرلشکر فیروزآبادی به مذاکره کنندگان هسته ای می نویسد. در تیتر یک این روزنامه می خوانیم: "اجازه ندارید بیگانگان را به حریم امنیتی کشور راه دهید"

جوان: "اجازه آسیب به توان دفاعی کشور را نمی دهیم"

همبستگی: "هیچ یک از اطراف توافق مجاز به ورود به قواعد امنیت ملی کشور نیستند"

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.