تحلیلگر مسائل سیاسی تمدید مذاکرات پس از تاریخ دهم تیرماه را محتمل دانست و گفت: «مهمترین مسائلی که در مذاکرات اولیه طرح شده، مبتنی بر اظهارات بعد از لوزان است.

احتمال تمدید مذاکرات پس دهم تیرماه وجود دارد

به گزارش ایلنا٬ سیدجلال فیاضی با توضیح آخرین اخبار مذاکرات و تدوین متن برنامه جامع اقدام مشترک در برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌وگو اظهار کرد: به دلیل حساسیت موضوع و بررسی مباحث کار‌شناسی در تدوین توافقنامه فرجام، اطلاعات خاصی از درون جلسه منتشر نشده است و نمی‌توان تحلیلی را مبتنی بر اطلاعات موجود ارائه داد.

فیاضی تمدید مذاکرات پس از تاریخ ۱۰ تیرماه را نیز محتمل دانست و گفت: مهمترین مسائلی که در مذاکرات اولیه مطرح شده، مبتنی بر اظهاراتی است که بعد از بیانیه لوزان از سوی مقامات آمریکایی عنوان شد و علی رغم اینکه بیان شد لغو تحریم‌ها همزمان با اجرای قرار داد صورت گیرد، اظهارات متفاوتی را از سوی مقامات آمریکایی شاهد بودیم.

این تحلیلگر مسائل سیاسی پذیرش مصوبه اخیر کنگره امریکا از سوی اوباما را نشان از توافق این دو جناح دانست و افزود: در این زمینه مقامات ایرانی سوالات جدی و قوی داشتند و اعلام کردند که توضیح جزئیات را از مقامات امریکایی خواهند خواست.

فیاضی نگارش متن نهایی را دشوار، کُند و طولانی توصیف کرد و گفت: حتی امکان اینکه مذاکرات به بعد از تاریخ ۱۰ تیر موکول شود، بعید نیست؛ چراکه طرفین باید روی نکاتی که حساسیت دارند مذاکره کنند. خاصه جمهوری اسلامی باید روی خطوط قرمز بررسی صورت دهد.

وی با بیان اینکه اظهارات اخیر آمریکایی‌ها کار را دشوار‌تر می‌کند، تصریح کرد: شاید اگر بعد از مذاکرات لوزان، شاهد اظهارات متفاوت نبودیم، این متن با سرعت بیشتری نوشته می‌شد؛ ولی این اظهارات قطعا کار را حساس‌تر می‌کند.

فیاضی اذعان داشت: تصور می‌کنم امریکایی‌ها بنا دارند تا آخرین لحظه قدرت چانه زنی خود را برای امتیازگیری بیشتر حفظ کنند؛ بگونه‌ای که اوباما چندی پیش اعلام کرد اگر بتوانم پیچ و مهره‌های هسته‌ای ایران را باز کنم، این کار را خواهم کرد؛ اما نمی‌توانم.

وی افزود: آمریکا قصد دارد محدودیت‌های هرچه بیشتری اعمال کند؛ اما در مقابل، جمهوری اسلامی تاکید دارد هیچ محدودیت و بازرسی غیرمتعارف را نمی‌پذیرد و در عین حال هرگونه اعتمادسازی را در جهت حفظ غنی سازی ایران، می‌پذیریم.

فیاضی لغو مرحله‌ای تحریم‌ها را موجب تاثیر نامناسبی روی تحریم‌ها دانست و خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها نشان دادند کشوری بدعهد هستند و تیم هسته‌ای ما تاکنون با هوشیاری نسبت به کلمه به کلمه توافق توجه داشته و خواهند داشت تا با رعایت حقوق جمهوری اسلامی ایران به امضا برسد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.