قدس آنلاین: گاهی خيال می ‏كنى كه همين اندازه براى مقام عبوديت و انجام وظائف طاعت كافى است، در صورتى كه ممكن است باطن و قلب تو بر خلاف اظهار و زبان تو باشد.

مستی این عمل از مستی شراب طولانی تر است

به گزارش قدس آنلاین، غرور از ویژگی های مذموم اخلاقی است که به پرهیز از آن در آموزه های دینی بسیار توصیه شده و آثار سوئی بر آن مترتب است.

امیرمومنان علی (ع) در نکوهش غرور می فرمایند: «مستیِ غفلت و غرور از مستی شراب طولانی تر است».

و نیز در حدیثی دیگر فرموده اند: «کانون بدی ها در مغرور شدن به مهلت الهی و اعتماد بر اعمال (ناچیز) است».

حضرت امام جعفر صادق (ع) در حدیثی می فرمایند: «شخص مغرور در دنيا فقير است و در آخرت مغبون خواهد بود، زيرا كه او آخرت خود را كه برتر است به دنياى پست فروخته است. و عجب مدار از نفس خود! پس بسا هست كه به وسيله مال خود و يا بهبودى و تندرستى مزاج خود مغرور مى‏شوى، و تصور مى‏كنى كه به خاطر اين وسيله زندگى تو ادامه پيدا كرده و باقى خواهى بود. و بسا مى‏شود كه از جهت طول عمر خود و يا فرزندان و ياران خود مغرور مى‏شوى، و خيال مى‏كنى‏ كه آنها وسيله نجات و خلاصى تو خواهند بود. و گاهى از لحاظ حال خوش خود و فكر و نقشه جالب و آرزوهاى بر آورده شده و تمايلات و خواهشهاى نفسانى خود كه بدست آوردى مغرور مى‏شوى، و گمان مى‏برى كه تو در راه صدق و حق هستى. و گاهى به خاطر آنچه در مقابل مردم اظهار توبه و ندامت كرده و بر اعمال بد خود پشيمان مى‏شوى مغرور مى‏شوى، و خيال مى‏كنى كه همين اندازه براى مقام عبوديت و انجام وظائف طاعت كافى است، در صورتى كه ممكن است باطن و قلب تو بر خلاف اظهار و زبان تو باشد.»

ایشان همچنین در این باره می فرمایند: «داخل بهشت نمی‌شود، كسی كه در قلبش ذره ‌ای از كبر و غرور باشد».

بنابراین، غرور آن ست كه انسان از ناحيه خود و از راه خيالات باطل و تصورات بر خلاف حقيقت و افكار پوچ فريفته شده و از صراط حق و درك واقع باز بماند.

منابع:

غررالحکم

مصباح الشریعه و مفتاح الحقیقه

انتهای خبر/

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یاعلی مدد IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    0 0
    کو گوش شنوا؟