متین سلیمانی:حضرت زینب بزرگترین پیام آور عاشوراست تنها بانویی که نائبة الامام نام گرفته از ویژگی های شخصیتی و عملکردی برخوردار است که برای بسیاری از اندیشمندان و بزرگان جهان هنوز ناشناخته و قابل احترام است.

رازهایی که زینب(س) «نائبه الامام» شد

زینب (س) به خوبی از قرآن آموخته بود که هدف از آفرینش و خلقت انسان رسیدن به قله کمال بندگی است و بندگی خداوند در روی زمین اطاعت بی چون و چرا از ولی خداست .نگاه واقعی حضرت زینب به این مسئله بینشی محکم و سیره سیاسی خاصی را در زندگی عقیله بنی هاشم به وجود می آورد که در تمام دورانهای تاریخی هدایت گر مسلمانان جهان است از این رو در میلاد سراسر سعادت بانوی بزرگوار جهان اسلام در گفت و گویی با حجت الاسلام و المسلمین دکتر غلامرضا بهروزلک ابعاد مختلف سیره سیاسی آن حضرت را مورد بررسی قرار دادیم.

*یکی از برجسته ترین نکاتی که در زندگی حضرت زینب(س) به خصوص بعد از واقعه عاشورا مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته صبر و استقامت ایشان است آیا صبر ایشان  جایگاهی در سیره سیاسی آن حضرت دارد؟

آشنایی با زندگی حضرت زینب  و ملاک های ارزشی که در سیره سیاسی ایشان برجسته است   یکی از مهمترین نیازهای عصری است که در آن زندگی می کنیم حضرت زینب در برهه ای کوتاه از تاریخ جهان اسلام می درخشد و چنان درسهای آموزنده ای به بشریت می دهد که هر سیاستمدار و صاحب منصبی با دقت در جزییات رفتار و سیره سیاسی ایشان می تواند پیامدهای رفتارهای خود و اهداف پشت پرده دشمنان را بشناسد.عقیله بنی هاشم در عاشورای حسینی عهده دار مسئولیت بزرگی است که کمتر از قیام و شهادت برادر و مولایش امام حسین نیست.آنچه در سرزمین نینوا به وقوع می پیوندد از دو بعد اساسی  قابل تامل است . دو بعدی که  مکمل هم ، ضامن بقا و دوام هم هستند اولین بعد این قیام واکنشی است که  امام حسین با شهادت خود به منصه ظهور می رساند و با شهادت و ایثار در راه خدا نیمی از رسالت اسلامی و معنوی این قیام را  رقم می زند اما نیمه دیگر که تکیمل کننده رسالت عاشورای حسینی  است پیام آوری و مکاتباتی است که با وجود حضرت زینب کامل می شود به طوری که تجلی سیره سیاسی حضرت زینب فروغ شهادت امام حسین و اصحاب ایشان را چنان ماندگار می کند که امروزه مسلمانان و غیر مسلمانان آن را حرکتی عظیم و نهضتی برگرفته از اندیشه مردی آزاده و با تقوی می دانند .روشنگری ها و تبلیغات سنجیده و اصولگرایانه حضرت زینب  در گسترش پیام عاشورا آنقدر برجسته است که نقش آفرینی شهدای کربلا را برای همیشه تاریخ زنده نگاه می دارد .عقیله بنی هاشم پیام آوری است که نه تنها در عصر خود و در دوران اسارت و مابقی حیات به روشنگری ابعاد عاشورا می پردازد بلکه درسهایی که ایشان به مردمان می دهد و سخنانی که از خود به یادگار می گذارند آیندگان و کسانی که در آن زمان متولد نشده بودند را تحت تاثیر قرار می دهد.  آنچه که حضرت زینب با عمل خود در واقعه عاشورا به نمایش می گذارد برگرفته از بینش عمیق سیاسی است که در محضر بزرگ مردی چون امیرالمومنین علی (ع) آموخته است. دختری که در مکتب فاطمه زهرا (س) در پرتو تجاربی سخت چنان به خودسازی رسیده است که اسطوره صبر لقب می گیرد بی تردید ایستادگی در صبر و مصیبت یکی از آموزنده ترین درسهای سیاسی آن حضرت به همه مظلومان و ستم دیدگان تاریخ است. آنچه عقیله بنی هاشم را نماد صبوری می کند به نحوی که در شام غریبان امام حسین نماز شب را اقامه می کند توجه به مسئله توکل به خدا و صبر بر مصیبتی است که از آموزه های شریف اسلامی دریافته است بنابراین یکی از مهمترین درسهای سیره سیاسی آن حضرت که برای مسلمین در همه ادوار تاریخ به خصوص در حال حاضرقابل تامل است  صبر در برابر مشکلات است تا زمانی که بتوانند موانع و دشمنان اسلام را از پیش روی بردارند.

*اطاعت از معصوم و پیروی از فرامین امام و رهبر دینی در سیره سیاسی حضرت زینب چه جایگاهی دارد؟

حضرت زینب خود رافقط  خواهر امام حسین نمی داند در کنار وظایف، احسان و محبت خواهرانه ای که نسبت به برادر دارد ایشان را امام و ولی امر خود می داند و فراتر از خواسته ایشان و اوامری که می فرمایند عمل نمی کند یکی از والاترین درسهایی که در سیره سیاسی حضرت از جایگاه ویژه ای برخوردار است و اتفاقا نیاز امروز جامعه سیاسی، فرهنگی  ملت است تبعیت بی چون و چرا و محض ایشان از مقام ولایت است. نه تنها خود از امام زمان و ولی امرش اطاعت می کند دیگران را به این امر دعوت می نماید. حضرت زینب در سیره سیاسی خود مردم را به اطاعت از ولی امر خود هدایت می کند هنگامی که پا به پای ایشان در کنار برادر و امام خود در تمامی سختی ها و مصیبت ها حاضر می شود از این شیوه برای نشان دادن فرمان پذیری از ولی امر به همگان استمداد می جوید. حضرت زینب به مسلمانان می آموزد در برابر هجمه های شدید تبلیغاتی دشمنان اسلام راه سعادت و سلامت دنیا و آخرت پیوستن و مطیع رهبری بودن است. حضرت زینب یکی از شاخص ترین مسائل سیاسی را در ایام عاشورا با اطاعت آگاهانه از رهبری به تصویر می کشد و نشان می دهد که کسی ولایتمدار است که از ولی زمان خود جلوتر حرکت نکند و از او هم عقب نماند بلکه بر خلاف تصمیم ولی زمان خود حرفی نزند بلکه آگاهانه و با معرفت مطیع امام خود باشد مسئله ای که کشور ما با توجه به بحران های سیاسی و دشمنی های معاندان اسلام سخت به آن نیازمند است در چندین قرن پیش توسط حضرت زینب (س) به منصه ظهور رسیده است.

*بزرگترین درس و موثر ترین جملات و عملکرد ایشان در طی دوران حساس و خطیر پیام آوری کربلا چه بوده است؟

یکی از ارزشمندترین مسائلی که در سیره سیاسی آن حضرت قابل توجه است عدم سستی و نشان دادن ضعف به دشمنان است در ایامی که زنان و کودکان در طول سفر سختی های زیادی را متحمل می شدند حضرت زینب با آگاهی بخشی به آنان مانع سوء استفاده دشمنان  از فشارها و کاستی های اهل قافله می شدند، همچنین رفتارهای حضرت در کاخ کوفه وشام مسئله مهمی است که می بایست مورد توجه اندیشمندان قرار بگیرد. در تاریخ آمده است روشنگری و صبر و استقامت حضرت زینب آن چنان بر افکار عمومی تاثیر گذاشت که یزید سعی می کرد تا با محبت کردن به اهل بیت خود را از زیر بار افکار عمومی و اعتراضات مردمی نجات دهد به گونه ای که کشتن امام حسین را بر گردن پسر مرجانه انداخت تا خود را از زیر بار چنین مسئولیتی نجات دهد. یکی دیگر از مهمترین آموزه های سیاسی حضرت زینب دفاع از حریم ولایت است ایستادگی تا پای جان مهترین درس سیاسی است که ایشان به همه مسلمین جهان داده اند.

*مدیریت بحران در هنگامه عاشورا و دوره اسارت از ویژه گی های بارز حضرت زینب است.

بله! مدیریت بحران حضرت زینب از چند جهت قابل بررسی است که از  ویژگی خاصی برخوردار است. حفظ آرامش و ایجاد روحیه به  اطرافیان لازمه مدیریت بحرانی است که حضرت بدان عمل نمودند، هنگامی که خیمه ها به آتش کشیده می شود ایشان با اینکه داغدار و دل شکسته اند با آرام کردن کودکان آنها را  پناه داده و به زنان دلداری می دهند. کنترل احساسات در چنین واقعه  سنگینی نشانگر مدیریتی بی نظیر در آن بحبوحه خاص است که حضرت با طمانینه ویژه ای مسائل را به لحاظ  عاطفی و روحی مدیریت می کنند. دومین ویژگی ایشان دشمن شناسی و شناساندن اهداف و توطئه ها ی دشمن است حضرت نشان می دهد به موقع و در بهترین فرصت توطئه ها را رصد و متناسب با آن اقدام می کنند آن چنان که در برهه های مختلف زمانی از عاشورا تا رسیدن به مدینه در طی راه در مجلس یزید و ابن زیاد بهترین تصمیمات را اتخاذ می کنند. همچنین آگاهی بخشی به مردم یکی دیگر از بهترین شیوه های تبیلیغی – سیاسی حضرت است. در واقعه عاشورا مردمی در شهرهای مختلف حضور داشتند که به دلیل عدم آشنایی صحیح دین و تبلیغات معاویه و بنی امیه خاندان نبوت و طهارت را نمی شناختند و به جایگاه آنها واقف نبودند در طول مسیر هنگامی که مردم به اهل بیت از روی احسان صدقه می دادند حضرت زینب در اقدامی خردمندانه و بسیار زیرکانه هدایایی که به صورت صدقه بود را رد می کردند تا همگان دریابند آنها مستحق دریافت صدقه نیستند و دریافت صدقه برایشان حرام است در پی چنین عملی نسب خاندان خویش و اینکه از اهل  بیت هستند را به دیگران گوشزد کنند به نظر می رسد توجه به ابعاد مختلف سیره سیاسی حضرت در حال حاضر می تواند نجات بخش مسلمین از چنگال ددمنشی های دشمنان اسلام باشد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.