قائم‌مقام نمایشگاه کتاب تهران گفت: صحبت‌های آقای نیلی مبنی بر مکاتبات صحیح است اما قرار شده بود پیرامون میزان واگذاری تصمیم‌گیری کنیم، اما پروسه زمانی طی شد، ولی بعد از این نامه بود که بحث واگذاری کار به تشکل‌ها مطرح شد.

پاسخ مسئولان نمایشگاه کتاب درباره واگذاری سلیقه‌ای امور به تشکل‌ها/ نیم میلیون کتاب در مصلا

  •  

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، سید عباس صالحی رئیس بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران طی یک نشست خبری به همراه مدیران کمیته‌های این دوره، برنامه‌های نمایشگاه کتاب را تشریح کرد و به سوال خبرنگاران پاسخ داد.

در این نشست امیرمسعود شهرام‌نیا قائم مقام نمایشگاه کتاب و محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران حضور دارند.

* چند خبرنگاران داخلی و خارجی نمایشگاه کتاب را پوشش می‌دهند

سیدمهدی جعفری مدیر روابط عمومی نمایشگاه کتاب تهران در ابتدای نشست با اشاره به حضور چشمگیر خبرنگاران گفت: 437 خبرنگار داخلی و 76 خبرنگار خارجی برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران ثبت نام کرده‌اند.

* صالحی: حضور نیم میلیون کتاب در مصلا/ رونق در بخش بین الملل

صالحی در این نشست ابتدا با ارائه گزارشی اظهار داشت: در این دوره 2450 ناشر داخلی در 2160 غرفه حضور دارند. 300 هزار کتاب داخلی و 165 هزار کتاب خارجی و مجموعا حدود 460 هزار عنوان کتاب را در نمایشگاه خواهیم داشت مثل کتابخانه ای که طی ده روز در گردش است. می‌شود گفت حدود نیم میلیون کتاب در نمایشگاه امسال حاضر است.

وی ادامه داد: در بخش بین الملل از حدود 100هزار عنوان کتاب غیرتکراری لاتین 50درصد مربوط به سال 2013 به این سو است و می توانیم ادعا کنیم در بخش بین الملل چند قدم به جلو آمده‌ایم.

وی در ادامه گفت: نمایشگاه کتاب دریچه‌ای برای اقتصاد نشر نیست بلکه روزنه‌ای برای گفت‌وگوی فرهنگی بر مبنای کتاب و نشر است.

رئیس نمایشگاه کتاب با بیان این که جامعه ایرانی قدر نمایشگاه کتاب را می‌داند گفت: امسال نمایشگاه با چند رویکرد تاسیسی و تکمیلی همراه است که وجه بین المللی آن است. نمایشگاه کتاب و بخش بین الملل آن باید از عنوان بین المللی‌اش حفاظت کند.

صالحی درباره انتخاب کشور عمان به عنوان مهمان نمایشگاه کتاب گفت: عمان می‌تواند برای ما پایلوت فرهنگی در منطقه خلیج فارس باشد.

وی درباره رویکرد دوم ارشاد گفت: رویکرد دوم ما عدالت فرهنگی است. نمایشگاه کتاب نمایشگاه ملی ایران است با این نگاه چند اتفاق امسال رخ داد. یک روز به است‌ها اختصاص یافته تا برنامه نشر خود را معرفی کنند. اهواز به عنوان پایتخت کتاب ایران غرفه مستقل دارد.

صالحی خاطرنشان کرد: رویکرد سوم واگذاری امور تصدی‌گرایانه است.این اتفاق را پارسال چند قدم تجربه کردیم اما امسال بخش زیادی جلو آمده‌ایم. 5 کمیته اصلی نمایشگاه به اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران سپرده شده است.

رئیس نمایشگاه کتاب ادامه داد: رویکرد چهارم توجه به نشر دیجیتال و الکترونیک است چرا که افق آینده نشر ترکیب نشرالکترونیک و کاغذی است و نشر کاغذی نمی‌تواند نشر الکترونیک را نادیده بگیرد.

صالحی در پایان عنوان کرد: تکمیل تسهیلات به مراجعان یکی از اهداف برگزاری نمایشگاه کتاب است. در این نمایشگاه از یکصد پیمانکار، هفتصادهزار متر سازه، هفتاد نهاد و شش هزار تلفن برای صدهزار متر خطوط مخابراتی استفاده کرده‌ایم. با تمام تلاشی که صورت گرفته طبعاً باید رضایت مراجعان افزایش پیدا کند و به نظر می‌آید چند گامی در حوزه تسهیلات به جلو آمده‌ایم.

شهرام­نیا  قائم مقام و معاون اجرایی نمایشگاه، در این نشست ­گفت: این نمایشگاه قطعاً از نظر مخاطب از پرمخاطب‌ترین نمایشگاه‌های دنیا به شمار می‌رود و در بین اهالی نشر کشورهای مختلف شناخته شده است. این امر به دلیل تعامل‌های فرهنگی ایران با دنیا  امکان یافته و نمایشگاه به محلی  برای تعامل با بدنه نشر بین­الملل و گسترش آن، تبدیل شده است.

وی افزود: در این دوره تاکید بر بخش بین­الملل بیشتر شده است و باید تلاش بیشتری  در این عرصه صورت بگیرد  تا با برداشتن موانع برای ناشران خارجی، حضور آنها تسریع و تسهیل شود.

قائم مقام و معاون اجرایی  نمایشگاه کتاب بیست و هشتم عنوان کرد: در حال حاضر ایران برای حضور در نمایشگاه‌های بزرگ دنیا از سوی دیگر کشورها دعوت می‌شود و نمایشگاه بین­المللی کتاب تهران در تقویم‌های نمایشگاهی جهان ثبت شده است.

شهرام­ نیا یادآور شد: نمایشگاه  کتاب تهران از حیث علاقه افراد به آن قابل توجه است و میعادگاهی برای حضور همه، چه مولفان و چه اهالی نشر، است. از سوی دیگر این رویداد مهم سال از نظر اقتصادی و تعامل رودررو با مخاطبان، برای ناشران از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی با اشاره به ابعاد مختلف نمایشگاه کتاب، بیان کرد: یک بعد نمایشگاه جنبه فروشگاهی آن است. اگرچه انتقاداتی درباره پررنگ شدن این بخش وجود ارد اما در شرایط فعلی نشر ایران فرصتی برای گردش مالی ناشران به شمار می‌آید. بعد فرهنگی نمایشگاه نیز اهمیت بسیاری  دارد و فرصتی برای تعامل نزدیک ناشران با مخاطبان است. بعد دیگر آن برنامه‌های فرهنگی و جنبی و حاشیه‌ای به­خصوص در ابعاد آموزشی است.

شهرام­نیا گفت: در بعد نمایشگاهی سعی شده با توجه به داشتن فضای رواق شرقی و افزوده شدن پنج هزار مترمربع به نمایشگاه، برنامه‌های دیگری نیز به برنامه‌های گذشته افزوده شود. در این بخش روز استان‌ها نیز اضافه شده که در فضای نمایشگاه نشست‌هایی با حضور استان‌ها برگزار خواهد شد. بخش استقبال از اهل قلم، کارنامه نشر و نشر دیجیتال نیز که پیش از این در فضای دیگری برگزار می‌شدند به این فضا منتقل شده‌اند. امسال نشر دیجیتال به رواق شرقی اضافه شده و به فضای مستقف آمده است.

قائم مقام بیست و هشتمین  نمایشگاه کتاب تهران افزود:  اگر قرار باشد نمایشگاه برای چند سال آینده نیز در همین مکان برگزار شود، تلاش می‌کنیم تا به بخش مسقف آن افزوده شود.

وی در ادامه گفت: سراهای اهل قلم فرصتی برای تعامل و گفتگوی اهالی فرهنگ و صاحبان قلم و اندیشه است و با توجه به اینکه شعار امسال نمایشگاه «خواندن، گفتگو با جهان» است ضرورت ایجاد فضای گفتگو دوچندان شده است. در بخش بین­الملل نیز تالار گفتگو ایجاد شده و هر روز با عنوان یک کشور میهمان، برنامه‌های مشخصی برگزار خواهد شد که اطلاع­رسانی آن در وب سایت نمایشگاه انجام می‌شود.

شهرام‌نیا همچنین  عنوان کرد: در کنار بخش فروش نمایشگاه، در بخش بین­الملل نیز سرای اهل قلم بین­الملل وجود دارد که علاوه بر بحث فروش به بحث تبادل افکار نیز می‌پردازد. در دیگر بخش‌های نمایشگاه مانند کودک و نوجوان و آموزش نیز سالن‌هایی برای نشست‌ها در مجاورت غرفه‌های فروش وجود دارد.

وی گفت: در سراهای مختلف نمایشگاه  کتاب حدود ششصد نشست مختلف در طول نمایشگاه برپا خواهد شد.

شهرام نیا با  بیان اینکه برای اطلاع­رسانی بهتر در نمایشگاه کتاب امسال تلاش فراوانی شده است، اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی ما تلاش برای ساماندهی مسائل ناشران بود که امسال سامانه تعامل با ناشران از آغاز تا اطلاع­رسانی و همچنین صدور کارت و دیگر مسائل به صورت مکانیزه انجام شد. در بحث بن‌های دانشجویی نیز تلاش شد تا عدالت فرهنگی در توزیع آن­ها صورت بگیرد. در واقع برخلاف سال­های گذشته که بیشتر بن‌ها به دانشجویان ساکن تهران تعلق می‌گرفت امسال با دقت و کنترل فراوان جلو هدر رفت بن‌ها گرفته شد و بن‌ها براساس حجم استان‌ها و دانشگاه‌ها سهمیه­بندی شد.

قائم مقام و معاون اجرایی نمایشگاه کتاب درباره اطلاع­رسانی  نمایشگاه در فضای مجازی، اعلام کرد:  امکان جستجو کتاب‌های موجود در وب سایت نمایشگاه و بانک اطلاعات وجود دارد. تا سال گذشته این اطلاعات از طریق بانک اطلاعات خانه کتاب در دسترس بود اما امسال تلاش شده تا به وسیله نرم­افزار اطلاع­رسان، سامانه تلفنی و حضور فیزیکی در دسترس علاقمندان و مخاطبان قرار گیرد. در بخش کارنامه نشر نیز نمونه‌ای از کتاب‌ها براساس موضوع­بندی در دسترس است.

وی با اشاره به برنامه‌های خودجوش در نمایشگاه گفت: امسال برنامه خودجوشی علاوه بر برنامه‌های نهادها و دستگاه‌های مختلف وجود دارد که از سوی تشکل­های مردم­نهاد و گروه‌های دانشجویی برپا می‌شود. به طور مثال امسال گروهی از تصویرگران تصمیم گرفتند تا شبیه آنچه در نمایشگاه بولونیا با عنوان «دیوار تصویرگران» صورت می­گیرد، چنین فضایی در نمایشگاه  ایجاد کنند. در این دوره از نمایشگاه بیش از هفتاد نهاد مختلف شهری و ملی برای هرچه بهتر برگزار شدن  آن تلاش می‌کنند.

* پرسش و پاسخ با خبرنگاران/ از عدم واگذاری بخشی از فعالیت نمایشگاه کتاب به مجمع ناشران تا حذف بن رایگان؛ الزویر چه شد؟

در ادامه خبرنگار خبرگزاری فارس پیرامون اقدام سلیقه ای ارشاد در واگذاری امور به تشکل ها و عدم توجه به درخواست‌های مکرر مجمع ناشران انقلاب برای برپایی سالن یاس سئوال پرسید که شهرام‌نیا در این باره گفت: هم نظر اقای صالحی و هم مدیران نمایشگاه تعامل خوب با همه تشکل ها و مجامع است.البته بنده هم جز موسسین مجمع ناشران بودم و تلاش بر استفاده گسترده از ظرفیت این تشکل است.

وی ادامه داد: صحبت‌های آقای نیلی مبنی بر مکاتبات صحیح است اما قرار شده بود پیرامون میزان واگذاری تصمیم گیری کنیم، اما پروسه زمانی طی شد، ولی بعد از این نامه بود که بحث واگذاری کار به تشکل ها مطرح شد. تا جایی که اطلاع دارم جلساتی با اتحادیه و مجمع برگزار شده است اما روند معرفی مدیر کمیته جنبی کمی طولانی شد ولی باید تاکید شود که در مجموع تشکل‌ها دموکراتیک تصمیم‌گیری می‌شود.

شهرام نیا ادامه داد: وقتی کار به خانه کتاب احاله شد چند جلسه پس از آن برگزار شد اخیرا هم جلسه ای برگزار شد و قرار شد مجمع ناشران در نمایشگاه حضور داشته باشند و همکاری مجمع با نمایشگاه قطع نشده است.

قائم‌مقام نمایشگاه کتاب ادامه داد: امیدواریم این تعامل گسترده تر شود ما تعامل خواهیم داشت تا مجمع ناشران کارهای ارزشمند خود را عرضه کند البته بی انصافی است اگر عنوان نکنم که آنها هر سال هزینه سنگینی را بدون چشمداشت صرف می‌کنند چرا که ایجاد سالن موقت هزینه هنگفت دارد اما مجمع ناشران امسال در شبستان غرفه دارد و ایستگاه‌هایی را خواهند داشت اما در توافق فی‌مابین سالن کارنامه نشر توسط خانه کتاب اجرا می‌شود.

محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران پیرامون حضور انتشارات الزویر که ایران را تحریم علمی کرده بود گفت: الزویر در سالهای پیش هم نماینده انحصاری نداشت البته موزعین کتابهای الزویر را عرضه می‌کردند. امسال مدیر منطقه ای ایمیلی رسمی زد که در نمایشگاه نیستیم، اما کتاب‌های ما از سوی موزعان عرضه می شود.

صالحی در پایان عنوان کرد: تکمیل تسهیلات به مراجعان یکی از اهداف برگزاری نمایشگاه کتاب است. در این نمایشگاه از یکصد پیمانکار، هفتصادهزار متر سازه، هفتاد نهاد و شش هزار تلفن برای صدهزار متر خطوط مخابراتی استفاده کرده‌ایم. با تمام تلاشی که صورت گرفته طبعاً باید رضایت مراجعان افزایش پیدا کند و به نظر می‌آید چند گامی در حوزه تسهیلات به جلو آمده‌ایم.

وی ادامه داد: اما امسال یکی از کتابفروشان اردن به عرضه کتابهای علمی دانشگاهی در منطقه اشتغال دارد و در سالن  ٦ شماره ٣١ حضور دارد اما نمایندگی الزویر را ندارد ولی یک تیم بلند پایه از مدیران الزویر در نمایشگاه حاضر است. الزویر در حوزه مقالات و مجلات کمکهای بزرگی کرده و بسیاری متون درسی پزشکی متعلق به این ناشر است.

در ادامه نشست سیدعباس صالحی اعلام کرد امسال بن اهدایی و رایگان جز برای سه گروه نخواهیم‌ داشت. خبرنگاران کتاب، اهالی قلم و مهمانان سرای اهل قلم شامل بن خواهند شد.

وی ادامه داد: همه کتاب‌هایی که مجوز ارشاد را برای فعالیت دارند و کتاب‌هایی که مجوز نشر گرفته و منتشر شده‌اند در نمایشگاه حاضرند.

وی همچنین درباره آرای سال گذشته کمیته تخلفات آنها پابرجا دانست و گفت: ناشرانی که از حضور در نمایشگاه امسال محروم شده‌اندنمی‌توانند در نمایشگاه کتاب حاضر شوند.

امیرمسعود شهرام‌نیا پیرامون مکان برگزاری نمایشگاه کتاب گفت: نمایشگاه کتاب تهران مثل هر نمایشگاهی نمی‌تواند مکان دائمی داشته باشد. ارشاد هم اگر همه اعتبار سالانه خود را ارائه کند باز هم کفاف نخواهد داد. معمولا شهرداری ها عهده‌دار این امور هستند و ما در واقع مستاجریم. تنها جایی که امکان برگزاری هست فعلا مصلاست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.