دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در نشست خبری خود از جلسات چندجانبه اصولگرایان و جامعتین با لاریجانی خبر داد.

جلسات چندجانبه با لاریجانی/ فتنه و انحراف خط قرمز وحدت اصولگرایان

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا باهنر در نشست خبری در پاسخ به خبرنگار مهر در خصوص ائتلاف جریان اعتدالیون با لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: هنوز تشکیلات رسمی سیاسی انتخاباتی ناشی از دولت را نمی شناسیم. دولت به ما هو دولت حزب ندارد. آقای نوبخت و جهانگیری نیز جلساتی با حزب عدالت و توسعه و کارگزاران داشتند.

وی با تاکید بر اینکه ستادهای انتخاباتی منسوب به دولت دولت مورد تایید نهاد ریاست جمهوری نیستند، گفت: اعتدالیون شخصیت حقوقی تعریف شده ندارند و شامل احزاب و گروه های سیاسی نیستند.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با تاکید بر اینکه حزبی به نام اعتدالیون نداریم، اظهار داشت: حزب اعتدال و توسعه نیز متعلق به دولت نیست. اعتدالیون یک جریان هستند. اگر در قالب شخصیت حقوقی باشند مورد بررسی قرار می گیرند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: طیف آقای لاریجانی فراکسیونی به عنوان رهروان هستند که من نیز عضو فراکسیون هستم، اما عضو حزب رهروان نیستم. از آقای لاریجانی هم که سئوال کردم ایشان اعلام کردند عضو حزب رهروان نیستند.

وی با بیان اینکه حزب رهروان را جزو طیف اصولگرایان می دانیم، گفت: قطعا اعضای این حزب توسط جامعتین به جلسه وحدت دعوت خواهند شد.

باهنر همچنین از برگزاری جلسات چندجانبه وحدت اصولگرایان با لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: جامعه روحانیت مبارز نیز با آقای لاریجانی جلساتی داشتند و صحبت هایی صورت گرفته است.

وحدت حداکثری اصولگرایان هدف اصلی جلسات

دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری در خصوص وحدت اصولگرایان، گفت: موضع و سیاست راهبردی ما در جامعه مهندسین و جبهه پیروان این است که وحدت اصولگرایان را به حداکثر برسانیم. هدف ما وحدت صد در صدی اصولگرایان است و به قول آیت الله مهدوی این وحدت فلسفی نیست، بلکه یک ائتلاف برای رسیدن به یک هدف مشترک است.

باهنر ادامه داد: دستیابی به وحدت صد در صدی ضعیف است، اما تلاش می کنیم که به حداکثر وحدت نزدیک شویم.

۴ گروه همراه احمدی نژاد در انتخابات مجلس

وی در خصوص وحدت اصولگرایان با احمدی نژاد و گروه های همراه با وی، گفت: گروه های همراه با آقای احمدی نژاد شخصیت حقوقی واحد ندارند و شامل چند دسته و گروه می شوند. دسته اول کسانی هستند که در دولت نهم و دهم با آقای احمدی نژاد کار می کردند اما ارتباط و همکاری‌شان قطع شده است. دسته دوم کسانی هستند که تا پایان دولت دهم با آقای احمدی نژاد همکاری کردند اما امروز ارتباط و همکاری شان قطع شده است.

باهنر ادامه داد: دسته سوم گروه های همراه آقای احمدی نژاد کسانی هستند که تا پایان دولت دهم با آقای احمدی نژاد کار کردند و الان هم ارتباط دارند اما شرط و شروطی برای این ارتباط دارند. دسته چهارم نیز کسانی هستند که با آقای احمدی نژاد با مشخصه های قبلی و بدون شرط و شروط ارتباط دارند، بنابراین مجموعه گروه های همراه آقای احمدی نژاد مجموعه همگن و واحد نیستند.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین، فتنه و انحراف را دو خط قرمز ائتلاف اصولگرایان خواند و گفت: ائتلاف با کسانی که از این دو خط قرمز عبور نکرده باشند، قابل بررسی است.

هیچ اتهامی به نمایندگانی که از رحیمی پول گرفته اند وارد نیست

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سئوالی مبنی بر ممانعت وی از افشای نام ۱۷۰ نماینده ای که از معاون اول رئیس جمهور سابق پول گرفته اند، گفت: مانع افشای اسامی نیستم اما افشای اسامی مسئله جدیدی را به وجود نمی آورد. نمایندگانی که نامزد انتخابات می شوند برای تبلیغات باید هزینه کنند. درصد کمی از این نامزدها هزینه تبلیغات انتخاباتی‌شان را از درآمد شخصی خود می پردازند.

وی افزود: مابقی نامزدها باید کمک جمع کنند، یکی حساب جاری باز می کند، یکی قبض چاپ می کند و بعضی نیز از برخی افراد کمک می گیرند.

دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری اظهار داشت: اینکه آقای رحیمی به تعدادی از نمایندگان ۴ تا ۵ میلیون تومان کمک کرده است اولا این پول درصد کمی از هزینه های تبلیغاتی نمایندگان بوده است، ثانیا این کمک گرفتن اشکالی ندارد اما باید روشن شود که آقای رحیمی این پول را از کجا آورده است.

باهنر با تاکید بر اینکه هیچ اتهامی به نمایندگانی که از رحیمی پول گرفته اند وارد نیست، گفت: نامزدهای انتخابات باید دقت کنند که منبع کمک هایی که به آنها می شود از پول های کثیف نباشد، منع قانونی برای کمک به نامزدهای انتخابات وجود ندارد.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین گفت: نامزدهای انتخابات از ادوار مختلف کمک هایی را به این شکل دریافت کرده اند. تا به امروز حداقل ۲۰ هزار نامزد انتخابات در دوره های مختلف داشته ایم و به این ۱۷۰ نماینده در کنار ۲۰ هزار نامزد انتخابات که از نهادها و اشخاص کمک دریافت کرده اند، هیچ اشکالی وارد نیست. این بحث ها سیاسی بوده و بداخلاقی است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه در خصوص ائتلاف اصولگرایان، گفت: برای ائتلاف اصولگرایان گفتگوهای چندجانبه و جلسات زیادی برگزار شده است که برخی از این جلسات رسانه ای شده و برخی نیز رسانه ای نمی شود.

جبهه پیروان و جبهه پایداری تا به امروز جلسه رسمی نداشته اند

وی با تاکید بر اینکه جبهه پیروان و جبهه پایداری تا به امروز جلسه رسمی نداشته اند، گفت: برخی اعضای جبهه پیروان مثل موتلفه جلساتی با پایداری ها داشته اند.

دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری ادامه داد: علاقه مندیم برای ائتلاف اصولگرایان، جامعتین محور و میزبان باشند و فعالان اصولگرایی را دعوت کرده تا به نظام‌نامه همکاری احزاب اصولگرا برسیم.

باهنر افزود: هفته گذشته قرار بود جلسه جامعتین با احزاب اصولگرا برگزار شود که به دلایلی لغو شد و این هفته جلسه جامعتین، آیت الله موحدی کرمانی با جبهه پیروان، پایداری و دیگر احزاب اصولگرا برگزار خواهد شد.

وی در واکنش به تلاش برخی از دولتی ها برای ایجاد تنش در جامعه، تصریح کرد: برخی بداخلاقی ها نزدیک انتخابات نمایان می شود.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین ادامه داد: انتخابات در کشور ما فرصت است. یکی از افتخارات بزرگ ما در نظام مردمسالاری دینی، برگزاری انتخابات متعدد است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی بداخلاقی های سیاسی فضای شور و نشاط را کدر می کند، گفت: طرف مقابل نباید دنبال روش‌های غیراخلاقی برای بیرون کردن رقیب از صحنه باشد. اگر «بگم بگم» کار خیلی خوب بود محکوم نمی شد. حتی معتقدم نباید پاسخ «بگم بگم» ها را داد.

وی در واکنش به شکل گیری احزاب فصلی در ایام انتخابات اظهار داشت: بنده به عنوان فرد مجرب و تشکیلاتی توصیه می کنم که گلی که شب انتخابات باز شود و بعد از انتخابات بسته شود نمی تواند بهاری را به بار آورد، بنابراین افراد باید به دنبال کار حزبی و تشکیلاتی باشند.

باهنر با بیان اینکه ائتلاف ها در انتخابات مجلس پررنگ تر و جامع تر خواهد بود، گفت: احتمالا در تهران حداکثر دو لیست خواهیم داشت. لیست اصلاح طلبان یا اعتدالیون و لیست اصولگرایان.

دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری در بخش دیگری از کنفرانس خبری در خصوص تاثیر توافق ایران و ۱+۵ در اقتصاد کشور، گفت: حداکثر ۳۰ تا ۴۰ درصد از مشکلات داخلی کشور اعم از تورم و بیکاری مربوط به تحریم هاست. اگر تفاهم هم نشود اتفاق جدیدی نمی افتد. باید ۷۰ درصد امکاناتی را که در دست داریم و ربطی به تحریم ها ندارند، فعال کنیم.

وی با تاکید بر اینکه ما منتظر قطعی انجام تفاهم نیستیم، گفت: ایران بازی برد- برد را شروع کرد و بر تعهدات خود پایدار است.

در صورت زیاده خواهی غرب بازی برد-برد را به بازی برد-باخت تبدیل می کنیم

باهنر ادامه داد: ۵۰ سال قبل که امام (ره) ایجاد حکومت اسلامی را کلید زد، بازی برد- باخت به نفع ایران شروع شد. در طول این ۵۰ سال طرف غربی از هر وسیله ای برای شکست ملت ایران استفاده کرده است. ۵۰ سال است که ملت ایران در بازی برد-باخت با آمریکایی ها دست و پنجه نرم کرده اند، بنابراین ایران به دنبال بازی برد-برد است اما اگر رقیب زیاده خواهی کند، آن را به بازی برد-باخت تبدیل می کنیم زیرا در این بازی مجرب‌تر هستیم.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین در خصوص خط قرمزهای مذاکرات، گفت: خط قرمزهای ما کاملا مشخص است. کسانی که مواضع تندتر دارند بدانند رهبری انقلاب هر زمان در مورد مذاکرات صحبت کرده اند اعتماد خود به دیپلمات های داخلی را اعلام کرده اند.

وی افزود: دشمن ما نیز دشمنی و عهدشکنی خود را ثابت کرده اما ما به مذاکره کنندگان خود اعتماد داریم و نظام و مجلس نیز مذاکرات را رصد می کنند. اگر زور بگویند ما بارها ثابت کرده ایم که زیر بار زور نمی رویم.

 جبهه پیروان مذاکره‌ای با اعتدالیون نداشته است

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر جلسه جبهه پیروان با برخی اعتدالیون مانند حق‌شناس، گفت: تاکنون مذاکره ای با اعتدالیون برای انتخابات نداشته ایم.

وی همچنین در مورد طرح استانی شدن انتخابات، گفت: طرح مجلس استانی- شهرستانی شدن انتخابات مجلس است که بر اساس آن حوزه های انتخابیه باقی می مانند و سطح رای گیری استانی می شود.

باهنر با بیان اینکه جزو طراحان استانی شدن انتخابات نبوده ام، گفت: باید انتخابات کشور به سمت انتخابات حزبی و تشکیلاتی سوق یابد.

نایب رئیس مجلس ادامه داد: برخی حوزه های انتخابیه در طول ۹ دوره انتخابات مجلس، ۹ نماینده به مجلس فرستادند، در صورتی که هر مقدار حضور نمایندگان در دوره های مختلف تکرار شود برای مجلس بهتر است و این موضوع یکی از دستاوردهای حزبی شدن انتخابات است.

دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری در خصوص وضعیت اقتصادی کشور در صورت برداشته شدن تحریم ها، گفت: تحریم ها یک رفتار ظالمانه و ضدبشری بود که به ملت ایران تحمیل شد. ما برای رفع تحریم ها تلاش کردیم.

باهنر ادامه داد: در زمان تحریم ها عده ای از طریق واسطه ها برای کمک به کشور، تحریم ها را دور زدند و برخی هم در همین دور زدن تحریم ها به نظام کمک کردند.

مراجعات مردم به نمایندگان سرمایه اجتماعی است

وی تاکید کرد: در صورت برداشته شدن تحریم ها نباید واردات افزایش یابد، بلکه برنامه دولت باید برای مدیریت اقتصاد کشور پس از رفع تحریم ها مشخص باشد.

باهنر گفت: اگر انتخابات استانی شود نمایندگان کارهای موثرتر و سنگین تری برای حل مشکلات مردم انجام خواهند داد و وقت نمایندگان برای توجه به قانونگذاری و نظارت بیشتر می شود.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین ادامه داد: در حال حاضر ۸۰ درصد وقت نمایندگان به پاسخگویی به مراجعات می گذرد که وظیفه آنها نیست، اما این امر تبدیل به یک سرمایه اجتماعی شده است، به همین دلیل مدل پیشنهادی ما، مدل شهرستانی- استانی برای برگزاری انتخابات است.

 وی گفت: تکلیف این طرح تا نیمه خردادماه نهایی خواهد شد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از این نشست مطبوعاتی در مورد اصرار برخی از نمایندگان برای انتشار فکت‌شیت ایرانی، گفت: فکت‌شیت برای طرف مقابل تعهدی به وجود نمی آورد. آنچه تعهد به وجود می آورد مذاکرات برای متن نهایی است که الان در حال برگزاری است.

وی ادامه داد: فکت‌شیت با این هدف منتشر می شود که طرفین بدانند چه مقدار ذهن‌هایشان در خصوص توافق به هم نزدیک است یا از هم فاصله دارد.

دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: فکت‌شیت آمریکایی ها مورد ایراد مردم بوده و تیم مذاکره کننده نیز آن را قبول ندارد.

باهنر تصریح کرد: آنچه که تیم مذاکره کننده ما قبول دارد در رسانه ها اعلام کرده، آقای ظریف نیز در رابطه با آن مصاحبه کرده اند. البته اگر این مصاحبه ها تبدیل به یک مکتوب فکت‌شیت می شد خیلی بهتر بود.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین یادآور شد: وزارت خارجه اعلام کرده که فکت‌شیت آماده است اما برای انتشارش معتقد است یکسری ضررها دارد.

شورای عالی امنیت ملی در مورد انتشار یا عدم انتشار فکت‌شیت تصمیم گیری کند

وی گفت: باید شورای عالی امنیت ملی در مورد انتشار یا عدم انتشار فکت‌شیت تصمیم گیری کند. البته این امر خواست رهبری انقلاب است و باید مورد توجه قرار گیرد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص لزوم تصویب پروتکل الحاقی در مجلس، گفت: پروتکل الحاقی یک مقاوله‌نامه بین المللی است که جمهوری اسلامی تا به امروز به آن نپیوسته و اگر بخواهد به صورت رسمی به آن بپیوندد، این امر باید به تصویب مجلس برسد.

باهنر ادامه داد: دولت می تواند داوطلبانه به برخی پروتکل های بین المللی بپیوندد. دولت ها می توانند با تفاهم مجالس و مقامات داوطلبانه به برخی پروتکل ها بپیوندند.

وی پیوستن رسمی به پروتکل الحاقی را آخرین راه خواند و تصریح کرد: جمهوری اسلامی باید مطمئن شود که موضوع تحریم ها، قطعنامه ها به پایان رسیده و طرف مقابل به عهد و پیمان خود پایبند است.در این صورت به پروتکل الحاقی خواهد پیوست.

اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی نیازی به تصویب مجلس ندارد

دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری با تاکید بر اینکه پیوستن داوطلبانه به پروتکل الحاقی نیازی به تصویب مجلس ندارد، گفت: دو سال قبل اتفاقاتی افتاد و دولت قصد داشت پروتکل الحاقی را به صورت داوطلبانه اجرا کند که مجلس با تصویب ماده واحده ای، دولت را از اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی نیز منع کرد.

باهنر گفت: اگر دولت بخواهد به صورت داوطلبانه این پروتکل را اجرا کند مسائل حقوقی آن را حل می کنیم. این امر باید با چراغ سبز مجلس انجام شود.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین در خصوص اختلاف نظر جبهه پیروان و پایداری در انتخابات قبلی مبنی بر وجود افراد سالم و مقبول در فهرست انتخاباتی، گفت: باید نامزدهای انتخابات کسانی باشند که ضمن اینکه صالح هستند، مقبول نیز باشند تا بتوانند رای بیاورند.

وی تاکید کرد: ورود افراد صالحی که مقبولیت اجتماعی ندارند به فهرست های انتخاباتی، فعالیت حزبی نیست، زیرا شرط لازم برای ورود به مجلس کسب رأی مردم است.

نامزدهای صالح مقبول را به نامزدهای اصلح غیر مقبول ترجیح می دهیم

باهنر گفت: ما نامزدهای صالح مقبول را به نامزدهای اصلح غیر مقبول برای نماینده شدن ترجیح می دهیم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: جبهه پایداری اوایل این نظر را قبول نداشت و می گفتند که ما باید به وظیفه شرعی‌‌مان عمل کنیم. نامزد اصلح رأی آورد، آورد، نیاورد که  هیچ. اما این دوره متوجه شدند و در این قضیه مشکلی با پایداری‌ها نداریم.

وی از اصلاح طلبان دعوت کرد که در انتخابات مجلس حضور فعال داشته باشند و گفت: اصلاح طلبان و اصولگرایان برای ورود به انتخابات باید شرط و شروطی را بپذیرند. نمی توان وارد زمین شد و اعلام کرد که داور و مقررات بازی را قبول نداریم.

دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری در خصوص احتمال نامزدی سعید جلیلی در انتخابات مجلس، گفت: آقای جلیلی را اصولگرا می دانیم و برای حضور در لیست کاندیداهای اصولگرایان قابل بررسی هستند اما چون هنوز لیستی نبسته ایم، نمی توانیم ایشان را به عنوان سرلیست یا وسط لیست بدانیم.

پرونده صحبت رحمانی فضلی بسته شد

باهنر در بخش دیگری از این کنفرانس خبری در خصوص جلسه بررسی پول های کثیف در انتخابات با حضور رحمانی فضلی در مجلس شورای اسلامی، گفت: آقای رحمانی فضلی جمله ای را بیان کردند مبنی بر اینکه پول کثیف وارد انتخابات شده است، رسانه ها نیز این جمله را منعکس کردند، رسانه های بین المللی نیز از آب گل آلود ماهی گرفته و اعلام کردند پول قاچاق در انتخابات مجلس ایران تاثیرگذار است.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین افزود: در جلسه وزیر در مجلس دو موضوع بیان شد، اول اینکه آقای وزیر مدعی شدند رسانه ها حرف من را بد منعکس کردند، دوم اینکه ایشان معذرت خواهی کردند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پرونده صحبت رحمانی فضلی بسته شد اما ما باید نگران و مواظب باشیم. یکی از فرازهای سیاست های کلی انتخابات، مسائل مالی دخالت کننده در انتخابات است.

وی در خصوص حمله عربستان به یمن، گفت: دوران حکومت های قبیله ای به پایان رسیده است. انقلابیون یمن معتدل و عقلایی آماده مذاکره هستند. متاسفانه کشور آل سعود در امور یمن دخالت کرد.

باهنر ادامه داد: در گذشته حاکمان مسن تری در این کشور حکومت می کردند و طمانینه بیشتری در رفتارشان داشتند، اما امروز افراد ماجراجو و جوانی حکومت را به دست گرفته اند که ادعای پدرخواندگی مردم یمن را دارند.

دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری تاکید کرد: آل سعود پاسخ این سبوعیت و تجاوز آشکار خود را به مردم مظلوم یمن خواهند گرفت. در درون خاندان آل سعود دعواهایی شکل گرفته است.

وی تصریح کرد: موضع رسمی ایران حمایت از یکپارچگی کشورهای اسلامی است و با تجزیه و جدا شدن کشورهای اسلامی اعم از سوریه، عراق و یمن مخالفیم و از همه امکاناتمان برای اعمال این سیاست راهبردی استفاده می کنیم.

باهنر افزود: قدرت و تجهیزات نظامی آل سعود بیشتر از رژیم صهیونیستی نیست. مردم یمن نیز کم جمعیت تر از مردم غزه نیستند. اقدام آل سعود محکوم به شکست قطعی است.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.