ابوالقاسم جراره گفت: دو خودروساز بزرگ ما نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان مطالبه دارند که به دلال‌ها داده‌اند.

۲ خودروساز بزرگ ۱۰ هزار میلیارد تومان از دلال‌ها طلب دارند/ واسطه‌ها قیمت تمام‌شده خودرو را بالا می‌برند

  •  

ابوالقاسم جراره نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی‌آباد و خمیر در استان هرمزگان است. 
گفتگوی  جوان ترین عضو بهارستان با سایت نماینده را در ادامه می‌خوانید:

* آیا افزایش تحریم‌ها بر افزایش قیمت‌ها در صنعت خودروسازی تأثیری داشته است؟

قبل از اینکه تحریم شویم گفته می‌شد 90% خودروی پراید را در داخل کشور تولید می‌کنیم و بالغ بر 70% خودرویی مثل پژو 405 در داخل تولید می‌شود؛ اما وقتی تحریم اتفاق افتاد به این نتیجه رسیدیم که این آمار درست نیست، ما در زمینه خودروسازی وابستگی بسیار زیادی داریم. قراردادهایی که بین شرکت‌های مختلف - مثل رنو و پژو و... - بسته شده این‌ها قراردادهای محکمی نیست و تعهدات لازم برای تولید قطعات را برای آن‌ها ایجاد نمی‌کند. این باعث شد که ما دچار مشکل شویم و بسیاری از خودروهای آماده تحویل به دلیل کمبود یا نداشتن بعضی از قطعات در انبارها خاک می‌خورد. از جمله مشکلات دیگری که در صنعت خودرو وجود دارد شرکت‌های اقماری هستند؛ تعداد زیادی از این شرکت‌ها در حوزه خودروسازی وجود دارند، این‌ها غیرازاینکه برای شرکت‌های بزرگ ایجاد هزینه می‌کنند ایجاد فساد هم می‌کنند. مثلاً قطعه‌ای مثل شیشه که در خودِ کارخانه تولید می‌شود تا به جایی که باید نصب بشود می‌رسد، از یک واسطه تا چهار واسطه وجود دارند که این‌ها قیمت تمام‌شده را بالا می‌برند. یا سرمایه‌گذاری‌هایی که دچار اشکال است، در جاهای مختلف سایت تولید خودرو راه‌اندازی شده اما این‌ها در حد نمایندگی رفتار و عمل می‌کنند. این هزینه‌ها بر دوش مردم است. پولی که مردم بابت خودرو پرداخت می‌کنند باید در سیستم هزینه شود اما می‌بینیم که به جاهای خاص یا شرکت‌های خاص یا دلالان خاص تعداد بسیار زیادی خودرو داده شده که پولش برنگشته است. دو خودروساز بزرگ ما نزدیک به 10 هزار میلیارد تومان مطالبه دارند که به دلال‌ها داده‌اند.

یک مورد که باعث بالا رفتن قیمت خودرو می‌شود اینست که چون قیمت بازار بالاتر از قیمت کارخانه است برای اینکه دلالی را از بین ببرند، قیمت کارخانه را به قیمت حاشیه بازار نزدیک می‌کنند و از این طریق سود می‌کنند.یک مورد دیگر که وجود دارد و باعث بالا رفتن قیمت خودرو می‌شود این است که چون قیمت بازار بالاتر از قیمت کارخانه است برای اینکه دلالی را از بین ببرند، قیمت کارخانه را به قیمت حاشیه بازار نزدیک می‌کنند و از این طریق سود می‌کنند. یا بحث ارز مبادله‌ای که این‌ها دریافت می‌کنند، یک زمانی ارز به 4000 تومان رسید و بعد به کمتر از 3000 تومان رسید. این‌ها باید در قیمت خودرو تأثیر منفی بگذارد. از این قبیل مسائلی که در صنعت خودرو وجود دارد باعث شده قیمت خودرو خیلی پایین نیاید.

من در کمیته تحقیق و تفحص از خودروسازی هم بودم ما معتقدیم قیمت خودرو قبل از اینکه بالا برود بین 15 تا 30 درصد بالا بود؛ اما این دلایل و ساختارهای غلطی که در سیستم خودروسازی وجود دارد این مشکلات را مضاعف کرده است. امیدواریم در آینده‌ای نزدیک در حد توان موضوع را اصلاح کنیم و آنچه را که باید به مراجع قانونی ارسال کنیم.

 

* سؤال شما از وزیر صنعت در برنامه روز سه‌شنبه کمیسیون صنایع بود. جواب‌های نعمت‌زاده قانع‌کننده بود؟

سؤال من در مورد فضای مدیریتی استان بود. من به‌محض انتصاب یکی از مدیران استانی سؤال کردم که مبنای انتصابات شما چیست؟ وزیر کسی را منصوب کرده بود که طبق بررسی‌های مراجع ذی‌صلاح تأیید صلاحیت نشده بود و حتی رابطه استخدامی هم با دولت نداشت! آن موقع وزیر جواب قانع‌کننده‌ای نداشت. قانوناً کسی می‌تواند اسناد دولتی را امضا کند که حتماً پیمانی یا رسمی دولت باشد یا ابلاغی از هیئت‌وزیران گرفته باشد. وزیر در جواب من گفت من قرارداد می‌بندم. این جواب از یک وزیر قابل‌قبول نیست. همان مدیر بعد از یک سال یک‌شبه سازمان را رها کرد و رفت و به سیستم صنعت و معدن استان صدمه زد و رفت.

انتصابات جزء اختیارات هر وزیر است، ما هم نمی‌گوییم چه کسی را منصوب کنید، می‌گوییم درست منصوب کنید، برای انتصابات مبنا بگذارید.

 

* طرح استانی شدن انتخابات مجلس از زمان تصویب کلیتش در مجلس بازخوردهای متفاوتی در جامعه و بین سیاسیون داشته، نظر شما چیست؟

جلسات مختلفی در این مورد برگزار شده و نظرات هم متفاوت است. چون این طرح پخته نیست باید افراد نظر بدهند تا جهات امنیتی و اجتماعی آن لحاظ شود. ظاهراً وزارت کشور و اطلاعات هم هر دو مخالف هستند. این طرح مزایا و معایبی دارد. برای شخص من این طرح خوب است اما من به‌عنوان مخالف طرح ثبت‌نام کرده بودم که در قرعه اسم من درنیامد.

اگر انتخابات استانی شود کارکرد نمایندگان هم بالاتر می‌رود؛ بعضی نمایندگان منافع ملی و استانی را رها می‌کنند و چانه شهرستانی می‌زنند. چون می‌خواهند از حوزه خود رأی بگیرند سعی می‌کنند بیشترین امکانات را بگیرند. این باعث شده که منابع محدود ملی برای موارد غیرضروری هزینه شود مثلاً در استانی 5-4 فرودگاه وجود دارد که جز یکی بقیه تعطیل است و این توسط لابی نمایندگان تأمین شده اما موردنیاز نیست.

بعضاً نماینده مراکز استان‌ها در بحث انتصابات اصلی شرکت دارند و سایر نمایندگان تأثیر چندانی ندارد؛ وقتی انتخابات استانی شود باعث می‌شود همه یک نگاه یکسانی به این موضوع داشته باشند. وقتی زمینه گسترده شود بحث خرید رأی هم کار سختی خواهد شد. به این سمت می‌رویم که یک حزب یا تشکل رأی بیاورد و شخصی نباشد. قومیت‌ها و عشیره‌ها تصمیم‌گیر نیستند. وقتی انتخابات استانی شود کاندیداها نیاز به رأی بیشتری دارند و چهره‌های شاخص انتخاب می‌شوند؛ ‌ این هم می‌تواند مفید باشد و هم مضر. افرادی می‌توانند این جایگاه‌ها را بگیرند که شناخته شده باشند و از طرفی چون هزینه‌های انتخابات را بالا می‌برد می‌تواند آسیب برساند، یعنی کسانی که توانایی دارند اما چون به منابع ثروت وصل نیستند نمی‌توانند حضور مؤثری داشته باشند.

یکی دیگر از این ایرادات طرح هم این است که قطعاً هزینه انتخابات بالاتر می‌رود.

درمجموع این طرح هنوز نیاز به کار دارد، در استان‌ها مسائل قومیتی یا مذهبی خاص وجود دارد و این ممکن است حساسیت ایجاد کند و بعداً ایجاد اشکال کند.

* به نظر شما راهکار موفقیت جریان اصولگرا در انتخابات آینده مجلس چیست؟

ما در انتخابات ریاست جمهوری گذشته یک فرصت را از دست دادیم، افرادی روی کار آمدند که با توجه به انحرافات و گذشته‌شان فکر نمی‌کردیم هیچ‌وقت به چرخه سیاسی کشور برگردند. آنچه لازم است این است که به سمت یک اتحاد پیش برویم اما اشکالی که وجود دارد سهم‌خواهی‌ها است. ما باید سعی کنیم بر اساس آرمان‌ها و اصولمان حرکت کنیم.

 

* نمایندگان مجلس چند روز قبل جلسه‌ای با سردار قاسم سلیمانی داشتند. چه مطالبی در آن جلسه مطرح شد؟

سردار سلیمانی مباحث برون‌مرزی را مطرح کردند، کارهایی که سپاه قدس انجام داده بود، اشاره‌ای به جایگاه ایران و آمریکا در منطقه داشتند که آمریکا در منطقه سالانه بالغ بر 200 میلیارد دلار هزینه می‌کند و تا الآن حدود یک تریلیون دلار در کشورهای مختلف هزینه کرده اما نتوانسته به اهداف خود برسد. در مقابل، جمهوری اسلامی ایران با دیدگاه خاص خود توانسته با کمترین هزینه نقش بسیار خوبی را در منطقه ایفا کند. این موفقیت هم به دلیل احترام خاصی است که بین کشورهای همسایه دارد و بر اساس منطق رفتار می‌کند. ایران به دنبال استفاده از منابع آن‌ها نیست؛ جمهوری اسلامی در مورد ناامنی موجود در منطقه طرح‌های مختلفی را ارائه کرده و توانسته است با کمترین هزینه اعتمادسازی کند. با نگاه‌های مشترک تاریخی و فرهنگی که بین ما و کشورهای همسایه ـ عراق و افغانستان و... ـ وجود دارد توانسته‌ایم شرایط بهتری را بین همسایگان ایجاد کنیم.

عملکرد دولت پس از دو سال قابل قبول نیست و مردم هم این را فهمیده‌اند که نمی‌شود با شعار دادن کشور را اداره کرد.
هشتم اسفند 92 رئیس‌جمهور به حوزه انتخاباتی شما سفری داشتند، چقدر به وعده‌هایی که داده‌شده عمل شد؟

وقتی عملکرد دستگاه‌های اجرایی کشور را بررسی می‌کنم اشکالات زیادی می‌بینم، عوامل زیادی هم باعث این موضوع هستند، شرایط کشور به لحاظ اقتصادی مساعد نیست؛ و اینکه همه ناکارآمدی خودمان را منتسب به دولت‌های قبل بکنیم درست نیست. البته شاید بتوانیم یک سال این گریز را بزنیم اما بعد از آن چطور؟ در استان هرمزگان اشکالات مدیریتی زیاد است.

زمان انتصاب استاندار برای هرمزگان موارد مختلفی مطرح شد. ما اصولاً برای هرمزگان دنبال یک چهره ملی هستیم، چون استان هرمزگان کارکرد ملی دارد پس استاندار باید قابلیت ملی داشته باشد اما وقتی نگاه می‌کنیم به عملکرد بعد از دو سال، ‌ می‌بینیم عملکرد قابل قبولی نیست و مردم هم این را فهمیده‌اند که نمی‌شود با شعار دادن کشور را اداره کرد. چون مردم امیدوار به تغییر هستند تا یک سال شاید بشود، ولی بعد از یک سال می‌بینیم که فاصله از شعارها زیاد است. ما حوزه‌های اجرایی را قوی نمی‌بینیم.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.