قدس آنلاین ـ هنگامه طاهری ـ محسن شرکا گفت: نظام اقتصادی ما نظامی ضد توسعه با بیش از 12 هزار قانون مصوب است که بسیاری از آنها یکدیگر را نقض می کنند.

نظام اقتصادی ما ضد توسعه است/ برنامه های اول تا پنجم توسعه مان به رشد 50 درصدی هم نرسید

بنیانگذار خانه صنعت و معدن خراسان رضوی شب گذشته ضمن اظهار مطلب فوق در نشست بهاره شرکت های فناور پارک علم و فناوری خراسان در سالن اجتماعات فرهنگسرای رسانه گفت: در قانون کار ایران، کار تعریف نشده است و برای میزان بهره‌وری وزنه مشخصی وجود ندارد در حالیکه  کارگر و کارفرما تعریف دارند.

وی با اشاره به وجود بیش از 26 درصد بیکاران در حوزه صنعت و فناوری با مدارک تحصیلی دانشگاهی گفت:  عدم توانایی دست اندر کاران برای ایجاد اشتغال این دسته از تحصیل کرده ها بخاطر تعلیم بر اساس سنت ها و ناکارآمد شدن آنهاست.

به گفته وی در کشورهای توسعه یافته علم چنان به روز می شود که آنچه در سال اول آموخته اند در سال سوم منسوخ بوده و قابل اجرا نیست. در حالیکه در کشورما تا سالها بعد , از منابعی خاص برای تعلیم در یک رشته استفاده می شود.

او علاوه بر این  ضمن اشاره به داشتن استراتژی 50 ساله توسعه در کشورهای دیگر از این که ما نتوانسته ایم برنامه های  اول تا پنجم توسعه را حتی به رشدی 50 درصدی برسانیم  گلایه و خاطر نشان کرد که تنها  برنامه چهارم توسعه  بیش از 23 درصد اجرایی شد در حالیکه ما ضعف در این حوزه را به گردن تحریم ها انداختیم!

شرکا  افزود: درست است که تحریم های بیرونی تاثیرات منفی در اقتصاد داشته  و باعث بالا رفتن هزینه ها شده اما تحریم های داخلی ضربه زننده تر است و از همین رو است که کشور ما با وجود داشتن ثروتی بسیار متاسفانه نتوانسته در راستای افزایش این ثروت گام بردارد.

در همین خصوص رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی هم اضافه کرد که باید ببینیم رشد شتابنده علم چقدر توانسته در کشور ما  تاثیری مثبت بر فناوری بگذارد.

دکتر سید حسن علم الهدایی  اظهار داشت :  ما در فرآیند تولید علم و خلق ثروت نیازمند دانش و آگاهی هستیم و باید بدانیم دانش می تواند انسان درون ما را زنده یا زنده به گور کند و این منوط به این است که آموزش را شیوه ای برای نگاه به دنیا یا صرفا سیستمی برای تایید آموخته ها و دریافت مدرک بدانیم.

وی یادآور شد :  امروز اقتصاد دانها , نوآوری و نظام نو آور را از کلیدی ترین معرفه های یادگیری در کشورها می دانند  و معتقدند اقتصاد دانش بنیان مبتنی بر نوآوری است چرا که نطامی بدون  نوآوری توسعه هم به دنبال ندارد. از این رو ایجاد تیمی نوآور در فرآیندِ تولیدِمحصول و رفاه اجتماعی , یک الزام است.

رییس پارک علم و فناوری تاکید کرد: شرکت‌های دانش بنیان باید توجه ویژه‌ای به اقتصاد یادگیری در توسعه اقتصاد دانش بنیان و مقاومتی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه نوآوری کلید موفقیت شرکت‌های دانش‌بنیان است، بیان کرد: سرمایه‌گذار حرفه‌ای، ریسک‌پذیر بودن وی، تکنولوژیست و کارآفرین از جمله عوامل موفقیت شرکت‌های دانش‌بنیان است.

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.