۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۶
کد خبر: 281059

قدس انلاین: امام رضا (ع) فرموده اند: لازم است گوشت بخورید، که آن (بر اندام شما) گوشت می رویاند. آن کس که چهل روز گوشت نخورد، اخلاقش نکوهیده می گردد.

چرا هرکس 40 روز گوشت نخورد بداخلاق می شود؟

در تغذیه، گوشت ضروری است، بسیاری از نیازها و مواد بدن از گوشت تأمین می شود و توان و نیروی آدمی از پروتئین حیوانی به دست می آید؛ چنانکه محمد حکیمی می نویسد در فراز نخست حدیث به این ضرورت اشاره شده است که ماهیچه ها و عضلات و رگ و پیوندهای بدن که کارآیی استخوان را تضمین می کند و اسکلت بدن را چون پوششی نیرومند می پوشاند، از خوردن گوشت رشد می کند و تغذیه می شود. در فراز دوم، رابطه مادیت و معنویت و اخلاق و اقتصاد و تغذیه و حالات روانی انسان مطرح گشته است، با تعبیری بسیار گویا: هر کسی چهل روز گوشت نخورد اخلاق او بد می شود. یعنی بدی اخلاقی و زشت خویی از ترک خوردن گوشت پدید می آید. شاید علت عمده ی این موضوع این باشد که نخوردن گوشت موجب ضعف بدن و سیستم اعصاب است و این بر ناتوانی روحی و ضعف اراده ی انسان تأثیر عمده می گذارد و از تسلط انسان بر خود می کاهد و آرامش لازم در برابر حوادث زندگی که از نیرومندی اعصاب و سلامت مزاج نشأت می گیرد، از دست می رود و انسان به فردی ضعیف، ناآرام، پرخاشجو و بی تحمل تبدیل می شود و این ریشه ی همه ی بدرفتاری ها و کژخلقی ها در روابط اجتماعی و خانوادگی است.

علاوه بر این در احادیث، این موضوع ضروری، به طور گسترده مطرح شده است به نحوی که پیامبر اکرم (ص) بیان داشته اند: هر کس بر او چهل روز بگذرد و گوشت نخورد، باید بر عهده ی خدا از بیت المال وام بگیرد و گوشت بخورد؛ و نیز امام صادق (ع) می فرمایند: گوشت از گوشت پدید می آید و هر کس چهل روز گوشت نخورد بداخلاق می شود. گوشت بخورید که آن شنوایی و بینایی را زیاد می کند.

منابع:

1-صدوق، عیون اخبار الرضا، ج2: 41.

2-حرعاملی، وسایل الشیعه، ج17: 26.

*حکیمی، معیارهای اقتصادی در تعالیم رضوی: 181-183.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمود IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    13 13
    اینقدر برای گوشت خواری تبلیغ نکنید . چربی مردم بالا رفته و سکته ها و سر طان ها زیاد شده که همه از برکات مصرف گوشت مخصوصا قرمز است . وقتی گو شتخواری را به دینداری و اخلاق پیوند بزنید بدتر می شود .
  • محمد IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    39 12
    چرا حرف بیخود میزنید،،،بنده الان شش ماه گیاهخوار شدم اصلا هم مشکلی ندارم ،،،همش دروغه،،بدون گوشت زندگی زیبا تره اتفاقا
  • بهبهانی IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    4 2
    دوستان دقت کنند این حدیث امام معصوم است...
  • ناشناس IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    3 3
    ببخشید اقای محترم اگه نیازی به گوشت نیست پس چرا خاوند گوسفند و بقیه حیوانات رو برای ما خلق کرد همون سبزیجات می خوردیم دیگه
  • حسین IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    4 1
    سلام اولا که گوشت به حدی گران شده که مردم به سختی قادر به خرید آن می باشند ثانیا تمام احادیث گفته شده واقعیت دارد و این احادیث بر مبنای علم اثبات شده است و اگر این برادران سر ی به دکترها بزنند می بینند اکثر اطفال به دلیل نبود تغذیه مناسب به مشکلات کم خونی -فقر آهن وکلی مریضیهای دیگر به خاطر سوءتغذیه دچار شده اند بد نیست به جای اینگونخ اظهار نظرها قدری فکر کنیم
  • مهدی IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    6 0
    کلام امام معصوم که عین حقیقت است.هرچقدر در مورد گوشت خوردن روایت داریم بیشتر از آن در مورد پیشگیری از زیاده روی در گوشت خوردن داریم.منظور اعتدال است .نه چندان بخور کز دهانت برآید /نه چندان که ضعف جانت درآید/
  • امیر حسین IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    5 0
    ما که فعلا آآآآآآآآّّّّّّّّّّّّّّّب گوشت می خوریم *_* *_* *_*
  • مریم IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    40 2
    میگم چرااین قدرمردم بداخلاق وتندخوشدندوهیچکس تحمل همدیگر را ندارن چون گوشت گرون وخیلیهاسالی یکبارهم گوشت نمیخورن
  • اﺑﻮاﻟﻔﻀﻞ IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
    2 0
    ﺧﺪاﻭﻧﺪ ﭼﻴﺰﻱ ﺭو ﺑﻴﻬﻮﺩﻩ ﺧﻠﻖ ﻧﻤﻴﻜﻨﻪ ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﻣﺤﺘﺮﻡ ﻣﻨﻆﻮﺭ اﺯ ﮔﻮﺷﺖ ﻓﻘﻄ ﮔﻮﺷﺖ ﻗﺮﻣﺰ ﻧﻴﺴﺖ. ﻣﺎﻫﻲ و ﻣﺮﻍ(اﻟﺒﺘﻪ ﻣﺤﻠﻲ) ﻫﻢ ﺧﻴﻴﻴﻴﻠﻲ ﻣﻔﻴﺪﻥ ﻣﺮﻍ ﻣﺎﺷﻴﻨﻲ ﻫﻮﺭﻣﻮﻥ و ﻫﺰاﺭ ﭼﻴﺰ ﻣﻀﺮ ﺩﻳﮕﻪ ﺩاﺭﻩ ﮔﻮﺷﺘﺶ ﻣﺼﻨﻮﻋﻴﻪ ﻭﻟﻲ ﻣﺮﻍ ﻣﺤﻠﻲ ﻃﺒﻴﻌﻲ ﺭﺷﺪ ﻛﺮﺩﻩ ﺧﻴﻠﻲ ﻣﻔﻴﺪﻩ. ﺧﻼﺻﻪ ﻣﻦ ﺑﺎ اﻋﺘﺪاﻝ ﻣﻮاﻓﻘﻢ . ﻳﺎ ﻋﻠﻲ
  • رحیم IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
    2 0
    بسیار زیبا بود چراکه امرو علم پزشکی نیز ثابت کرده بدن هد 40 روز به مواد موجو در گوشت احتیاج دارد. سپاس از انتشار مطالب و مفید و مستندتون. خداقوت.
  • امید IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
    3 1
    آقا محمد! این طور حرف زدن اتفاقا نشانه بارزی از بد اخلاقی است! در ضمن علت اصلی سکته ها از بعد روانی، زندگی ماشینی که تبعاتش عبارت اند از رقابت طلبی افراطی و در نتیجه عدم آرامش است و از بعد جسمانی می توان به مصرف روغن های مشکوک و مواد غیر طبیعی اشاره کرد.