۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۳
کد خبر: 281107

قدس آنلاين- مريم سادات كاظمي: فوايد بسياري براي چرت بعد از ظهر تاييد شده است چنانكه تحقيقي در اين باره نشان مي دهد كه اين استراحت نيمروزي از قلب و عروق محافظت مي كند و خطر فوت ناشي از بيماري هاي قلبي را تا 37% كاهش مي دهد. اين مسئله مي تواند ما را به برنامه ريزي درستي در سبك زندگي و كار وادارد.

 چرت عصرگاهی راهكاري بي نظير براي افزايش طول عمر

تاثير چرت بعد از ظهر در محافظت از قلب

به گزارش سرويس بهداشت و سلامت قدس آنلاين؛ مسلما شيوه زندگي مدرن امروز اصلا براي سلامتي خوب نيست. رژيم هاي غذايي نوين و بي تحركي زمينه ساز چاقي مي شود و همچنين شرايط شغلي نيز عموما با استرس و تنهايي همراه است كه اين دو عامل موجب افزايش ابتلا به بسياري از بيماري ها از افسردگي تا ناراحتي هاي قلبي عروقي خواهد شد.

اما براي دوري از اين بيماري ها مي توان روي چرت بعد از ظهر حساب ويژه اي باز كرد. در واقع تحقيقي در اين باره ثابت مي كند كه اين استراحت كوتاه روزانه در كاهش ابتلا به بيماري هاي قلبي مؤثر است. در مقايسه با افرادي كه بعد از ظهرها نمي خوابند، كساني كه استراحت حدود 30 دقيقه اي در بعد از ظهر دارند در وضعيت بهتري از نظر سلامت قلب هستند.

همچنين چرت بعد از ظهر براي مردان اهميت بالاتري دارد و به نظر مي رسد تغيير در برنامه كاري و اختصاص زماني كوتاه براي استراحت در سلامت آنها مفيد خواهد بود.

نيرويي محرك

جالب است بدانيد كه در آخر زمان استراحت نيمروزي بدن دو هورمون آدرنالين و نوآدرنالين را آزاد مي كند. اين هورمون ها در بيدار شدن نقش دارند زيرا ريتم قلب را تحريك مي كنند و توان بالايي به مغز مي بخشد. اين تاثير محركي موجب مي شود تا پس از بيدار شدن انرژي لازم براي نيمه دوم روز تامين شود. اين حالت پس از خواب شبانه نيز احساس مي شود و به همين دليل عموما ده دقيقه پس از بيدار شدن در بهترين حالت هستيم.

عامل افزايش خلاقيت

بهترين ايده ها و تصميم ها پس از استراحت نيمروزي به ذهن مي رسد. در مدت چرت بعد از ظهر فعاليت مغز كاهش مي يابد اما متوقف نمي شود. ضمير ناخودآگاه فعال است و ما نسبت به ذخيره سازي تصاويري كه در مدت بيداري ديده ايم آزاد خواهيم بود. اين پديده طي زمان چرت بعد از ظهر نسب به خواب شبانه بيشتر ابراز مي شود زيرا خواب سبك تري است و براي استراحت مغز مناسب تر است.

مشاوري خوب

چرت بعد از ظهر فرصتي را فراهم مي كند تا راه حل هاي مسائل مختلف در ضمير ناخودآگاه بهتر به مغز برسد. معمولا همه ما راهكارهاي مناسبي پس از بيدار شدن نيمروزي پيدا كرده ايم. اين حالت پس از خواب شبانه احساس نمي شود زيرا با يك مرحله بيدار شدن تمام مي شود. چنين وضعيتي مي تواند راهكاري عالي براي حل مسائل پيچيده باشد.

جبران تاثيرات منفي كمبود خواب

امروزه بسياري از ما شب ها به اندازه كافي نمي خوابيم و دچار كم خوابي هستيم. اين در حالي است كه كمبود خواب باعث ايجاد احساس خستگي، استرس، كاهش توجه و تمركز، اختلال در يادگيري كودكان و نوجوانان، كاهش قدرت بازدهي، افزايش احتمال ابتلا به ديابت، چاقي و... مي شود. چرت بعد از ظهر مي تواند اين تاثيرات منفي را جبران كند.

منبع:www.Esante.fr

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.