۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۴
کد خبر: 281174

قدس آنلاین: اگرچه در اسلام بر تعاون و همکاری در کارها توصیه شده و این مهم از عوامل موفقیت برشمرده می شود اما هستند کسانی که قرآن با صراحت از واگذاری امور به آنها ما را نهی کرده است.

سپردن کار به این گروه نهی شده است

به گزارش قدس آنلاین، بنابر آموزه های اسلام تبحر و درایت در کاری که به انسان محول می شود و نیز توانمندی و ذکاوت لازم در مسئولیتی که او می پذیرد، شرط اساسی در موفقیت آن کار و توفیق آدمی در اجرای صحیح آن است و از عواقب سوئی که نابلدی کار در پی دارد، جلوگیری می کند.

خداوند در آیه 5 سوره مبارکه اسراء می فرماید: «وَ لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ أَمْوالَكُمُ الَّتِي جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ قِياماً ... اموال خويش را- كه خداوند مايه سامانيابى زندگى شما قرار داده است- به دست سفيهان مدهيد ...»

پیامبر اکرم (ص) در این باره می فرمایند: «هر كس كه بدون دانش (مهارت و تخصّص) به كارى دست زند، بيش از اينكه آن كار را درست انجام دهد، خراب مى‏كند.»

امیرمومنان علی (ع) در نامه‏ اى به كارمندان جمع آورى زكات و تحصيلداران اموال عمومى نوشته اند: «اموال مردم را به دست كسانى بسپاريد كه به ديندارى آنها اعتماد داشته باشيد، و بدانيد كه اموال مسلمانان را با رفق (و سلامت) مى‏آورند و به دست ولى ايشان مى‏رسانند، تا او ميان همه تقسيم كند؛ و اين اموال را به دست كسانى مسپاريد مگر آنكه خيرخواه و مهربان و امين و مراقب باشند.»

همان حضرت (ع) می فرمایند: «ده كسند كه خود و ديگران را دچار گرفتارى مى‏سازند ... و اصلاح ‏طلبى كه عالم نيست (و از تعاليم دست اوّل دين، و مصالح راستين مسلمين، و طبيعت واقعى انسان، و حقايق ثابت اجتماع ناآگاه است).»

امام رضا (ع) در معرفى كسانى كه سنت پيغمبر (ص) را تغيير داده بودند، فرمودند: «...و سفيهان را به كار برگماشتند.»

امام صادق (ع) نیز فرموده اند: «تفاوتى نمى‏ بينم ميان اينكه كار را به دست خائن بسپارم تا ناوارد.»

همان حضرت (ع) می فرمایند: «از جمله عوامل نابودى اسلام و نابودى مسلمانان، آن است كه اموال در اختيار كسانى قرار گيرد كه حق را در آنها تشخيص نمى‏ دهند، و با آنها به انجام دادن كار نيك نمى ‏پردازند.»

منابع:

تحف العقول

نهج البلاغه

عیون اخبارالرضا (ع)

وسائل الشیعه

انتهای خبر/

 

 

 

 

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.