یک مقام آلمانی آگاه از مذاکرات هسته‌ای خبر داد که گروه 1+5 به دنبال اعمال محدودیت‌های سخت بر فعالیت‌های تحقیق و توسعه (R&D) برنامه هسته‌ای ایران هستند.

به دنبال محدودیت‌های سختگیرانه بر تحقیقات و توسعه هسته‌ای ایران هستیم

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک مقام ارشد آلمانی آگاه از مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 گفته کشورهای غربی به دنبال اعمال محدودیت‌های سخت بر فعالیت‌های تحقیقات و توسعه (R&D) برنامه هسته‌ای ایران هستند، هم در طول 10 سال نخست بعد از توافق و هم برای سال‌های بعد از آن.

این مقام آلمانی که خواست نامش فاش نشود، در گفت‌وگو با روزنامه «هاآرتص» گفت: « برنامه تحقیق و توسعه معامله بزرگی است. از این رو توافق نهایی باید شامل محدودیت‌های شفاف بر این برنامه باشد تا ظرفیت غنی‌سازی (ایران) به سرعت بالا نرود».

وی همچنین خبر داد که دولت آلمان به طور مرتبط با کابینه رژیم صهیونیستی در سطح کارشناسان و سیاستمداران، درباره مذاکرات هسته‌ای در تماس است. «یوسی کوهن» مشاور امنیت ملی رژیم صهیونیستی قرار است امروز (سه‌شنبه) برای گفت‌وگو وارد برلین شود و مسئله ایران در صدر دستورکار او قرار دارد.

بر اساس این گزارش، مسئله تحقیق و توسعه یکی از نگرانی‌های اصلی اسرائیل درباره توافق در حال شکل‌گیری با ایران است چراکه تحقیق ایران بر روی سانتریفیوژهای پیشرفته می‌تواند به طور چشمگیری زمان گریز هسته‌ای ایران را کوتاه سازد.

این مقام آلمانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت، ایران از گزاره برگی (فکت شیت) که کاخ سفید منتشر کرده بود ناراحت بود. در نتیجه 1+5 نگران بودند فشار داخلی ممکن است باعث شود ایرانی‌ها برخی از تفاهمات را انکار کنند.

وی آخرین دور مذاکرات در وین را مثبت ارزیابی کرد و افزود: «نگرانی‌هایی وجود داشت مبنی بر اینکه ایرانی‌ها از برخی تفاهمات لوزان عقب‌نشینی کنند اما این کار را نکردند. لوزان گام بزرگی رو به جلو بود. ما بسیاری از اختلافات را حل کردیم و مبنای خوبی برای گام‌های آخر به سمت توافق جامع در اختیار داریم».

به گفته این مقام آلمانی، احساس در وین این بود که همه می‌خواهند تا 30 ژوئن به توافق برسند و این کار امکان‌پذیر است.

به نوشته هاآرتص، برنامه تحقیق و توسعه تنها مسئله حل‌نشده نیست. موضوع بعدی قدرتی است که آژانس بین‌الملل انرژی اتمی در اختیار خواهد داشت. در همین راستا نیز این مقام آلمانی گفت:« بازرسی و شفافیت مهم و اساسی هستند. این توافق نباید توافقی باشد که به ایران امکان استفاده از ابهام را بدهد. به همین علت است که به بازرسان آژانس دسترسی گسترده داده خواهد شد. با این حال، ایرانی‌ها می‌‌دانند که ما خطوط قرمزی داریم و از اصول خود برای رسیدن به توافق عدول نمی‌کنیم. ایرانی‌ها نیز به توافقی نیاز دارند که به مردم خود ارائه کنند».

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.