قدس انلاین – سعید کوشافر:درهیچ کشوری امور اقتصادی را به مردان سیاست نمیسپارند این درحالی است که اکنون حتی درمسایل مختلف اقتصادی به دلیل گستردگی علوم وفنون از افرادی که دارای تخصص نیستند نیز استفاده نمیشود ؛ این درحالی است که سنتی نامیمون طی سالهای گذشته گریبان کشور را گرفته و ان چیزی نیست جز گماردن سیاستمداران بر مصادر امور اقتصادی و بنگاههای تولیدی آنهم نه بنگاههای اقتصادی که شاید خیلی حساسیت بر کارکرد انها نباشد ؛ بلکه بنگاههای استراتژیکی که یا انحصاری اند یا درامدهای انها سر به اسمان میزندو میتواند مصدر استفاده یا سواستفاده های زیادی قرار گیرد.

صنعت زیر سایه سیاست؛آیا چرخ خودروسازی ها درجاده انتخابات میچرخد؟/بی توجهی وزارتخانه به ابهامها و پرسشهای تحقیق وتفحص ازخودروسازان

 

به طور قطع مدیر سیاسی به همراه خود مردان سیاسی دیگری را به بنگاه اقتصادی خواهد برد که کل تولید وصنعت را تحت تاثیر قرار میدهد و باعث میشود تا این قبیل بنگاهها تحت تاثیر فعالیتهای سیاسی قرار گرفته یا درخدمت گروه یا جناح سیاسی خاصی قرار گیرد.

این رویه البته در دولت نهم ودهم  بازتاب بیرونی بسیار بیشتری یافت و واگذاری خودروسازی هاو صنایع ومعادن وحتی پروژه های مرتبط با نفت و گازباعث شد تا ابهامهای زیادی درخصوص فعالیت ؛ درامدو خرجکرد انها پدید ایدو حرف وحدیثهای زیادی پیرامون انها به جریان افتاده و درنهایت نیز نهادهای نظارتی و رسانه ها به این موارد بپردازند.

جالب اینکه حتی پس از پایان دولت دهم این روند نامبارک از اقتصاد کشور رخت بر نبست و همچنان نیز نمایندگان مجلس به عنوان وکلای مردم گلایه های زیادی دراین خصوص دارند و این مساله را بویژه در صنعت بزرگ ومادر خودرو به صورت پررنگتر پیگیری میکنند ؛ صنعتی که طی سالهای گذشته منبع اخبار وشایعات فراوانی بوده وهست.

***تبدیل خودروسازی به حیات خلوت سیاسیون

دراین حال دیگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با انتقاد از تبدیل شرکت های خودروسازی به حیات خلوت سیاسیون، گفت: ادامه ورود چهره های سیاسی در بدنه خودروسازی هایی چون سایپا ،شائبه حرکت های انتخاباتی را به ذهن متبادر می کند.

نادر قاضی پور در گفت وگو با خانه ملت، با تاکید بر دورشدن سیاسیون از پست های کلیدی شرکت های خودروسازی گفت: ادامه ورود چهره‌های سیاسی در بدنه خودروسازی هایی چون سایپا شائبه حرکت های انتخاباتی را به ذهن متبادر می کند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه ورود سیاسیون به بدنه شرکت های خودروسازی مصداق کامل دوشغله بودن است،افزود: تمامی افراد در قبول مسئولیت ها باید تابع قانون بوده و از ورود به شغل دوم بپرهیزند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه اقدامات زیرپوستی و انتخاباتی چهره های سیاسی با عضویت در هیات مدیره شرکت های خودروسازی بر کسی پوشیده نیست، تصریح کرد: بهتر است چهره های سیاسی با فعالیت در پست های تعریف شده برای خودشان فضا را برای ایجاد شغل افراد تحصیل کرده جوان باز کنند.

وی با بیان اینکه هزینه کردن منابع بیت المال در حرکت های انتخاباتی از سوی افراد سیاسی توجیه پذیر نیست، تاکید کرد: ما انتظار داریم کسانی که خود روزی موکل ملت بوده اند؛دست از عضویت در هیات مدیره خودروسازی ها با شائبه شرکت در انتخابات برداشته و بیشتر دلسوز مردم باشند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه چهره های سیاسی می توانند با ارایه نظرات کارشناسی خود بدون عضویت در هیات مدیره خودروسازی ها و سایر شرکت ها به بهبود شرایط کشور کمک کنند، گفت: باید مشخص شود علت عضویت سیاسیون در بدنه خودروسازی سایپا در برهه حساسی که به انتخابات نزدیک می شویم چیست؟

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: متاسفانه در بسیاری از دولت ها در برهه های حساس و نزدیک به  انتخابات، شرکت های خودروسازی به حیات خلوت سیاسیون جهت ورود به عرصه سیاسی کشور تبدیل شده است.

*** سیاسی بازی به جای خودروسازی

دراین خصوص یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با تاکید بر ضرورت استفاده از نیروی متخصص و فنی در بدنه خودروسازی های ملی جهت ارتقای کیفیت، گفت: حضور سیاسیون در بدنه خودروسازی ها بدون داشتن تخصص کافی آفت صنعت به شمار می رود.

داریوش اسماعیلی ، با تاکید بر ضرورت بهبود کیفیت خودروی تولید ملی،گفت: حرکت بر مدار ارتقای کیفیت و استاندارد درحال حاضر حلقه مفقوده خودروسازی های کشور است.

نماینده مردم  خرامه، سروستان و کوار در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه جلسات متعددی با مجموعه خودروسازی ها جهت ارتقای کیفیت تولیدات آن ها برگزار شده است، افزود: خودروسازها باید به سمت تولیدات مبتنی بر مهندسی حرکت کنند تا این موضوع در تولیدات آنان و همچنین رضایت‌مندی مردم از مصرف محصولات مشخص شود.

وی ادامه داد: حرکت به سمت و سوی تولید با کیفیت شعاری است که بارها از سوی خودروسازی ها داده شده، اما تاکنون درهیچ یک از تولیدات در معنای واقعی آن دیده نشده است.

اسماعیلی با انتقاد از محدود شدن خودروسازی های داخلی به امر کمیت، گفت: ارتقای کمیت خودرو تنها تغییر و تحولی است که درحال حاضر در تولیدات ملی خودرو شاهد هستیم.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر حضور افراد فنی و متخصص در بدنه خودروسازی ها، گفت: برخی شنیده ها حاکی از حضور سیاسیون در بدنه برخی خودروسازی ها دارد که این آفتی برای تولید ملی است.

اسماعیلی با بیان اینکه هر فردی باید در جایگاه خود اقدام به فعالیت کند، افزود: استفاده از افراد فنی و متخصص در بدنه خودروسازی ها به طورحتم بازدهی تولید با کیفیت را افزایش داده و به رضایت مندی مردم نیز منجر خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه حضور سیاسیون در بدنه خودروسازی ها به شرط آشنایی با تمامی موارد فنی و تخصصی ایرادی ندارد، تصریح کرد: درصورتی که شاهد حضور سیاسیون در بدنه خودروسازی ها بدون داشتن دانش فنی باشیم، باید به عملکرد صحیح این صنایع شک کنیم.

***صنعت درچنبره سیاست

رئیس هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی نیز گفت:خودروسازان بر وزارت صنعت، معدن و تجارت احاطه دارند.

علی علیلو درخصوص آخرین تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی،گفت:تاکنون سه جلسه دراین مورد با" نعمت زاده "وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار کردیم .

نماینده مردم شبستر درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اراده لازم برای اصلاح وضعیت صنعت وجود ندارد، اظهارکرد:متاسفانه آقای نعمت زاده باعث اتلاف زمان شده و احساس کردیم که هم زمان را از دست دادیم و هم اینکه وزیر و معاونان وی خیلی پاسخگو نبودند و نیستند.

علیلو با اعلام اینکه سوال از وزیر صنعت، معدن و تجارت این است که چرا به مفاد تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی ترتیب اثر داده نشد، گفت: برای پاسخگویی مهلت خواستند و اکنون چهار ماه می‌گذرد که به نعمت زاده فرصت دادیم؛ بحث و گفت و گو کردیم که ترتیب اثر داده شود، که نشد.

وی با بیان اینکه خودروسازان بر وزارت صنعت، معدن و تجارت احاطه دارند، بیان داشت: برداشت من این است که ممکن است احاطه بعضی از باندهای مافیایی بر وزارت صنعت آنقدر زیاد نباشد، ولی این احاطه بر سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران خیلی زیاد است.

عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: مدیریت سازمان گسترش پیاده سازی برنامه‌ها و اهداف صنعت خودرو در کشور است و مدیریت سیاسی که براین صنعت کم شده بود، باز افزایش یافته؛ به طوری خودم هم دیدم در برخی موارد که نعمت زاده هم مخالف بود، ولی فشار از سازمان گسترش به خودروسازان بسیار بالا بوده و از نسل آدم‌های سیاسی در این سازمان هستند که دغدغه صنعت را ندارند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.