وزیر بهداشت با انتقاد از اینکه بودجه وزارت بهداشت را بزرگ جلوه می‌دهند گفت: متاسفانه در تریبون‌ها مدام اعداد و ارقام پولی وزارت بهداشت را عنوان می‌کنند، در حالیکه معمولا رقمی که روی کاغذ می‌آید با رقمی که در خزانه وزارتخانه قرار می‌گیرد، بسیار تفاوت دارد.

وزیر بهداشت:‌ بودجه وزارت بهداشت را بزرگ جلوه می‌دهند

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرنگار «سلامت» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر سیدحسن هاشمی در "همایش ملی نقد عملکرد دولت یازدهم در حوزه سلامت" گفت: نقد خوب است اما تحمل آن نیز سخت، به خصوص برای ما که در کشوری زندگی می‌کنیم که قبل از پیروزی انقلاب و در سده‌های متوالی دچار استبداد بوده و این امر ریشه در گذشته تاریخی ما دارد که متاسفانه گاهی بر رفتار شخصی، زندگی فردی و محیط‌های اجتماعی نیز این ریشه همچنان هویدا و مشهود است. امیدواریم فرصت برای نقدپذیری و نقدشدن بیشتر فراهم شود.

 

وی در این باره ادامه داد: البته کاربرد صحیح نقد نیز بسیار مهم بوده و نیازمند فرهنگ است. باید فاصله میان تخریب و نقد مشخص باشد؛ خیلی‌ها تخریب می‌کنند و اسم آن را نقد می‌گذارند و در این میان شایعه را توسعه داده و عده‌ای را بدنام و عده‌ای را بی‌جا خوشنام می‌کنند و از طرف دیگر جرات را از بخشی از خدمتگذاران می‌گیرند. طی دو دهه گذشته از موارد به اصطلاح نقد که جز تخریب نبوده، کم آسیب ندیده‌ایم. متاسفانه علی‌رغم همه خدمات رسانه‌ها، اما یکی از ابزارها همین رسانه‌ها هستند. اینچنین اقداماتی بی‌تردید در جهت توسعه منافع ملی نبوده و به معنای آزادی نیست.

 

وزیر بهداشت در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت از پانزدهم اردیبهشت‌ماه سال گذشته و اقدامات انجام شده در این راستا گفت: ما هم بشریم و امکان اشتباه وجود دارد. هیچ‌کسی در عالم از خطا بری و مصون نیست. برهمین اساس چنین همایشی را تدارک دیدیم، تا جایی که من می‌دانم تاکنون هیچ وزارتخانه‌ای علاقه‌مند نبوده که خود را در مظان نقد قرار دهد. به نظر من اصل این کار میمون و مبارک است و امیدواریم در ادامه مسیر وزارت بهداشت نه به صورت نمایشی بلکه حقیقتا گوش‌هایش باز باشد، اشکالات را بشنود و ایرادات را برطرف کند.

 

هاشمی ادامه داد: با وجود آنکه کارهای بزرگی در طی این مدت انجام شده، اما هنوز در اول راه قرار داریم. امید است که این ساقه بتواند درخت را بارور نگاه داشته و برگ‌های سبز و زیباتری بر آن بنشیند.

 

وی با اشاره به وضعیت بهداشت و درمان و حوزه دارو در اوایل کار دولت یازدهم گفت: به عنوان مثال وضعیت دارو به شکلی بود که مردم اگر زندگی‌شان را هم می‌فروختند شاید دارویی برای خرید پیدا نمی‌کردند. البته اضطرابی هم در کشور وجود داشت و مردم سردرگم بودند اما به تدریج به دنبال اقدامات انجام شده، آرامش در اقشار مختلف مشاهده شد و نهایتا طرح تحول سلامت در چنین شرایطی آغاز به کار کرد.

 

وزیر بهداشت افزود: در وزارت بهداشت بنایمان را بر آن گذاشتیم که کار تخصصی انجام دهیم. بنابر آن شد که در وزارتخانه‌ای که عاری از رفتارهای سیاسی و کار آن خدمت‌رسانی است از تجربه همگان استفاده شود. در مجموع با همت دکتر روحانی طرح تحول نظام سلامت آغاز شد که ماحصل آن را در رضایتمندی مردم و همچنین بیانات رهبری و رییس جمهوری مشاهده می‌کنیم. به دنبال این اقدامات، دارو به روستاها رفت، واکسن فلج اطفال که دچار کمبود شده بود فراهم شد، پزشک برای مناطق محروم تامین شد، 1000 خانه بهداشت بازسازی و تعمیر و اقدامات بسیار دیگری انجام شد اما با وجود تمام این اقدامات کارهای بر زمین مانده زیادی داریم.

 

هاشمی افزود: یکی از نگرانی‌های دائم آن است که مسوولان فکر کنند دیگر کارها تمام شده است. متاسفانه در تریبون‌ها مدام اعداد و ارقام پولی وزارت بهداشت را عنوان می‌کنند. این در حالی است که معمولا رقمی که روی کاغذ می‌آید با رقمی که در خزانه وزارتخانه قرار می‌گیرد بسیار تفاوت دارد.

 

وی در این باره ادامه داد: خوشحالیم که دولت و مجلس امسال به وزارت آموزش و پرورش کمک کرده‌اند، اعداد و ارقامی تخصیصی به این وزارتخانه بسیار بیشتر از بخش بهداشت و درمان است اما مشاهده می‌کنیم که اعداد و ارقام بخش بهداشت و درمان آنقدر بزرگ جلوه داده شده که توقع جامعه را نیز به دنبال داشته است. در مجموع در صورت همراهی مجلس‌ها و دولت‌ها، برای رسیدن به نظام سلامت مطلوب حداقل 10 تا 15 سال زمان نیاز است.

 

وزیر بهداشت کمبود تخت‌های بیمارستانی را مورد اشاره قرار داد و گفت: با آهنگ فعلی، حداقل 40 سال زمان نیاز است که دولت بتواند کمبود تخت‌های بیمارستانی را با استاندارد 2.6 برطرف کند. از طرف دیگر در زمینه تامین نیروی انسانی نیز نگرانیم، چراکه به دستور رییس جمهور 76 بیمارستان در حال آماده شدن است اما هنوز مجوزی برای نیروی انسانی آن صادر نشده است. نگران هستم که به تدریج اهمیت چنین مباحثی کاهش یابد.

 

هاشمی در ادامه صحبت‌هایش به نقدهایی که در حوزه درمان وارد شده اشاره کرد و گفت: اینکه بگوییم همه پول‌ها به بخش درمان رفته است، امروز مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد اما در دولت یازدهم بیشتر از هر دولت دیگری در بحث بهداشت سرمایه‌گذاری شده است. در عین حال هر نوع تردیدی که به نقطه قوتی برای سیاستگذار تبدیل شود تا در حداقل اعتبارات بخش درمان تجدید نظر کند، ظلم در حق مردم است چراکه مشکلات فعلی به دلیل رفتارهای گذشته است که اتفاقا خود ما و در همین لباس داشته‌ایم.

 

وی افزود: متاسفانه برخی‌ها در پشت میکروفن و تریبون صدایشان را بلندتر می‌کنند و علی‌رغم دستور اسلام، معمولا عادت ندارند که پشت درهای بسته و در خفا نقد کنند. بنابراین فکر کردیم که برگزاری چنین همایشی می‌تواند فرصتی مغتنم باشد که البته تکرار هم خواهد شد. این همایش فرصت خوبی است که نظرات را بشنویم. امیدواریم یاد بگیریم که چطور نقد کنیم و چطور در فضای نقد قرار بگیریم. چراکه کشور از این مسیر می‌تواند پیشرفت کند.

 

وزیر بهداشت در پایان صحبت‌هایش ابراز امیدواری کرد که طرح تحول سلامت با رفع اشکالات و اجرای برنامه‌های جدید در سال 94 با آمادگی بیشتر پیش رود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    0 0
    هاشمی از زمانی که وزیر شد فقط تعرفه و درآمد پزشکان و حقوق پزشکان و پرستاران و در آمده بیمارستاهای خصوصی از بودجه دولتی را بشدت افزایش دهد برخی پرشکان درآمد 100 میلیونی در ماه از بیمارستاهای دولتی دارند. بار شدید مالی این اقدامات در نهایت مردم باید تحمل نمایند.