مدیرکل راه آهن خراسان رضوی گفت: پروژه برقی سازی مسیر ریلی مشهد - تهران آماده اجرا و نیازمند تامین اعتبار و فاینانس است.

برقی کردن مسیر ریلی مشهد - تهران معطل اعتبار است

محمدهادی ضیایی مهر روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا کل اعتبار مورد نیاز برای اجرای این پروژه را دو میلیارد دلار اعلام کرد.

وی افزود: تمام مجوزها برای اجرای این طرح اخذ و قرارداد تجاری آن نیز با کنسرسیوم ایران - چین به سرپرستی شرکت ایرانی منعقد شده لذا فقط منتظر تامین منابع از طریق فاینانس طرف چین هستیم.

مدیرکل راه آهن خراسان رضوی گفت: با اجرای این پروژه زمان سیر قطارها در مسیر تهراه - مشهد از 12 ساعت به هشت ساعت و در مرحله نهایی به شش ساعت کاهش می یابد.

وی در ادامه اظهارداشت: مطالعات پایه و تفضیلی پروژه راه آهن گرگان - مشهد به طول 650 کیلومتر نیز انجام شده و از هر لحاظ آماده شروع عملیات اجرایی است.

ضیایی مهر افزود: عملیات زیرسازی 50 کیلومتر از مسیر این خط ریلی در حوزه خراسان شمالی در حال انجام است و امیدواریم با تامین منابع مالی این پروژه از مسیر مشهد نیز شروع شود.

وی اعتبار امسال راه آهن گرگان - مشهد را 33 میلیارد اعلام و بیان کرد: این رقم بسیار ناچیز می باشد زیرا فقط بخشی از مطالعات را پاسخگو است.

مدیرکل راه آهن خراسان رضوی در ادامه با اشاره به ظرفیتهای ریلی این خطه گفت: پارسال خراسان رضوی با جا به جایی 13 میلیون و 600 هزار مسافر رتبه نخست را این نظر در کشور کسب کرد و با اختلاف یک میلیون نفر از تهران پیشی گرفت.

وی افزود: هم اکنون از 25 شهر و مرکز استان قطار بطور مستقیم به مشهد رفت و آمد می کند و 51 درصد قطارهای مسافربری ایران در مسیر این شهر بکار گرفته شده اند.

ضیایی مهر تاکید کرد: این وضعیت بیانگر ضرورت توسعه ریلی این مسیر با توجه به ظرفیتهای بالای خراسان رضوی است.

وی همچنین توسعه و افزایش ظرفیت ایستگاه راه آهن مشهد، افزایش ظرفیت پایانه و ساخت پایانه شماره دو این ایستگاه را با اعتبار چهار هزار و 500 میلیارد ریال جزو اولویتها ذکر و بیان کرد: هم اکنون اقداماتی در این خصوص شروع شده اما نیازمند تامین اعتبارات است.

مدیرکل راه آهن خراسان رضوی افزود: مطالعه و آغاز عملیات اجرایی راه آهن مشهد - چابهار نیز به طول هزار و 400 کیلومتر از دیگر طرحهای مهم است.

وی گفت: عملیات زیرسازی 300 کیلومتر این مسیر از چابهار به سمت ایرانشهر در حال انجام است.

ضیایی مهر گفت: مطالعات پایه بقیه این مسیر از زاهدان به سمت مشهد شروع شده و به محض تامین منابع، عملیات اجرایی آن آغاز می شود.

وی افزود: از مجموع 10 هزار کیلومتر شبکه ریلی کشور هزار و ۴۰۰ کیلومتر آن معادل ۱۴ درصد در خراسان رضوی قرار دارد.

مدیرکل راه آهن خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی بیشترین سهم و رتبه نخست جا به جایی مسافر در ناوگان ریلی ایران به خود اختصاص داده است. بر این اساس 33 درصد از کل جا به جایی مسافر در شبکه راه آهن ایران مربوط به استان خراسان رضوی است که در ایام پیک تابستان و نوروز این سهم به حدود 50 تا 54 درصد جا به جایی ناوگان ریلی کشور می رسد.

ضیایی مهر تصریح کرد: بطور متوسط ماهانه حدود یک میلیون و 150 هزار مسافر در مسیر راه آهن مشهد جا به جا می شوند و روزانه نیز 76 رام قطار ورودی و خروجی در این مسیر رفت و آمد می کنند.

وی تأکید کرد: همچنین میزان تراکم ریل در این استان نیز نسبت به مساحت در مقایسه با کشور دو برابر میانگین است و سالانه ۴۲ درصد قطارهای مسافری کشور به مشهد رفت و آمد می کنند.

مدیرکل راه آهن خراسان رضوی خاطرنشان کرد: هم اکنون از طریق راه آهن خراسان رضوی به ۲۵ شهر و مرکز استان قطار به صورت مستقیم رفت و آمد دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.