قدس انلاین – سعید کوشافر:معتاد بیمار است یا مجرم؛ این بحثی است که سالها قبل درمیان بود و به نظر میرسد اکنون دیگر همگان به این باور رسیده اند که فرد معتاد بیماراست وبیش از زندانی شدن نیاز به درمان دارد ، اما اگر اعتیاد بیماری است چرا از مزایای بیمه برخوردار نیست و هنوز هزینه های ترک برای معتادان زیاد است .

یک میلیون و 400هزار معتادو تنها 6هزارمرکزترک اعتیاد/ معتاد بیمار است اما بیماری که بیمه نمیشود/کم کاری نهادهای مسوول ووجود یک معتاددرهرخانواده

 

از دیگر سو چرا باید این بیماران درکوچه وخیابانها رها شوند تا صحنه هایی زشت وخشن ودردناک بوجود بیاورند والبته منشا بسیاری ازجرایم دیگر شوند.

***مشکلات معتادان

دراین خصوص یک عضو مجمع نمایندگان استان تهران با بیان اینکه طی توافق صورت گرفته میان دولت و صندوق مهر امام رضا (ع) به هرکار آفرینی که پس ازطی مراحل درمانی فرد معتادی را استخدام کند، 5 تا 10 میلیون تومان وام قرض الحسنه تعلق می گیرد، گفت: مهم ترین مشکل افراد معتاد پس از ترک اعتیاد نداشتن برگه هویتی و دفترچه بیمه درمانی است.

زهره طبیب زاده نوری تاکید کرد: برخی افراد معتاد متجاهر بوده و درخیابان ها تحت عنوان کارتن خواب ها شناخته می شوند که تعداد آنها بسیار زیاد است، به طوری که درحال حاضر حدود 15 هزار معتاد در سطح استان تهران وجود دارد که بسیاری ازآنها هیچ محل اسکانی ندارند.

طیب زاده نوری با بیان اینکه این افراد چهره شهررا بسیار نامناسب کردند، افزود: این افراد معمولا در خرید و فروش مواد مخدربوده و مبادرت به تکدی گری و گاهی سرقت می کنند، بنابراین این افراد با افزایش معضلات اجتماعی تهران  تمایلی به ترک اعتیاد ندارند؛ ازاین رو نیروی انتظامی با مجوز دستگاه قضایی این افراد را دستگیر کرده و آنها را  به مراکزدرمانی مورد مشخص دولت تحویل می‌دهد.

وی افزود: سال گذشته حدود 4250 نفر توسط ستاد مبارزه با مواد مخدربا مجوزقوه قضاییه جمع آوری شدند که حدود یک هزار و 50 نفر از آنها به طور متناوب به این مرکز تحویل داده شدند، همچنین حدود 3هزار نفر به دلیل نبود مکان مشخص به سازمانهای مردم نهاد داوطلب معرفی شدند، اما این مراکز مشکلات بسیاری دارند.

طیب زاده نوری گفت: متاسفانه پس از درمان به دلیل نبود امکانات بازپروری در مراکز ترک اعتیاد، مشکلات افراد معتاد افزایش پیدا کرده و احتمال بازگشت آنها به سمت مواد مخدر بسیار است، بنابراین دراین جلسه  با حضور مسئولان اکثر دستگاه‌های متولی و سازمانهای مردم نهاد بر موضوع بازپروری تاکید شد، زیرا مهم ترین مشکلات افراد معتاد نداشتن برگه هویتی است که به طورحتم این مشکل باید رفع شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از افراد معتاد از دفترچه بیمه درمانی برخوردار نیستند، تصریح کرد: دراین جلسه به این نکته تاکید شد که صدور دفترچه درمانی برای این افراد باید مورد پیگیری قرار گیرد، همچنین بحث اشتغال و اسکان افراد معتاد پس از سم زدایی نیز اهمیت بسیاری دارد، زیرا پس از طی مراحل درمانی این افراد مکان مناسبی برای اسکان ندارند، بنابراین اقدام وزارت کشوربا همکاری صندوق مهر امام رضا درسال گذشته درجهت اسکان این افراد بسیار مثبت است، زیرا طی توافقنامه ای مقرر شده است که به هر کارآفرینی که معتادی را پس طی 6ماه از مراحل سلامت خود استخدام کند؛ 5 تا 10 میلیون تومان قرض الحسنه تعلق گیرد.

عضو مجمع نمایندگان استان تهران، گفت: در مورد بیمه معتادان مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کردند که سال گذشته حدود 30 میلیاردتومان برای بیمه معتادان به سازمان‌های بیمه‌گر اختصاص داده‌اند، بنابراین دراین جلسه درخصوص مشکلات پس از ترک اعتیاد و راهکارهای امکان پذیر بین بخش خصوصی و دستگاههای دولتی برای حل آنها بحث شد و این جلسات به طور حتم ادامه پیدا خواهد کرد.

***16 هزار معتاد متجاهر

دراین حال سخنگوی مجمع نمایندگان استان تهران از وجود 16 هزار معتاد متجاهر خیابانی در سطح شهر تهران، خبر داد و گفت: با وجود پیگیری‌های صورت گرفته اما هنوز اقدام عملی برای جمع‌آوری معتادان صورت نگرفته است.

حسین طلا در گفت وگو با خانه ملت، ادامه داد:‌ در سطح شهر تهران گاهی شاهد وجود معتادانی هستیم که علاوه بر اشاعه فرهنگ اعتیاد موجب ناامنی در حوزه اجتماعی بین خانواده‌ها شده است که بر این اساس ضرورت جمع‌آوری این افراد از سطح شهر به شدت احساس می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم،‌ با تاکید بر اینکه بر اساس آمارهای ارایه شده در دو سال گذشته تنها 7 هزار معتاد در سطح شهر وجود داشت، تصریح کرد:‌ متاسفانه این آمار افزایش پیدا کرده است به گونه‌ای که بر اساس این آمارها امروزه 16 هزار معتاد متجاهر خیابانی در سطح شهر تهران وجود دارند که یا اضافه شده‌اند یا از دیگر استان‌ها به تهران سرازیر شده‌اند.

وی یادآور شد:‌ بزرگترین مشکل تهران آن است که کمپ‌های نگهداری و بازپروری معتادان خیابانی متجاهر بسیار کم است؛ علی‌رغم آنکه همه دستگاه‌ها اعلام می‌کنند که بر موضوع جمع‌آوری معتادان فعالیت‌های مختلفی صورت می‌گیرد اما هنوز اقدام مثبتی در این زمینه شاهد نبودیم.

طلا تاکید کرد:‌ از سویی دیگر اختلافاتی نیز بین دستگاه‌ها اعم از برداشت‌های مختلف خود از قانون یا عدم هماهنگی برای اختصاص بودجه مناسب وجود دارد که از نگاه نمایندگان مجمع پذیرفته شده نبود چراکه اعضای مجمع انتظار دارند شاهد جمع‌آوری معتادان در سطح شهر باشند.

***انفعال ستاد مبارزه با مواد مخدر

در این حال نایب رئیس فراکسیون مبارزه با دخانیات مجلس گفت: علاوه بر کمبود بودجه و نیروی انسانی لازم و کافی در ستاد مبارزه با مواد مخدر٬ نبود مدیریت توانمند سبب شده تا این ستاد عملکردی جامع و مناسب نداشته باشد.

نعمت‌الله منوچهری با هشدار درباره گسترش اعتیاد، گفت: امروزه متاسفانه مسئله اعتیاد به مواد مخدر بسیار فراگیر شده و تقریبا در هر خانواده ای یک فرد معتاد وجود دارد، این امر به تبع مرتبط با افزایش انواع مواد مخدر است و البته سهولت دستیابی به این مواد نیز از دیگر عوامل گرایش بسیار به مواد مخدر است.

نماینده مردم پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی و روانسر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بیکاری٬ درآمدهای پایین٬ کمبود مراکز تفریحی و ورزشی٬ گرایش به تجردگرایی و افزایش طلاق از جمله علل افزایش تعداد معتادان در جامعه است.

وی یادآور شد: این در حالی است که اگر تعداد مراکز ورزشی موردنیاز وجود داشته باشد درصد کمتری از این افراد ممکن است به مواد مخدر گرایش پیدا کنند اما با این حال وزارت ورزش و جوانان نیز تعدادی از همین مراکز ورزشی موجود را به مزایده گذاشته است.

وی در خصوص عملکرد ستاد مبارزه با مواد مخدر، تاکید کرد: نباید از مجموعه ای که نه تنها بودجه کافی ندارد بلکه فاقد نیروی انسانی مورد نیاز است انتظار انجام کاری بزرگ داشت، ستاد مبارزه با مواد مخدر توانایی پرداختن به طیف وسیع معتادان و قاچاقچیان مواد مخدر را ندارد همچنین محل مناسبی برای جمع آوری و اصلاح وضعیت زندگی معتادین وجود ندارد.

این نماینده مردم در مجلس نهمف با تاکید بر اینکه مشکل ستاد مبارزه با مواد مخدر تنها کمبود بودجه نیست٬ گفت: عدم مدیریت قوی و کمبود نیروی انسانی توانمند از دیگر عوامل عملکرد ضعیف این ستاد است.

منوچهری تصریح کرد: ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌تواند با ارایه پیشنهاد به مجلس و به دنبال آن اصلاح قانون، همکاری خود با نهادهایی غیرفعال را قطع و به دنبال آن از سازمانهای فعال در این زمینه کمک بگیرد، زیرا افزایش اعتیاد و قاچاق مواد مخدر کشور را با چالش مواجه می کند.

عضوکمیسیون بهداشت و درمان در مجلس نهم، افزود: ضروری است تا ریاست جمهوری در این خصوص تجدیدنظر کند، وظیفه ستاد مبارزه با مواد مخدر تنها برخورد با قاچاقچیان نیست بلکه وظایفی گسترده‌تر در این زمینه دارد.

وی همچنین به کوتاهی دولت ومجلس علاوه بر ستاد مبارزه با مواد مخدر در این بخش تاکید کرد وگفت: در واقع فعالیت گسترده قاچاقچیان و وضعیت نابسامان فعلی معتادان در جامعه خود نشانگر کوتاهی ارگان ها و نهادهای مربوطه است.

نایب رئیس فراکسیون مبارزه با دخانیات مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه کمپ‌های موجود برای ترک اعتیاد کافی نبوده و همچنین دارای شرایط مناسب نیستند٬ گفت: همانگونه که دولت و مجلس با همکاری و همراهی توانستند طرح سلامت را تا حدودی در جامعه نهادینه سازند٬ به موضوع مبارزه با مواد مخدر که در ارتباط با سلامت روحی و جسمی مردم است نیز می توانند بپردازند.

***قانون اعمال نمیشود

درهمین راستا یک عضو فراکسیون مبارزه با مواد مخدر مجلس با تاکید بر جامع و کامل بودن قوانین مبارزه با مواد مخدر، گفت: در این قوانین وظایف همه وزارت‌خانه ها و سازمانها تعیین شده که اگر همان موارد اجرایی شود قطعا از مشکلات کاسته می شود.

عبدالرحمان رستمیان در گفت وگو با خانه ملت در واکنش به انتقاد رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی درخصوص عملکرد مجلس در بحث قوانین مربوط به مبارزه با مواد مخدر و دخانی، افزود: قوانین مجلس بر پایه لوایحی است که خود ستاد به مجلس پیشنهاد می دهد٬ همچنین طرح هایی که مجلس به تصویب می رساند با نظارت و پیشنهادهای کارشناسان و مسئولان مربوطه صورت می گیرد لذا اینکه قوانین مصوب مجلس مانعی ایجاد کند٬ درست نیست.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی، افزود: طبق قوانین مجلس از گذشته باید در بحث مواد مخدر در زمینه کاهش تقاضا اقداماتی صورت می گرفت که در این راستا بر اساس قانون برای سازمانهای مختلف تعیین تکلیف هم شده بود اما آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد تاثیر گذار در جامعه که در این زمینه باید آموزش های لازم را به معلمان٬ دانش آموزان و البته خانواده ها ارائه بکند٬ متاسفانه هنوز جایگاه مناسبی ندارد.

وی با اشاره به اینکه تعدادی از استان‌ها در حوزه اجرای قوانین مبارزه با مواد مخدر مورد بررسی قرار گرفته اند٬ گفت: طبق تحقیقات انجام شده در برخی استانها تنها یک سوم موارد قانونی عملیاتی می شود و بسیاری از دانش آموزان و معلمان و خانواده ها تعلیم داده نشده اند، همچنین از آنجایی که کاهش تقاضا یکی از مهمترین اقدامات در بحث مبارزه با مواد مخدر است در حوزه دانشگاهی نیز اقداماتی باید صورت گیرد.

رستمیان با بیان اینکه بودجه ای که به سازمانها برای تعلیم کاهش تقاضا اختصاص داده شده محدود است٬ گفت: علاوه بر اطلاع‌رسانی لازم است مهارت آموزی نیز در سطح جامعه انجام گیرد تا افراد نه تنها به دام اعتیاد گرفتار نشوند بلکه با این امر مبارزه هم بکنند.

نماینده مردم دامغان در مجلس نهم، تصریح کرد: وزارت بهداشت نیز علاوه بر اقدامات پیشگیرانه باید به مشاوره روان درمانی و پزشکی بپردازد، هرچند وزارت بهداشت در این مدت طرحی در خصوص توزیع متادون در داروخانه ها برای درمان اعتیاد مطرح کرده اما این فعالیت ها نیازمند نظارت است و نباید تبدیل به مباحث تجاری شوند بلکه باید زمینه ساز کاهش آسیب باشند.

وی افزود: درست است که معتادان به دنبال آسیب‌های اجتماهی در این دام گرفتار شده‌اند ولی خودشان بالقوه در گروهی قرار گرفته‌اند که برای جامعه و خانواده ها آسیب زا هستند.

رستمیان با تاکید بر اینکه عرضه مواد مخدر باید کاهش یابد٬ گفت: امروزه عرضه به راحتی در خیابان ها صورت می گیرد. هرچند نیروی انتظامی اقداماتی در این زمینه انجام داده ولی در حال حاضر عرضه در محیط صورت می گیرد و از این امر جلوگیری نشده است، متاسفانه بیش از پنجاه درصد جرم و جنایت و زندانی مربوط به همین مشکل است.

عضو فراکسیون مبارزه با موارد مخدر در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه این روش قابل قبول نیست٬ گفت: امروزه حدود یک میلیون و چهارصد هزار معتاد در جامعه است که این امر بسیار ناخوشایند است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس نهم، از تدوین طرحی در کمیسیون بهداشت خبر داد و گفت: در تاریخ 25 اردیبهشت ماه سال جاری از همه کارشناسان و مسئولان مرتبط با حوزه مواد مخدر دعوت شده است تا ابتدا به شناسایی بیماران مزمن(معتادان) و چگونگی حل مشکل آنان پرداخته شود، در این طرح بنا داریم مصرف مواد از سوی معتادان در مراکز تحت کنترل را بررسی کنیم تا این افراد برای تهیه مواد به خانه و جامعه آسیب نرسانند. همچنین جلسه ای برای نظارت بر انجام وظایف سازمانها در اواخر اردیبهشت برگزار خواهد شد.

عضو فراکسیون مبارزه با مواد مخدر مجلس شورای اسلامی مشکل اصلی مسئله اعتیاد در کشور را کوتاهی مسئولان اجرایی دانست و گفت: قوانین مبارزه با مواد مخدر بسیار جامع و کامل است و ظایف برای همه وزارت خانه ها و سازمانها تعیین تکلیف شده که اگر همان موارد اجرایی شود قطعا از مشکلات شرایط موجود کاسته می شود.

***پوشش پلکانی بیمه برای معتادان

دراین حال مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان بیمه سلامت ایران از پوشش پلکانی بیمه برای درمان معتادان خبر داد.

محمدرضا رضائیان گفت: وقتی معتاد بیمار تلقی می‌شود، طبیعی است که باید بیمه درمان هم داشته باشد، بر این اساس سازمان بیمه سلامت ایران با ایجاد سامانه «پابا» (پرونده الکترونیک بیمه اعتیاد)‌ درمان معتادان را زیر پوشش بیمه قرار داده است.

وی افزود: موسساتی که با سازمان قرارداد می‌بندند، دارای شناسه ورود به این سامانه هستند و می توانند با ورود به این سامانه مشخصات معتاد را ثبت ‌کنند.

رضاییان افزود: این سامانه دو بخش دارد، اول ارائه خدمات و دوم گزارش. برای ثبت نام شماره ملی معتاد متقاضی دریافت خدمات در این سامانه ثبت می‌شود. در واقع معتاد با سامانه ارتباط ندارد و مسئولان مراکز طرف قرارداد می‌توانند این کار را انجام دهند.

به گفته وی سیستم با شناسایی شماره ملی، وضعیت بیمه‌ای متقاضی را بررسی می‌کند که آیا بیمه هست یا نه و در صورتی که بیمه نبود، تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد.

رضاییان گفت: پروتکل درمانی و تعرفه‌گذاری خدمات و سم‌زدایی در سازمان بیمه سلامت ایران مشخص شده و معتاد تحت درمان قرار می‌گیرد.

به گفته وی میزان پوشش بیمه‌ای سم‌زدایی معتادان پلکانی تعریف شده است. به این معنا که در مرحله اول 75 درصد هزینه سم‌زدایی تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد، در صورت بازگشت دوباره معتاد و پاک نشدن در مرحله دوم، 50 درصد و در مرحله سوم 25 درصد تحت پوشش قرار می‌گیرد.

همچنین معاون درمان مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اصلاحات جدید در طرح و قوانین پوشش بیمه معتادان، گفت: مقرر شده است تا از سال جاری تمامی معتادان در مراکز، دولتی، خصوصی و سرپایی تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

محسن روشن پژوه درباره تحت پوشش قرار گرفتن تمامی معتادان اظهار کرد: در سال گذشته مقرر شده بود تا معتادان در مراکز درمانی دولتی تحت پوشش بیمه قرار گیرند تا از این طریق فرایند درمان برای آنها با استفاده از امکانات بیمه‌ای در پرداخت هزینه بهبودی، صورت بگیرد.

وی در ادامه با بیان این مطلب که سازمان بهزیستی انتقاداتی را مبنی بر اینکه باید تمامی معتادان باید تحت پوشش قرار گیرند داشت که مربوط به شیوه و نحوه بیمه شدن آنها باز می‌گشت، تصریح کرد: براین اساس از ابتدای سال جلسات هم اندیشی با محوریت پوشش بیمه ای درمان اعتیاد برگزار شده است تا اصلاحاتی در این طرح اجرا شود.

روشن پژوه با اشاره به این مطلب که سازمان بهزیستی معتقد است، باید تمامی معتادان در همه مراکز از جمله دولتی، خصوصی و سرپایی باید تحت پوشش بیمه قرار گیرند، خاطرنشان کرد: این پیشنهاد در جلسه هم اندیشی مطرح شد تا سازمان بیمه را برای همه معتادان در نظر بگیرد .

معاون درمان مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور در خاتمه تصریح کرد: در این جلسات مقرر شد این موضوع در سال جاری اجرایی شود.

*** بودجه 30 میلیارد تومانی بیمه معتادان

دراین خصوص همچنین قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت، در سال گذشته(1393)،30 میلیارد تومان بودجه برای بیمه معتادان تخصیص داده شد.

علیرضا جزینی درباره عملکرد سال 1393 حوزه های مختلف این ستاد افزود: شش هزار و 773 مرکز مجاز درمان و کاهش آسیب در سراسر کشور وجود دارد که به بیش از 730 هزار نفر تحت پوشش خدمات ارائه دادند.

وی گفت: این مراکز بیش از 10 هزار بار طی سال گذشته، کنترل و نظارت شده اند و روزانه دو هزار نفر در سراسر کشور جذب مراکز کاهش آسیب می شوند.

جزینی  تصریح کرد: 160 واحد دولتی در سال 93 به درمان نگهدارنده با استفاده از داروهای آگونیست پرداختند، همچنین 132 مرکز «دی ای سی» - DIC - (کاهش آسیب) فعالیت داشته اند.

وی ادامه داد: از دیگر اقدامات حوزه درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در سال گذشته می توان به راه اندازی مراکز نگهداری ویژه زنان در مراکز استان اشاره کرد، این در حالیست که در کنار این خدمات، در مجموع 37 کمپ و 10 مرکز مشاوره فعالیت دارند.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با اشاره به ساماندهی یکهزار و 530 مرکز درمان غیرمجاز در سال گذشته گفت: اکنون 100 مرکز غیرمجاز درمان در کشور فعالیت دارند که این تعداد نیز در سال 94 مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت که پس از طی مرحله بازرسی، یا پلمپ می شوند و یا در مسیر اصلاح شیوه و امکانات درمان و در نهایت تصویب قرار خواهند گرفت.

جزینی با بیان اینکه در سال 93 تعداد 103 تیم سیار در کشور و بویژه در مناطق پرآسیب، به ارائه اقلام بهداشتی نظیر سرنگ به معتادان پرخطر پرداختند، افزود: قصد داریم فعالیت این تیم ها در سال 94 نیز ادامه یابد و ضمن تداوم بتوانیم آنها را در ابعاد کمی و کیفی نیز افزایش و ارتقا دهیم.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.