قدس انلاین – سعید کوشافر:سفر رییس جمهوری فرانسه که این روزها درمیان مردم کشورش وحتی هم حزبی هایش از ممیزان محبوبیت خوبی برخوردار نیست به دربار ال سعود که انها نیز بواسطه به خاک وخون کشیدن مردم بی دفاع یمن و اتش افروزی درکشورهای سوریه وعراق با حمله مستقیم یا حمایت از داعش وسایر گروههای تروریستی مورد تنفر جهانی قرار گرفته اند اگر چه از یک همذات پنداری پنهان خبر میدهد اما در عمل حاوی پیامهای زیادی برای کشورهای منطقه واروپا و صد البته متحدان فرا منطقه ای اعراب است .

پشت پرده مخالف بازیهای فرانسه درمذاکرات هسته ای میلیاردها دلار عربی خوابیده بود/ بازی دوگانه اولاند برای رقابت با امریکا و فروش سلاح به اعراب/ازفریادهای حقوق بشری فرانسه تا چای عصرانه با پادشاه ناقضان حقوق بشر

 کاخ‌الیزه در پاریس حال و روز خوبی ندارد.  رئیس‌جمهوری سوسیالیست فرانسه در میان کت آبی‌ها مقبولیت خود را از دست‌ داده‌است. براساس آخرین نظرسنجی‌ها بیش از 80 درصد مردم فرانسه خواهان کناره گیری فرانسوااولاند از انتخابات ریاست جمهوری 2017 این کشور شده‌اند.

بر اساس یافته های این نظرسنجی که توسط موسسه «سی اس ای» انجام شد، مهمترین علت مخالفت مردم فرانسه با نامزدی دوباره اولاند در انتخابات ریاست جمهوری، عملکرد ضعیف اقتصادی وی است.این نظرسنجی همچنین نشان داد 81 درصد از مردم فرانسه عقیده دارند عملکرد اولاند در دوران ریاست جمهوری، «منفی» بوده است.براساس گزارش‌های منتشر شده ناتوانی دولت سوسیالیست فرانسه در مدیریت فشارهای اقتصادی ، افزایش نرخ تورم ، کاهش قدرت خرید مردم در کنار موج فزاینده بی کاری موجب شکل‌گیری موجی از نارضایتی‌ها شده است.

رئیس‌جمهوری فرانسه که در داخل حرفی برای گفتن ندارد در جریان حمله اعضای داعش به مجله فکاهی «شارلی ابدو» و حوادث تروریستی پاریس حداکثر بهره‌برداری را انجام دهد. اتفاقا براساس نظرسنجی‌ها اولاند در انحراف افکار عمومی به موفقیت‌هایی نیز دست‌یافت. اولاند را در فرانسه می‌توان یک بازنده تمام عیار می‌توان نامید که دیگر امیدی به بقا در کاخ الیزه ندارد. وی برای کمرنگ کردن کابوس‌هایی که دست به گریبان است ، دیپلماسی تهاجمی را در پیش گرفت. اولاند باتوجه به این که کت‌آبِی‌ها استعمارگران سنتی قاره آفریقا محسوب می‌شوند برای حفاظت از منافع فرانسه با لشگر کشی به کشورهایی نظیر نیجریه تلاش کرد ژست مقتدرانه بگیرد.اولاند و رسانه‌های دولتی فرانسه به شدت تلاش کردند که اولاند را به عنوان ناجی قاره سیاه معرفی کنند اما در واقع به هیچ موفقیتی دست پیدا نکردند. امروزتروریست‌های «بوکوحرام» و «الشباب» آزادانه دست به هر اقدامی که اراده کنند ، می زنند و فرانسه هیچ اقدام موثری انجام نمی‌دهد.پاریس که دست به هر اقدامی می‌زند با شکست مواجه می‌شود برای جبران مافات ، جنگ‌طلبی در خاورمیانه را در پیش گرفته‌است.

در جریان شکل‌گیری جنگ داخلی سوریه و شکل گیری تروریست‌های چندملیتی تکفیری  داعش ، فرانسه در میان کشورهای اروپایی تندترین موضع‌گیری‌ها را اتخاذ کرد. اولاند برای به دست آوردن دل وارثان حکومت عثمانی و آل‌سعود خود را به آب و آتش زد. فرانسوی‌ها با صرف هزینه‌هایی گزاف تسلیحات در اختیار شورشیان سوریه قرار دادند تا این کشور رتبه اول را در میان اتباع غربی عضو داعش کسب کند. فرانسه در بازی نابخردانه اولاند تا جایی پیش رفت که دوسال پیش و در جریان استفاده داعش از تسلیحات شیمیایی جنگنده‌های خود را برای بمباران مواضع دولت سوریه به این کشور اعزام کرد. براساس گزارش‌هایی که توسط وال‌استریت ‍ژورنال منتشر شده بود ؛‌« زمانی که جنگنده‌های فرانسه در آسمان مدیترانه بودند ، در جریان مکالمه تلفنی تند اوباما با اولاند وی را از این اقدام منع کرد. آمریکایی ها به شدت نگران وقوع جنگ‌جهانی‌سوم و از دست رفتن آخرین فرصت مذاکرات اتمی بودند.»

اولاند برای جبران تحقیر خود در مقابل اوباما رقابت مستقیم با ایالات متحده را به عنوان یک بازی‌خراب‌کن در دستور کار قرار داد.  فرانسه در جریان مذاکرات موسوم به «ژنو1» زمانی که تفاهم جامع‌هسته‌ای محتمل ترین نتیجه چانه زنی‌ها بود ناگهان زیر میز زدند و تا امروز نیز به نوعی رویه کارشکنی خود را ادامه داده اند.فرانسوی‌ها به عنوان عنصری بهانه‌گیر منافع نامشروع رژیم صهیونیستی را نیز دنبال می‌کند.

در روزهایی که نگارش متن توافق جامع‌هسته‌ای آغاز شده‌است ، فرانسه رسما وارد رقابت مستقیم با آمریکا در خلیج فارس شده‌است . فرانسوا اولاند در نشست شورای همکاری خلیج فارس حضور یافت و به این ترتیب وی نخستین مقام بلند پایه غربی است  که از زمان تشکیل این نهاد در سال 1981 تاکنون در نشست آن شرکت می کند. اولین موضوعی که مورد این دیدار جلب توجه می‌کند فاصله زمانی این دیدار با نشست شیوخ عرب با رئیس‌جمهوری آمریکا در کمپ دیوید است. براساس نوشته روزنامه وال‌استریت‌ژورنال، آمریکا تلاش می‌کند در آستانه امضای تفاهم احتمالی جامع هسته‌ای با جمهوری‌اسلامی رضایت کشورهای عرب متخاصم با ایران را جلب کند. حال واقعیت آن است که روابط کاخ سفید با شورای همکاری خلیج فارس دیگر مانند گذشته نیست. عربستان در جریان بهار عربی مشاهده کرد که امریکایی ها هیچ اقدامی در حمایت از دیکتاتوری«حسنی مبارک» انجام ندادند. در عین حال اگرچه آمریکا همچنان اصلی‌ترین متحد شورای همکاری خلیج فارس محسوب می‌شود اما اسناد فاش شده سرّی توسط سایت افشاگر «ویکی‌لیکس» نشان از بگومگوهای تند ریاض با واشنگتن برسر باج خواهی آل‌سعود از ایالات متحده است.

فرانسه تلاش می‌کند با رخنه در اختلافات ایجاد شده و موضع‌گیری تهاجمی در مقابل تهران بازار تسلیحاتی شورای همکاری خلیج فارس را در جنگ‌های خاورمیانه تصاحب کند. فرانسه در اولین گام قراردادی به ارزش 7میلیارد دلار برای فروش جنگنده‌های «رافال» با قطر نهایی کرده است. موضوع پنها در رویکرد استعماری کت آبی‌ها اینجاست که پاریس با علم به رقابت سنگین قطر با عربستان به نوعی با هردو کشور وارد بازی شده‌است.

فروش تسلیحات نظامی مدرن به کشورهایی با نظام های حکومتی توتالیتر، مستبد و دیکتاتوری خانوادگی- اشرافی، با اصل عدم حمایت پاریس از این نوع نظام های سیاسی همخوانی ندارد و نشانگر رویکرد دوگانه پاریس در برخورد با مقوله حقوق بشر است. در عین حال بی‌اعتنایی اولاند به ارتکاب جنایت جنگی توسط عربستان و متحدان این کشور در تهاجم به یمن موضوعی نابخشودنی است.

در میان همهمه خبرهای منتشر شده موضوع مضحک اینجاست که در جریان مذاکره با حامیان اصلی داعش و القاعده چگونگی اجرای قطعنامه های ضد تروریسم شورای امنیت سازمان ملل متحد در مبارزه با تروریسم در دستور کار قرار ندارد. فرانسه از یک طرف خود را قربانی تروریسم تکفیری معرفی می‌کند و از طرف دیگر هیچ اقدامی در مواجه با تئورسین‌های داعش انجام نمی‌دهد.

***توافق با ایران نباید ثبات منطقه را برهم بزند

درعین حال «فرانسوا اولاند»، رئیس‌جمهور فرانسه و «ملک سلمان»، پادشاه عربستان سعودی در بیانیه‌ای یک روز پیش از برگزاری نشست کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در ریاض، ایران را به انجام اقدامات بی‌ثبات‌کننده در خاورمیانه متهم کرده و خواستار تضمین پایان این اقدامات در توافقنامه هسته‌ای احتمالی شده‌اند.

اولاند که کشورش به موضع‌گیری‌های افراطی در مذاکرات هسته‌ای شهرت دارد، به دعوت عربستان سعودی به ریاض سفر کرده تا با شیخ‌نشین‌های خلیج فارس درباره مسائل منطقه گفت‌وگو کند.

بنا به گزارش رویترز، در بیانیه مشترکی که پس از دیدار سران دو کشور منتشر شده آمده است: «فرانسه و عربستان سعودی ضرورت دست‌یابی به توافقی مستحکم، ماندگار، قابل راستی‌آزمایی، عاری از مناقشه و الزام‌آور را مورد تأیید قرار دادند.»

این بیانیه می‌افزاید: «این توافق نباید امنیت و ثبات منطقه را بر هم بزند، ضمن اینکه نباید تهدیدکننده امنیت و ثبات همسایگان ایران باشد.»

درعین حال شبکه تلویزیونی فرانس24 همزمان با سفر 'فرانسوا اولاند' رییس جمهوری فرانسه به عربستان در تحلیلی عنوان کرد: فرانسه تلاش می کند تا جای آمریکا را به عنوان یک متحد قابل اعتماد برای عربستان بگیرد.

این شبکه تلویزیونی در تحلیل خود به بررسی نگرانی های آل سعود و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس نسبت به آنچه گسترش دامنه نفوذ ایران در میان کشورهای سنی و غیرشفاف عمل کردن واشنگتن در این زمینه خواند، پرداخت.

'داگلاس هربرت' کارشناس فرانس 24 گفت: اولاند بعنوان یک رییس جمهور سوسیالیست و رهبر کشوری که خود را سرآمد حقوق بشر می داند به یکباره به کشوری می رود که فعالان حقوق بشر، آن را یکی از بزرگترین ناقضان حقوق بشر می دانند.

کارشناس این شبکه تلویزنی افزود: اولاند که پس از امضای یک قرار داد شش تا هفت میلیارد دلاری با قطر از دوحه وارد عربستان شده است، تلاش دارد تا با دیپلماسی ای که اتخاذ کرده، بتواند از لحاظ اقتصادی مناسبات پاریس - ریاض را به هم نزدیک تر سازد تا با این عمل در کشورش ایجاد اشتغال کند.

وی اظهارداشت: باید درنظر گرفت که بیکاری در فرانسه هم اکنون 10درصد می باشد و اولاند در صدد است با بهبود وضعیت اشتغال در داخل کشور، این امر را به یکی از سکوهای پرش خود برای انتخابات آتی ریاست جمهوری و ورود دوباره به کاخ الیزه مبدل سازد.

فرانس 24 عربستان و ایران را دو دشمن قدیمی خواند که هم اکنون بین آنها جنگی نیابتی در جریان بوده و موضع سیاسی پاریس در مقایسه با واشنگتن در قبال تهران برای چنین گسترش نفوذی، روشن تر و قابل اتکا تر است.

***عرب ها منجی صنایع نظامی فرانسه

دراین راستا رأی الیوم نوشت: اخبار و گزارش های محافل سیاسی – نظامی فرانسوی حاکی از آن است که امارات نیر احتمالا جنگنده های فرانسوی رافال را خریداری می کند و بدین ترتیب امارات سومین کشور عربی خواهد بود که این هواپیماهای بدون مشتری را خریداری می کند.

این پایگاه خبری افزود: مصر نخستین کشور عربی بود که خواستار خریداری این نوع هواپیماها شد؛ عبدالفتاح السیسی رییس جمهروی مصر ماه فوریه گذشته قرارداد خرید 24 جنگنده رافال به ارزش حدود شش میلیارد یورو را امضا کرد و اینگونه طلسم 10 ساله بدون مشتری ماندن این نوع هواپیما شکسته شد و قطر نیز دومین کشور عربی بود که این روزها از تصمیم برای خریداری 24فروند از این نوع هواپیماها که تا 36فروند نیز قابل افزایش است، پرده برداشت؛ ارزش این معامله نیز شش میلیارد یورو است و اگر قطر 12فروند دیگر را خریداری کند، ارزش این معامله به 9میلیارد یورو می رسد.

اریک ترابیی مدیر کل شرکت هواپیماسازی داسو که جنگنده رافال نیز از جمله محصولات این شرکت است، می گوید: قرارداد فروش این نوع هواپیما به قطر بسیار مهم است؛ ما در حال حاضر با هند در خصوص فروش این نوع هواپیماها مذاکره می کنیم و کشورهای دیگر نیز برای خرید این هواپیماها ابراز تمایل کرده اند.

بر اساس آمارهای غیر رسمی، عربستان در سال 2013میلادی در صدر وارد کنندگان سلاح های فرانسوی بوده و مغرب نیز مقام سوم را در این خصوص داشته است و با اینکه سال 2014میلادی گزارشی در این خصوص منتشر نشده اما به احتمال زیاد کشور های عربی در صدر فهرست وارد کنندگان سلاح های فرانسوی قرار گرفته اند.

کارشناسان نظامی می گویند که فرانسه سال 2013میلادی بیش از هفت میلیارد یورو درآمد ناشی از صادرات اسلحه داشته است اما با این قراردادها، درآمد این کشور اروپایی از طریق فروش اسلحه امسال به بیش از 20میلیارد یور می رسد و البته این درآمد به برکت قراردادهای نجومی با عرب ها است.

همچنین پایگاه خبری 24 امارات روز سه شنبه در تحلیلی به موضوع سوء استفاده فرانسه از بحران در منطقه خلیج فارس و یمن پرداخت و نوشت: فرانسه تلاش می کند با همکاری گسترده و امضای توافقنامه های فروش هنگفت سلاح با کشورهای عرب خلیج فارس، جای خالی آمریکا را پر کند.

این پایگاه خبری با اشاره به سخنان فرانسوا اولاند رییس جمهوری فرانسه در دوحه و ریاض که گفته بود، 'کشورهای عرب بر بازار سلاح آمریکا و روسیه تکیه نمی کنند'، افزود: همکاری های نزدیک کشورهای عرب خلیج فارس با فرانسه در سالهای اخیر به یک محور راهبردی تبدیل شده است.

در این تحلیل آمده است: فرانسه در حقیقت می خواهد جای خالی آمریکا که با سیاست های دولت باراک اوباما در قبال امنیت کشورهای خلیج فارس ایجاد شده را پر کند و تا می تواند توافقنامه های بزرگ فروش اسلحه را با این کشورها به امضا برساند.

این تحلیل اضافه کرد: حضور فرانسوا اولاند در نشست مشورتی کشورهای عرب خلیج فارس برای بررسی تحولات منطقه و اوضاع یمن که در ریاض برگزار می شود، یک پیام رمزی از سوی فرانسه مبنی بر حمایت از این کشورها است.

پایگاه خبری 24 امارات نوشت: فرانسه با این اقدامات می خواهد به اعراب بفهماند که اگر آمریکا به مشکلات شما بی توجه است، اما پاریس در قبال این مسایل و نیز توافق هسته ای با ایران و حفظ امنیت منطقه پافشاری می کند.

***سفر اولاند پيام به آمريکاست

دراین راستا یک کارشناس مسائل سیاسی خاورمیانه تاکید کرد اگر آمریکا تصمیم بگیرد رویکردش به خاورمیانه عوض کند و در انتخاب متحدان راهبردی خود تغییر ایجاد کند ،یعنی ایران را به عنوان ژاندارم جدید منطقه برگزیند، کشورهای حوزه خلیج فارس به دنبال جایگزین های دیگری برای آمریکا از جمله فرانسه خواهند بود.

شبکه پنجم تلویزیون فرانسه(TV5)، در گفتگو با حسنی عبیدی این موضوع را مورد بحث کارشناسی آیا بین فرانسه و کشورهای نفت خیز حوزه خلیج فارس، محور و شراکت راهبردی وجود دارد یا خیر.

این کارشناس در این باره گفت قرار دادی که فرانسه با قطر بسته است یک اقدام راهبردی بود زیرا از نظر پاریس، کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با توجه به آنکه بسیار ثروتمند هستند و از تلاطم های بهار عربی نیز به دور مانده اند بهترین موقعیت از نظر سیاسی و اقتصادی برای فرانسه هستند. سفر اولاند به قطر و عربستان سعودی نیز نخستین موفقیت فرانسه در رسیدن به این هدف است.

این کارشناس مسائل سیاسی بین المللی با اشاره به حضور فرانسوا اولاند در نشست سران کشورهای عربی حوزه خلیج فارس که برای نخستین بار است رهبر یک کشور غربی در آن شرکت می کند گفت هدف این اقدام عربستان سعودی ،پیامی به واشنگتن است. با این مضمون که اگر واشنگتن کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را رها کرده و به جای آن به ایران چسبیده است آنها نیز به فکر جایگزینی دیگری به عنوان متحد خود خواهند بودو به همین علت اکنون آنها به فرانسه به عنوان یک شریک راهبردی روی آورده اند.

این پژوهشگر ارشد مطالعات بین المللی در ادامه به چرایی روی آوری فرانسه به کشورهای حوزه خلیج فارس پرداخت و خاطر نشان کرد قبل از هر چیز این فرانسه است که به این گونه کشورها نیاز دارد.کشورهای حوزه خلیج فارس تنها کشورهای جهان است که اکنون قیمت هر چیزی را که می خرند نقد پرداخت می کنند و فرانسه به چنین بازاری نیاز دارد. چون همه ما می دانیم که فرانسه از نظر اشتغالزایی و رشد اقتصادی با مشکل مواجه است و به خبرهای خوب اقتصادی نیاز داردتا به جامعه امید بدهد.

فرانسه از خیلی وقت پیش تلاش می کرد چنین بازاری را به دست آورد و دامنه نفوذ خود را در این گونه کشورها افزایش دهد.وی ادامه داد اولاند در این مسیر، راه نیکولا سارکوزی را ادامه می دهد.

حسنی عبیدی در ادامه تحلیل خود از سفر اولاند به کشورهای حوزه خلیج فارس ضمن اشاره به سرسختی پاریس در قبال تهران در رابطه با پرونده هسته ای ایران و برعکس نزدیک شدن به کشورهای این حوزه، گفت اگر دقت کنیم مواضع کشورهای حوزه خلیج فارس با فرانسه درباره بحران سوریه و پرونده هسته ای ایران کاملا همسو بوده است . فرانسه در رویکردش به پرونده هسته ای ایران بسیار سخت گیرانه تر آمریکا بوده و جای هیچ گونه روزنه ای را در این خصوص باقی نگذاشته است. اما برعکس آمریکا تلاش کرده است در این خصوص فرصتی به حسن روحانی بدهد تا روابطش را با ایران عادی کند.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد مواضعی که لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه درباره ایران گرفته است همیشه مورد استقبال کشورهای حوزه خلیج فارس و رسانه های ارتباط جمعی این کشورها قرار گرفته است. آنها همیشه اعلام کرده اند تنها فرانسه است که نگرانی های کشورهای حوزه خلیج فارس را در برابر ایران درک می کند. ایرانی که اکنون به فعالی بزرگ درعراق،سوریه ، لبنان و امروز در یمن تبدیل شده است. در نتیجه این موضع سرسختانه فرانسه در قبال ایران اکنون در کشورهای حوزه خلیج فارس به ثمر نشسته است و ما ثمره این موضع گیری ها در قراردادهای اقتصادی وبازرگانی که فرانسه با این کشورها امضا می‌کند می بینیم.

این کارشناس تاکید کرد اگر آمریکا تصمیم بگیرد رویکردش به خاورمیانه عوض کند و در انتخاب متحدان راهبردی خود تغییر ایجاد کند ،یعنی ایران را به عنوان ژاندارم جدید منطقه برگزیند، کشورهای حوزه خلیج فارس به دنبال جایگزین های دیگری برای آمریکا از جمله فرانسه خواهند بود.

حسن عبیدی با اشاره به انتقادهایی که از فرانسه به خاطر چشم بستن از نقض حقوق بشر در کشورهای خلیج فارس می شود و فقط به منافع اقتصادی خود فکر می کند معلوم است این گونه انتقادها بجا هستند. اما بر یک واقعیت باید اینجا تاکید کنم و آن اینکه، کسب وکار و تجارت با کشورهای خیلج فارس با صحبت کردن از حقوق بشر در این کشورها، با هم جور نمی آید. اگر قرار است از این کشورها به خاطر رعایت نشدن حقوق بشر انتقاد شود، باید دیگر به فکر روابط اقتصادی نبود. نمی شود از قطر یا امارات عربی متحده خواست حقوق بشر را رعایت کنند بعد از آن طرف هم از آنها خواست که هواپیماهای جنگی چند منظوره رافال را خریداری کنند. فرانسه با این کشور سیاست مصلحت گرایی را دنبال می کند و برای منافع خود از مسئله نقض حقوق بشر دراین گونه کشورهای چشم پوشی می کند.

عبیدی در همین باره گفت فرانسه و کشورهای اروپایی اکنون از نظر داخلی آنقدر مشکل اجتماعی و اقتصادی دارند که نخواهند به مسائلی مانند نقض حقوق بشر در کشورهای خیلج فارس بپردازند.

***فرانسه به دنبال فروش سلاح بیشتر

همچنین دراین خصوص یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه هدف رئیس جمهور فرانسه از انتشار بیانیه مشترک فروش تسلیحات به عربستان است گفت که عربستان باید در این شرایط عاقل باشد و بداند می تواند همراه با ایران به عنوان دو لنگرگاه برای ثبات در منطقه محسوب شود.

احمد بخشایش در واکنش به انتشار بیانیه مشترک رئیس جمهور فرانسه و پادشاه عربستان در مورد ایران گفت: رئیس جمهور فرانسه جهت شرکت در نشست شورای همکاری کشورهای حاشیه خلیج فارس به ریاض سفر کرده است که یکی از اهداف این نشست مشروعیت بخشیدن به حمله عربستان به یمن است.

وی افزود: هدف دیگر این نشست جابجایی قدرت از نسل اول به دوم و سوم عربستان است. یعنی به جای فرزندان عبد العزیز،‌ محمد بن نایف و بعد هم محمد سلمان روی کار آید که احتمالا محمدسلمان زودتر از محمد بن نایف ولی عهد و پادشاه شود، این نشست با حضور سران برخی کشورهای غربی برای تائید این موضوع است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه با بیان اینکه فرانسه در بین رهبران غربی بیشتر دنباله رو آمریکا با هدف جذب سرمایه و پول است گفت: با همین رویکرد در مذاکرات هسته‌ای نیز زمانی که رژیم صهیونیستی دیگر هیچ کاری نمی‌تواند بکند به فرانسه فشار وارد می‌کند تا مقداری برای توافق چالش ایجاد کند، اتفاقی که در مذاکرات ژنو نیز دیده شد و آخرین لحظه فابیوس ناراحتی ایجاد کرد.

بخشایش ادامه داد: درحال حاضر نیز فرانسه به دلیل رقابت با آمریکا به دنبال فروش سلاح بیشتر به عربستان است، فرانسه عشق و علاقه ای به عربستان ندارد و فقط می خواهد پول های پترودلاری در خزانه عربستان که حدود هزار و 200 میلیارد دلار است را به دست آورد، البته عربستان نسبت به رژیم صهیونیستی برای غربی ها به خصوص آمریکا و فرانسه به دلیل داشتن نفت استراتژیک تر است.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به تمامی این موارد رئیس جمهور فرانسه بیانیه مشترکی با پادشاه عربستان منتشر می‌کند مبنی بر اینکه اگر توافق با ایران حاصل شود همچنان باید از ایران ترسید و هراس داشت . بنابراین از عربستان حمایت می‌کند در این شرایط باید عربستان عاقل باشد و شأن ایران را رعایت کند، ایران هم شأن عربستان را رعایت کند و دو کشور می تواند دو لنگرگاه برای ثبات در منطقه باشند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه عربستان مشروعیت اقداماتش را از فرانسه ،‌آمریکا و شورای امنیت می گیرد گفت: این موضوع که اگر توافق هسته‌ای بین ایران و 1+5‌ ایجاد شود ثبات منطقه بهم می خورد بدان معناست که اوضاع به نفع ایران می‌شود و ایران دست برتر پیدا می‌کند و آن‌ها از این موضوع ناراحتند در حالی ما اکنون نیز دست برتر را داریم.

بخشایش توضیح داد:‌ در حال حاضر یمن در اختیار ماست و عربستان هر روز به یمن حمله می‌کند و نمی تواند کاری کند. فکر می‌کند که اگر بیانیه مشترک با اولاند بدهد برایش فایده دارد حال فرانسه می خواهد از طریق ایران هراسی روال غرب را در پیش بگیرد و تمامی اقداماتی که غرب انجام می‌دهد را نسبت دهند.

وی با تاکید بر اینکه هدف بیانیه مشترک، القای ایران هراسی و فروش سلاح های فرانسه به عربستان است گفت: فرانسه برای فروش اسلحه به امارات، قطر و کویت باید ابتدا عربستان را راضی نگه دارد به همین دلیل از این کشور حمایت کرده و بیانیه مشترک می‌دهد تا در نهایت پولی از عربستان نصیبش شود.

به گفته بخشایش اکنون جنگ، جنگ فروش اسلحه و منفعت مادی است.

*** هدف بیانیه اولاند و ملک سلمان

دراین راستا ؛ نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز با تاکید بر اینکه هدف از انتشار بیانیه مشترک اولاند و ملک سلمان القای ایران هراسی در منطقه است گفت که فرانسه با این اقدامات به دنبال فریب کشورهای منطقه برای فروش تسلیحاتش است.

منصور حقیقت پور در واکنش به بیانیه مشترک رئیس جمهور فرانسه و پادشاه عربستان درباره توافق هسته‌ای ایران و 1+5 گفت:‌ اولاند رئیس جمهور کشوری است که سالهای مدیدی بر خاورمیانه حاکم بوده و اکنون دنبال بازگشت به همان شرایط است، حال اینکه شرایط منطقه تغییر کرده و بعید است ملت های منطقه به مدیریت ، سرپرستی و تولیت آن‌ها بر امور اقتصادی و سیاسی‌شان تن دهند.

به گفته وی، فرانسه به دنبال این است که مجددا جای پای خود را در کشورهای حاشیه خلیج فارس یعنی اردون ، لبنان و عراق تحکیم ببخشد ولی فکر نمی کنم بتواند دستاوردی داشته باشد.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه با بیان اینکه بیانه مشترک رئیس جمهور فرانسه و پادشاه عربستان در راستای به جریان انداختن ایران هراسی در منطقه است گفت:‌ فرانسه می خواهد ایران را به عنوان تهدید در منطقه معرفی کند تا در نهایت 30 میلیارد دلار سلاح بفروشد، اگر ایران تهدید معرفی نشود کشورهای کوچکی همچون قطر و امارات برای چه منظوری چه میزان سلاح از فرانسه می خرند و هزینه نگهداری و قطعات آن را پرداخت می‌کنند.

حقیقت پور خطاب به کشورهای منطقه گفت:‌ کشورهای منطقه بدانند ایران مقتدر و قدرتمند ستونی در خلیج فارس است که سایر کشورها می توانند بر آن تکیه زده و در زیر سایه این ستون زندگی کنند. ایران علیه هیچ کشوری نیست بلکه ایران قوی، تامین کننده امنیت حوزه خلیج فارس است.

وی با تاکید بر اینکه فرانسه و عربستان برای حفظ منافعشان چنین بیانیه ای را صادر کردند افزود: فرانسه به دنبال پیدا کردن نقش گذشته در منطقه و حتی فریب کشورهای منطقه برای فروش تسلیحات است. آن‌ها می خواهند با ایران هراسی کارخانه تسلیحاتیشان را راه انداخته ، اشتغال ایجاد کنند و پول مردم مسلمان را به کشورشان ببرند.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان با بیان اینکه قطعا جمهوری اسلامی ایران نسبت به این بیانیه موضع گیری می‌کند گفت: جمهوری اسلامی ایران ظرفیت زیادی در تامین امنیت منطقه دارد که این فرصتی برای کشورها برای استفاده از این ظرفیت است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی با انتقاد از ایجاد رقابت تسلیحاتی در خاورمیانه گفت: زرادخانه‌های پر از تسلیحات برای هیچ کشوری امنیت ایجاد نمی‌کند و این کشورها باید به حقوق ملت‌ها احترام بگذارند.

حقیقت‌پور با بیان این که رژیم‌های دیکتاتوری حاشیه خلیج فارس فاقد مشروعیت دموکراتیک و مردمی هستند ، گفت: شورای همکاری‌خای خلیج فارس و عربستان علی رقم جنگ‌افروزی در کشورهای سوریه ، عراق ، لبنان و تهاجم‌کور به یمن درک نکرده‌اند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در اشاره به سفر فرانسوااولاند و قراردادهای تسلیحاتی کلان با شورای همکاری خلیج فارس گفت: اگرچه ایران دارای توان نظامی پیشرفته ای است اما حمایت مردمی ایران از جمهوری‌اسلامی بزرگ‌ترین سرمایه قدرت خاورمیانه ‌می‌باشد. کشورهای حاشیه خلیج فارس گمان می‌کنند با خرید‌های گزاف تسلیحاتی می‌توانند برای خود حاشیه امن ایجاد کنند ولی در میدان عمل آنها هیچ کاری نمی‌توانند انجام دهند.

وی در ادامه گفت: قطعا قدرت نظامی رژیم دیکتاتوری پهلوی نیز بسیار بالا بود و زرادخانه وی پر از اسلحه بود اما زمانی که مبارزات انقلابی مردم ایران به رهبری امام‌خمینی(ره) آغاز شد هیچ کس نتوانست مانع وقوع انقلاب اسلامی شود و در ادامه نیز تسلیحات مدرن رژیم متجاوز صدام هیچ کاری از پیش نبرد.

نماینده مردم اردبیل،نیر،نمین و سرعین گفت: دموکراسی، فکر ، اعتقاد دینی ، عدالت و منطق تنها راهی است که می‌تواند حکومت‌ها را از تهدید حفظ کند و شورای همکاری خلیج فارس به خصوص عربستان ، قطر و بحرین فاقد این مسائل حیاتی هستند.

وی در رابطه با رویکرد فرانسوی‌ها گفت: پاریس توانایی منازعه مستقیم با واشنگتن را ندارد و زمان سفر اولاند برای حضور در شورای همکاری خلیج فارس در واقع برای سهم خواهی از منافع آمریکا در بازار تسلیحات و نفت رژیم های دیکتاتوری عرب خاورمیانه است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین گفت: کشورهای تروریست‌پرور حاشیه خلیج فارس که تنها به رقابت‌ تسلیحاتی فکر می کنند در واقع بانیان اصلی کشتار مردم غیر نظامی هستند و در آینده نه چندان دور توسط گروه‌هایی نظیر داعش که ایجاد کرده‌اند باید بهایی سنگین برای جنایات خود بپردازند.

درعین حال سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که انرژی هسته‌ای ایران و به دنبال آن مذاکرات هسته‌ای با گروه 1+5 تهدیدی برای منطقه و خاورمیانه نیست.

سید حسین نقوی حسینی در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به بیانیه مشترک فرانسه و عربستان مبنی بر اینکه توافق هسته‌ای ایران ثبات منطقه را تهدید نکند، توضیح داد: یکی از تاکتیک‌های تبلیغاتی صهیونیست‌ها و رسانه‌های تحت مالکیت و هدایت آنها در سال‌های گذشته در پروژه ایران هراسی جا انداختن این موضوع است که اگر ایران صاحب انرژی هسته‌ای بشود برای خاورمیانه و کشورهای همسایه خطرناک خواهد بود.

نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این در حالی است که فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان نظامی و تهدید کننده نیست.  اهداف صلح آمیز و تولید انرژی را با آن دنبال می‌کنیم.

این نماینده با تاکید بر اینکه فرانسه یکی از طرفین مذاکرات هسته‌ای ایران است، توضیح داد: فرانسوی‌ها در طول مذاکرات همیشه  سعی کردند نقش پلیس  بد را ایفا کند و با جهتی که از صهیونیست‌ها می‌گیرند وارد اینگونه تعاملات می ‌شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه از فرانسوی انتظار بیش از این نداریم، گفت: آمریکایی‌ها و سایر اعضای دیگر گروه 5+1 باید جواب این کشور را بدهند و اعتراض کنند چرا به عنوان یکی از طرفین مذاکره فعالیت‌های انفرادی دیگری غیر از روند مذاکرات انجام می‌دهد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سید حسین IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    0 0
    وقتی فرانسه در جنگ ایران و عراق مخلص ترین حامی صدام بود بعد از جنگ ما مثل یک دوست با آن رفتار کردیم. این فرانسه بود که به اسرائیل اول نیروگاه اتمی و بعد امکان ساخت بمب اتمی داد نه آمریکا. فرانسه جاسوس 5+1 و خائن به امنیت جهان است. آنها از بابت خدمت به اعراب و اسرائیل مزد میگیرند ولی از بابت دشمنی با ایران ضرری نمی بینند. پس چرا نکند؟ چرا؟