قدس آنلاین- تبریز: دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: قبل از اینکه آمریکا و اسرائیل به ما لطمه‌ای بزنند، کمبود آب به ما لطمه خواهد زد، کمبود آب در کشور را سیاسی نکنید.

دولت و مردم هیچکدام به تنهایی قادر به احیای دریاچه ارومیه نیستند
 
به گزارش قدس آنلاین از تبریز، عیسی کلانتری عصر امروز در نشست هم‌اندیشی مسئولان و دانشگاهیان شهرستان بناب با بیان اینکه دولت و مردم هیچکدام به تنهایی قادر به احیای دریاچه ارومیه نیستند،اظهار داشت: از این رو همیشه ویران کردن و تخریب راحت‌تر بوده و برعکس احیای آن سخت‌تر است.

وی با بیان اینکه وضعیت فعلی دریاچه ارومیه یک تهدید جدی برای منطقه است؛ افزود: اگر وضعیت به همین روال پیش برود، تا 8 سال دیگر در شهرستان عجب‌شیر و برخی از شهرهای حاشیه دریاچه ارومیه دیگر آثاری از درخت نخواهد ماند.

کلانتری سپس با بیان اینکه منابع آبی روز به روز محدودتر می‌شوند، گفت: برخی افراد معلوم‌الحال ما را متهم می‌کنند که کمر همت بسته‌اند تا کشاورزی را جمع کنند اما به بهانه تولید محصول و تأمین غذا نمی‌توانیم سرزمین خود را ویران کنیم.

به گفته دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه منابع موجود آب‌های زیرزمینی در کشور 33 میلیارد مترمکعب است و این درحالی است که براساس اعلام وزارت نیرو سالانه 55 میلیارد مترمکعب آب برداشت می‌کنیم.

کلانتری تصریح کرد: الآن برای حفظ منابع آبی کشور باید آب کمی برداشت کنیم دولت نیز موظف است به مردم کمک کند.

وی یادآوری کرد: در شرایط فعلی در معرض تهدید جدی هستیم و اگر هرکسی غیر از این چیز دیگری گفت، آن وقت شک کنید. آنها سیاسی کاری می‌کنند.

این مقام علی رتبه دولتی در ادامه سخنان خود تأکید کرد: قبلاً گفته‌ام و الآن هم می‌گویم، قبل از اینکه آمریکا و اسرائیل به ما لطمه‌ای بزنند، کمبود آب به ما لطمه خواهد زد و آن را سیاسی نکنید.

کلانتری خاطرنشان کرد: هم اکنون در کشور تنها دریاچه ارومیه در حال نابودی نیست، بلکه کل سرزمین ایران در معرض خطر کم‌آبی قرار دارد و مهم‌ترین علت آن سیاست‌گذاری‌های اشتباه گذشته و فرهنگ غلط استفاده از منابع آبی توسط مردم است.

وی گفت: متأسفانه ما به مردم اطلاعات غلط می‌دهیم از این رو رسانه‌ها، دانشگاهیان، تحصیلکردگان، بسیج و تشکل‌های مردمی باید اطلاعات درست و واقعی را در اختیار مردم بگذارند.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: خیلی صریح و شفاف بگویم، اگر بتوانیم تا 10 سال آینده وضعیت دریاچه ارومیه را به تراز اکولوژیک برگردانیم، باید همه مان شاکر خداوند باشیم!

در این نشست هم اندیشی نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه کارهای غیرکارشناسی باعث خشک شدن دریاچه ارومیه شده است؛ گفت: امیدواریم با انجام کارهای کارشناسی و علمی بتوانیم وضعیت موجود دریاچه ارومیه را بهبود ببخشیم.

حجت‌الاسلام محمد باقری‌بنابی افزود: امیدواریم کارهای مطالعاتی زمان بر و طولانی نباشد و به صورت اورژانسی به موضوع پرداخت شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.