از نگاه رشد طولی و عرضی، مشهد یکی از شهرهای ویژه دنیاست، زیرا در حالی که فاصله شمال به جنوب شهر در دورترین نقاط به زحمت به پنجاه کیلومتر می‌رسد،

کج سلیقگی در مسیر پروازها  از آسمان مشهد

 اما شرق به غرب آن تا دورترین مناطق، مثلاً «شاندیز» از یکصد کیلومتر هم می‌گذرد. رشد شهر در طول زمان در یک مسیر خطی و بیشتر به سمت غرب بوده است. از مدتها پیش و همزمان با توسعه روز افزون مشهد، مشکل آلودگی‌هایی که کلانشهرها به آنها دچار می‌شوند نیز مطرح و برای پیشگیری، چاره‌اندیشی‌هایی شد. از جمله این آلودگی‌ها که تاکنون کمتر به آن پرداخته شده، آلودگی‌ صوتی است.

یکی از مهمترین منابع آلودگی‌ صوتی، فرودگاه‌ها هستند. در مشهد تا مدتها فرودگاه در منتهی الیه شرق شهر بود و بتدریج که محلات معدودی در اطراف آن شکل گرفتند، آلودگی صوتی مربوطه چندان محل توجه نبود. آنچه مسلم است چنانچه رفت و آمد پروازها به فرودگاه از مسیر شرق و جنوب شرق باشد، حداقل آلودگی صوتی برای شهروندان رخ خواهد داد. زیرا با یک نگاه به نقشه مشهد می توان دریافت که بافت مسکونی در این مسیر بسیار اندک است. البته بیشتر پروازها از مبدأ مشهد به سمت غرب است و به همین ترتیب بیشتر پروازهای ورودی نیز از همین سمت جغرافیایی به مشهد می‌آیند. روشن است که در این حالت هم پروازهایی که قصد خروج و هم آنها که قصد ورود به شهر و فرودگاه مشهد را دارند باید مسیر شرق به غرب و بالعکس را سپری کنند. در چنین حالتی پروازهای در آستانه اوج گرفتن یا در آستانه فرود که در هر دو حالت ارتفاع کم و صدای مهیبی دارند، نزدیک یکصد کیلومتر را دقیقاً بر فراز مناطق مسکونی و پرجمعیت این کلانشهر طی می‌کنند و مردم را به ستوه می‌آورند.پیش از این برای جلوگیری از این معضل مسیرهای ورودی و خروجی از شرق طراحی شده بود. انتخاب آن مسیر اگرچه در حد چند ده کیلومتر و چند دقیقه‌ای مسیر هواپیماها را طولانی‌تر می‌کرد، اما دستکم سبب سلب آسایش میلیونها نفر دیگر نمی‌شد. چند ماهی است با کمال تاسف و تعجب بسیاری از پروازها بویژه پروازهای خروجی پس از بلند شدن از باند، همه مسیر اوج گرفتن خود را از فراز محلات مسکونی طی می‌کنند. یعنی از فرودگاه در شرق شروع و تقریباً پس از عبور از فراز بزرگراه شهیدکلانتری و بلوار وکیل‌آباد، در نهایت از غربی‌ترین مناطق مسکونی مشهد و از فراز کوه‌های بینالود به سمت نیشابور ادامه مسیر می‌دهند. بسیاری معتقدند انتخاب این مسیر به خاطر کوتاهتر کردن مسیر و چند لیتر صرفه‌جویی در سوخت این پروازها برای کاهش هزینه‌های شرکتهای هواپیمایی مربوطه است. نگارنده دلیل این کج سلیقگی و رفتار عجیب را نمی‌داند، اما چنانچه علت همین باشد، آیا این همه آلودگی صوتی هولناک و سلب آسایش و آزار میلیونها نفر به خاطر چند میلیون تومان صرفه‌جویی سالانه سوخت هواپیماها عقلانی است؟ چرا تردد از مسیرهای شرقی پیشین که بیشتر بیابانی و غیرمسکونی است انجام نمی‌شود؟ به راستی که ادامه این پروازها مردم را به ستوه آورده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.