بجنورد- خبرنگار قدس: استاندار خراسان شمالی گفت: برای خرید کالاهای تولیدی داخل استان به مدیران یک بار تذکر داده می شود و در صورت بی‌توجهی به این مسأله با آنان برخورد جدی خواهد شد.

بیکاری پنهان 70 هزار نفر در خراسان شمالی

سید علی اکبر پرویزی در جلسه شورای اداری استان از مأمور کردن اداره کل اطلاعات و ذی حسابان برای کنترل دستگاه های استان درباره این موضوع خبر داد و اظهار داشت: مسؤولان و مدیران باید از صنایع داخل استان حمایت کنند و زمانی که کالای مورد نیاز در استان تولید نمی شد و وجود نداشت، برای خرید به دیگر استانها مراجعه کنند.

  وی با تأکید بر اینکه باید مالیات، عوارض و بیمه های صنایع استان هم در داخل استان پرداخت شود، افزود: به صنایع هم در این ارتباط تذکر داده شده است و بی توجهی به این موضوع، به طور جدی پیگیری می شود.

وی سالم سازی در محیط کار و حمایت از تولید داخل را دو اصل مهم در مدیریت دانست و گفت : تا زمانی که جلوی دلالی ها گرفته نشود، تولید در کشور جان نمی گیرد، به گونه ای که واردات غیرقانونی و یا صادرات با مجوزهایی که مشخص نیست، چگونه و از کجا آمده است، سبب ضربه زدن به تولید و محقق نشدن اقتصاد مقاومتی می شود.

پرویزی با اشاره به اینکه کارهایی که امکان انجام آنها نیست، باید دلیلش به مردم گفته شود، افزود: با بیان موانع موجود در انجام برخی کارها، تصور مرض کم کاری یا کارنکردن و تنبلی مسؤولان که اکنون در ذهن برخی مردم ایجاد شده است، از بین خواهد رفت.

وی با اشاره به سفر مقام معظم رهبری در سال 91 بیان کرد: در دولت یازدهم بیش از 507 میلیارد تومان از محل مصوبه سفر دریافتی داشتیم و 85 میلیارد تومان هم خارج از مصوبات سفر دریافت کردیم.

وی با تأکید بر توجه بیشتر به حاشیه شهرها یادآور شد : خواسته ما هم رسیدگی به حاشیه شهرهاست و با برنامه ریزی استانداری و دفتر روستایی، عملکرد شهرداری بررسی می شود تا مردم حاشیه شهرها هم از خدمات اولیه بهره مند شوند.

وی ادامه داد: بر اساس تبصره 3 قانون شهرداری ها، 80 درصد عوارض و دریافتی های خارج از محدوده شهری باید در همان منطقه هزینه شود که بی توجهی به این موضوع سبب برخورد قانونی خواهد شد.

وی با بیان اینکه در محدوده شهر بجنورد دولت زمین مناسبی به منظور ساخت حوزه علمیه در اختیار ندارد، افزود: زمین های خارج از محدوده شهری هم برای ساختمانهایی مانند حوزه مناسب نیست و شهرداری باید به گونه ای زمین برای این پروژه تأمین کند و با آموزش مدیران مناطق، مانع سوء استفاده مالی کارکنان شهرداری و استفاده از روشهای غیر معمول در انجام کار مراجعان به شهرداری شود.

وی به بیکاری پنهان 70 هزار نفر در استان هم اشاره و تصریح کرد: فقط 45 هزار نفر بیکار در استان ثبت نام کرده اند که برای انجام امور اشتغال بر مبنای همین رقم برنامه ریزی می شود.

امام جمعه بجنورد هم خطاب به مسؤولان و نمایندگان مجلس حاضر در جلسه گفت: در حوزه مدیریت باید برخورد با ارباب رجوع بهتر شود و نمایندگان هم قوانینی مصوب کنند که سبب شتاب توسعه کشور و باز شدن گره ها شود و مشکلات قانونی دست و پا گیر را کم کنند.

حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی با بیان اینکه همدلی و همزبانی در سال جاری میان مسؤولان و نیز مردم باید متمرکز شود، افزود: با توجه به شرایط جهانی و داخلی باید دلها، فکرها و زبانها نزدیک شود و مکمل یکدیگر شویم، نه اینکه مخرب هم باشیم.

وی با اشاره به برگزاری انتخابات در پایان سال 94 و لزوم همدلی و تخریب نکردن یکدیگر، تصریح کرد: همه کنار سفره شهدا که با برداشتن موانع، کار اصلی را انجام دادند، نشسته ایم و کسی بر دیگری مزیت ندارد، باید با همدلی این مسیر را حفظ کنیم.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت : اقتصاد مقاومتی، ایجاد اشتغال و کسب درآمد بالا محقق نمی شود، مگر اینکه در سودهای بانکی بازنگری شود.

عبدالرضا عزیزی با بیان اینکه شرایط کنونی سودهای بانکی منطقی نیست، اظهار داشت: ایجاد شرایط برای اشتغال و کسب درآمد بالا و کاهش تورم به نتیجه نمی رسد، مگر اینکه در سودهای بانکی تجدید نظر شود.

وی با اشاره به بیکاری جوانان بخصوص در خراسان شمالی گفت : مجلس چهار هزار میليارد تومان برای اشتغال دانش آموختگان و جوانان بیکار در نظر گرفته و 250 میليارد تومان یارانه وامهای اشتغال برای روستاها هم لحاظ شده است تا از مهاجرت روستاییان به حاشیه شهرها پیشگیری شود.

نماینده مردم بجنورد، گرمه، جاجرم، مانه و سملقان و راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه گفت: خراسان شمالی چند سال پیاپی در جذب اعتبارات صندوق توسعه ملی، در میان استانهای کشور آخر می‌شود.

موسی‌الرضا ثروتی اظهار داشت: 6 هزار میلیارد ریال اعتبار صندوق توسعه ملی برای استان‌های محروم کشور به بانکهای عامل معرفی شد، اما خراسان شمالی سهم ناچیزی از آن جذب کرده است

وی در بخش دیگر سخنان خود از اجرایی نشدن مجتمع جامع توان‌بخشی معلولان خراسان شمالی انتقاد کرد و گفت: اجرای این طرح هنوز آغاز نشده و پیشنهاد می‌شود زمین آماده‌شده برای پایانه بجنورد به این پروژه اختصاص یابد.

ثروتی در بخش دیگر سخنان خود بابیان اینکه مشکل اصلی خراسان شمالی بیکاری است، گفت: خراسان شمالی 170 هزار بیکار دارد، اما تنها 35 هزار نفر از آنان در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.