بجنورد- خبرنگار قدس: مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی اعلام کرد: در سال گذشته 59 میلیون و 360 هزار متر مکعب آب سدهای این استان برای مصارف مختلف خارج شده است.  

وجود 972 حلقه چاه غیر مجاز در شیروان و فاروج

کاظم طاهریان گفت: بخش عمده این مقدار آب معادل حدود 51 میلیون متر مکعب برای مصارف کشاورزی، شرب، صنعت، و محیط زیست خارج شده است.

وی با اشاره به اینکه بخش عمده آبهای خارج شده از سدهای استان در سال گذشته  برای مصارف کشاورزی بوده است، افزود: در این مدت 33 میلیون و 600 هزار متر مکعب آب برای کشاورزی از سدهای استان خارج شده است.

وی بیان کرد: علاوه بر مصارف کشاورزی، در سال گذشته 11 میلیون و 600 هزار متر مکعب آب سدهای استان برای شرب و بیش از 14 میلیون متر مکعب نیز برای بخش صنعت و محیط زیست، و همچنین به صورت تبخیر از سدهای استان خراسان شمالی خارج شده است.

وی تصریح کرد: براساس گزارشهای کشوری، خراسان شمالی در سال گذشته با خشکسالی 30 تا 35 درصد مواجه بود و سدهای استان کمبود 45 درصدی ذخایر آب را تجربه کرد که پیامدهای آن تا چندین سال ادامه خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی، مجموع ذخایر مفید آب سدهای استان در اواخر فروردین ماه امسال را 86 میلیون و 700 هزار متر مکعب اعلام کرد و افزود: این رقم در مقایسه دوره دراز مدت 25 درصد کاهش یافته است.

مهندس طاهریان تصریح کرد: با وجود افزایش بارندگی در بهار امسال، کمبود ذخایر سدهای استان جبران نشده و با کمبود 25 درصدی مواجه است.

وی گفت: سد شیرین دره با 36 درصد کاهش و سد اسفراین نیز با 13 درصد،‌بیشترین کاهش ذخیره را در بین سدهای استان دارند.

وی مجموع گنجایش مخازن سدهای خراسان شمالی را 250 میلیون متر مکعب و کل توان تنظیم آب توسط سدهای این استان را 165 میلیون متر مکعب در سال ذکر کرد .وی اظهار داشت: علاوه بر مصارف آب کشاورزی، بخش قابل توجهی از آب شرب شهرهای بجنورد، شیروان و اسفراین نیز از سدهای این شهرستانها تأمین می‌شود.همچنین خبر دیگری حاکی است، مدیر امور منابع آب شیروان و فاروج در خراسان شمالی گفت: در سال گذشته هشت حلقه چاه غیر مجاز آب در این دو شهرستان بسته شده است.   محمدرضا رجایی افزود: با انسداد این تعداد چاه از برداشت غیر مجاز 373 هزار متر مکعب آب در سال گذشته جلوگیری شده است.

وی گفت: در دو شهرستان شیروان و فاروج 972 حلقه چاه غیر مجاز با تخلیه سالانه بیش از 13 میلیون متر مکعب آب زیرزمینی وجود دارد که در سال گذشته برای 181 حلقه چاه اخطار ممنوعیت بهره‌برداری و جمع آوری تجهیزات صادر شده است.

وی اظهار داشت در همین مدت 17 مورد چاه غیرمجاز با حجم تخلیه 306 هزار متر مکعب در سال شناسایی و تجهیزات 10 حلقه چاه غیر مجاز  با حجم برداشت سالانه 180 هزار متر مکعب جمع‌آوری شده است.

مدیر امور منابع آب شیروان و فاروج همچنین از صدور 223 مجوز در بخشهای مختلف آب زیرزمینی طی سال گذشته خبر داد و گفت: پروانه حفر پنج حلقه چاه جدید، 37 مجوز تغییر محل، ‌مجوز کف شکنی و لایروبی و 31 مجوز ادامه حفاری، هشت مجوز تغییر محل چاه و همچنین تمدید پروانه 72 حلقه چاه کشاورزی شرب و صنعت از این جمله است.

وی همچنین صدور پنج مجوز پمپاژ مجدد و پنج فقره تجدید پروانه را از دیگر اقدامهای انجام گرفته مدیریت منابع آب زیرزمینی این دو شهرستان ذکر کرد.

امور منابع آب شیروان در خراسان شمالی مدیریت منابع آب دوشهرستان شیروان و فاروج با مجموع جمعیت 209 هزار نفر را برعهده دارد.

مهمترین مأموریت شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی، کنترل و مهار آبهای مرزی و سیلابها و تأمین آب شرب و بهداشت شهرها و روستاها ، صنعت، کشاورزی و خدمات استان در حد ظرفیت و توان آبی با حفظ تعادل در حوزه های آبریز، حفاظت کمی و کیفی از منابع آب و بستر و حریم رودخانه‌ها و مسیلهای استان است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.