بجنورد- خبرنگار قدس: مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: میزان فاضلاب صنعتی تولید شده در استان 16 میلیون و 200 هزار مترمکعب است که از این میزان فقط 18 درصد که شامل دو میلیون و 938 متر مکعب است به صورت مطلوب تصفیه می شود.

طرح شکایت از شهردار بجنورد برای آلودگی منابع آب زیرزمینی

مطهری در جمع خبرنگاران با اشاره به وجود 16 تصفیه خانه در استان، افزود: میزان پسماند صنعتی نیز یک میلیون تن و پسماند غیرصنعتی نیز9 میلیون تن در سال است.

وی افزود: هم اکنون واحدهای بزرگ صنعتی استان بجز یک مورد دارای تصفیه خانه است که این واحد نیز حکم جلب مدیر آن گرفته شده و در حال انجام است.

وی در ارتباط  با وضعیت منطقه ویژه اقتصادی نیز خاطرنشان کرد: احداث این منطقه در بیدک طی دو مرحله مخالفت شد که بر همین اساس مقرر شد نقشه ها اصلاح و از حریم شهر خارج شود و مشاور و متولی امر نسبت به تغییر محل استقرار اقدام کند تا با ضوابط محیط زیست همخوانی داشته باشد.

وی اظهار داشت: با توجه به اصلاحات انجام شده با ایجاد واحدهای فاقد آلودگی از قبیل انبار و مراکز آموزشی که با ردیف الف و ب صنایع همخوانی دارند، موافقت شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی به کارخانه کمپوست و ایجاد معضلاتی با راه‌اندازی این کارخانه و حساس کردن مردم منطقه نیز اشاره کرد و گفت: با وجود حساسیت به وجود آمده با توجه به اصلاح فرآیند و نواقص به منظور راستی آزمایی به شهرداری 6 ماه مهلت داده شد که عملیاتی نشد.

وی تصریح کرد: هم اکنون نسبت به جانمایی جدید اقدام شده و صحبت‌هایی شده تا پیمانکار طی 6 ماه کارخانه جدید را در محل  دیگری راه‌اندازی کند، ولی هنوز عملیاتی نشده است، در حالی که با وجود شرایط حاد باید حتی در مدت چند روز آینده اقدام شود.

وی ادامه داد: پسماند شهر بجنورد معضلی است که بلاتکلیف مانده و نگران گسترش آلودگی ها از طریق باباموسی به منابع آب زیرزمینی و انتفال آلودگی در محل دفن زباله هستیم.

مطهری ادامه داد: در این راستا از شهرداری شکایت شده و شهردار در برابر مراجع قضایی باید پاسخگو باشد با اینکه بخش اعظمی از کار نیز در دست شهردار نیست.

وی درباره با کوتاه کردن کوه باباموسی نیز ضمن اعلام مخالفت محیط زیست با برخوردهای این گونه با طبیعت، برداشتن کوه را از روی ناچاری دانست و گفت: با وجود این برای ورود به این کار باید بررسی علمی و ارزیابی زیست محیطی و تأثیراتی که بر آینده می گذارد صورت می گرفت.

وی تصریح کرد: حال که این کار انجام شده باید آثار آن بر اقلیم و محیط زیست به مروز زمان  بررسی شود که نیازمند تهیه آماری از وضعیت پنج سال گذشته از جمله حضور کوه در منطقه از لحاظ شدت وزش باد، رطوبت و بارندگی و اطلاعات اکولوژیکی و نیز پنج سال آینده  و مقایسه آنها با هم شد تا به یک نتیجه علمی دست یافت.

وی درباره با مشاهده یوزپلنگ در برخی مناطق نیز اظهار داشت: بعد از اعلام گزارش منطقه تازه قلعه دهها گزارش این چنینی داشته ایم که با حضور کارشناسان در این مناطق فقط چند مورد تأیید شده است.

مطهری در ادامه با اشاره به پیشرفت حدود 60 درصد موزه حیات وحش پردیسان، اظهار داشت: تکمیل و تجهیز این موزه نیازمند حدود هشت میلیارد تومان اعتبار دیگر است.

وی بیان کرد : دغدغه اصلی محیط زیست وضعیت تغذیه و ساماندهی مکان است که تکمیل این پروژه از پیشنهادهای محیط زیست ما در سفر هیأت دولت به استان خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنانش به اجرای 16 عنوان برنامه در هفته زمین پاک در استان اشاره کرد و گفت : پاکسازی مناطق کوهنوردی با حضور 20 اکیپ ، برگزاری جشنواره زمین پاک در مهدهای کودک، اکو تور خبرنگاران در یکی از مناطق حفاظت شده ، افتتاح دکه ویژه محیط زیست در پارک باباامان ، برگزاری نخستین جلسه کارگروه پسماند و پاکسازی برخی از مناطق شهری با حضور مسؤولان و مردم از جمله برنامه های هفته زمین پاک است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.