وزیر نفت با اعلام اینکه رانتخواری برخی سازندگان داخلی در سال گذشته کمتر شده است، گفت: اکنون کشور با موضع قدرت و توانمندی با شرکت‌های خارجی که زمانی ما را تنها گذاشتند مذاکره می‌کند.

زنگنه: رانتخواری کمتر شده است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بیژن نامدار زنگنه در افتتاحیه بیستمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی گفت: ما مرد شرایط سخت هستیم و می‌توانیم شرایط سخت را مدیریت کنیم. مرد شکستن تحریم‌ها هستیم. متقاضی تحریم نیستیم و با تدبیر دولت این تحریم‌ها را خواهیم شکست و با عزت به تعامل خود با جهان ادامه می‌دهیم.

وی تأکید کرد: اکنون ایران با موضع قدرت و توانمندی با شرکت‌های خارجی که زمانی ما را تنها گذاشته‌اند مذاکره می‌کند.

وزیر نفت گفت: سال گذشته با اتمام 5 فاز میدان گازی پارس جنوبی 125 میلیون متر مکعب گاز به تولید کشور افزوده شده که این کار کارستانی بود که توسط صنعتگران داخلی صورت گرفته است.

زنگنه با اشاره به اینکه سال گذشته وعده ساخت یک فراگیر پالایشی 480 هزار بشکه‌ای میعانات گازی را داده است، گفت: فراخوان این طرح صورت گرفت و 8 شرکت که تعداد زیادی از آنها از بخش خصوصی و واقعی بودند انتخاب شدند.عملیات اجرایی این طرح نیز با حضور معاون اول رئیس جمهور خرداد ماه امسال آغاز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طرح‌های غرب کارون با سرعت قابل توجهی به پیش می‌رود به اقدامات وزارت نفت در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در این مدت با تبادل نظر با انجمن‌های صنفی سعی شد فضای کسب و کار صنعتگران داخلی بهبود یابد در همین رابطه نیز مهرماه سال 93 بخشنامه‌ای ابلاغ شد و شرکت‌های تابعه وزارت نفت ملزم به دعوت شرکت‌های داخلی که اسم آنها در لیست وزارت نفت قرار دارد شدند.

وزیر نفت ادامه داد: همچنین برای کمک به صنعتگران داخلی قیمت‌ها هم‌سنگ سازی شد. ضمن اینکه با مسئولیت خودم قیمت ارز را در مناقصات آزاد اعلام کردم البته اگرچه در همین رابطه نامه‌ای به دیوان محاسبات ارسال شد اما آنها هنوز پاسخ این نامه را نداده‌اند. در صورت اجرای این بخشنامه صنعتگران داخلی 20 تا 30 درصد نفع خواهند برد.

زنگنه با اشاره به اینکه سعی شد در مناقصات شفاف سازی صورت گیرد گفت: همچنین با توجه به اینکه در اجرای طرح‌های صنعت نفت گاهی بین کارفرما و پیمانکار اختلافاتی ایجاد می‌شد یک نهاد برای حل این اختلافات ایجاد شد. از دیگر کارهایی که در سال گذشته صورت گرفت شناسایی 10 قلم کالای پرمصرف صنعت نفت بود که طبق دستور باید این کالاها داخلی سازی شوند چرا که می‌خواهیم با عمق بخشیدن به ساخت داخل سازندگان داخلی صاحب برند شوند و امکان صادرات کالاهای داخلی بوجود آید.

وی تأکید کرد: رفع تحریم ها به معنای رها کردن ساخت داخل نیست. ضمن اینکه باید در راستای اقتصاد مقاومتی که دستوراتی درون‌زا و برون گرا دارد حرکت کنیم.

وزیر نفت با اظهار اینکه ایران در داشتن شرکت‌های پیمانکار عمومی ضعیف است و باید در این زمینه تقویت شود، گفت: درصورت تقویت و ایجاد شرکت‌های قوی پیمانکار عمومی است که می‌توان کالاهای ساخت داخل را به خارج از کشور صادر کرد و بازارهای منطقه دسترسی داشت.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حی IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
    0 0
    وقتی دولت راتحویل دادید ورفتید معلوم میشود .فعلا که با اتهام زنی وسیاه نمایی ،قبلی ها دزدند .شما که رفتید آنوقت استات اویلها بروز میکند