قدس انلاین – سعید کوشافر: بورس اوراق بهادار تهران که پیش بینی میشد بعد از تلاطم روزهای اول سال جدید به ارامش برسد ؛ بر خلاف دیدگاه کارشناسان به سمت نزول مداوم سیرکرد؛ این درحالی است که دیگر حتی اخبار حوزه سیاست هم نمیتواند بر روند رو به کاهش شاخصها تاثیر گذار شود.

عقبگرد هر روزه بورس و توصیه مدیرعامل به ماندن مردم دربازار!!!/خرید 18میلیون سهم توسط 43نفربه کمترین قیمت یعنی فاجعه دربازار سرمایه/منابع مردم دربورس را گروهی تاراجگر به یغما بردند

درعین حال حتی برخی عرضه ها و کاهش نرخ سودبانکی هم این شاخصها را تنها برای چند ساعت و یا حداکثر یک روزکاری مثبت میکندو این روند باعث شده تا بازار سرمایه دیگر محلی جذاب برای جذب سرمایه های مردم نباشد وبانکها با خیال راحت سود بانکی را پایین اورده وانرا به صورت هماهنگ اجرایی کنند .

البته دیگر بازارها نیز به دلیل رکود شدید توانایی جذب نقدینگی مردم را ندارند ؛ بازار مسکن اوضاعی بهتر از بورس ندارد در سکه و دلار هم دیگر سود انچنانی متصور نیست و تنها این بانکهاو از انها بیشتر موسسات اعتباری غیر مجاز هستند که با پیشنهاد سودهایی بالاتر از ارقام سودبانکی مردم را به سوی شعبه های خود فرا میخوانند که هرروز بیشتر از دیروز درهر کوچه وخیابانی سبز میشود.

همه اینها درحالی است که خبرهای ناخوشایندی هم از بورس به گوش میرسد ؛ تخلف دریک واگذاری تا حدی تابلو بود که خود بورس واگذاری را باطل کرد و در عین حال پرونده ای درکمیسیون اصل 90 گشوده شده که نشان میدهد گروهی خرید وفروش دربازار سرمایه راهدایت میکنند تا سودهای میلیاردی نصیبشان شود.

***با عجله از بازار خارج نشوید

دراین حال مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران در مورد کاهش اخیر شاخص کل بورس گفت: نوسان بازار سرمایه براساس عرضه و تقاضا، طبیعی است و نباید به صورت هیجانی وارد بازار شد یا از آن خارج شویم.

حسن قالیباف اصل در مورد دلایل افت شاخص بورس در روزهای اخیر گفت: افت و رشد شاخص بالاخره بر اساس عرضه و تقاضا و طبیعی است و قیمت‌هایی که بر اساس اخبار شکل می‌گیرد و اخبار مختلفی که به بازار سرمایه می‌آید‌، برایند خرد جمعی آن خبرها در شاخص کل بازار نمایان می‌شود.

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران افزود: خبرهایی که از اقتصاد کلان کشور و بخش واقعی جامعه و سیاست به گوش می‌رسد، بازار سرمایه نسبت به آن عکس‌العمل نشان داده و قیمت‌ها  نوسان پیدا می‌کند.

قالیباف در مورد گلایه برخی سهامداران خرد از زیان در بازار گفت: با بالا و پایین رفتن شاخص عده‌ای ضرر می‌کنند، اما سهامداران باید بدانند کسی که وارد بازار اوراق بهادار می‌شود، نباید انتظار بازدهی ثابت داشته باشد، این بازار ریسک و نوسان دارد و ممکن است مثبت یا منفی باشد.

قالیباف در مورد این که عده‌ای از سهامداران خود می‌گویند سرمایه‌شان را از دست داده‌اند، گفت: مردم در بازار سرمایه، سرمایه‌گذاری می‌کنند و با کاهش شاخص کل عده‌ای این سرمایه‌ را از دست می‌دهند، اما این ضرر خواسته هیچ کدام از مدیران بازار سرمایه نیست و ما همه متاسف هستیم، اما واقعیت بازار سرمایه این است که بازدهی اوراق بهادار با درآمد ثابت نیست و نوسان دارد.

وی گفت: سرمایه‌گذاران باید ریسک بازار سرمایه را در نظر بگیرند و براساس ریسک اقدام به سرمایه‌گذاری کنند و تحلیل بازار بر اساس تحلیل درست اقدام به خرید و فروش نمایند.

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران افزود: نباید عده‌ای از سهامداران عجله کنند و در شرایط افت شاخص سریع از بازار خارج شده و یا در دوره‌ای که مثبت است، سریع وارد بازار شده و سهام را در قیمت گران خریداری کنند، بلکه همیشه بر اساس تحلیل درست و با مطالعه و با در نظر گرفتن ریسک بازار اقدام کنند.

وی افزود: بازار سرمایه هم متنوع و هم شفاف‌ترین بازار است و نباید ریسک اعتباری بر این بازار تحمیل شود، البته هر بازاری ریسک تجاری دارد، بازار سرمایه هم دارای ریسک است، ولی سرمایه‌گذاران باید با تحلیل ریسک وارد بازار شوند.

قالیباف افزود: کسی که وارد بازار سرمایه می‌شود، باید اخبار کلی کشور در مورد مقررات دولت در بحث خروج از رکود، فضای کسب و کار و اخبار هسته‌ای را در نظر داشته باشد و با حوصله در فضای شفاف بازار بر اساس اخبار دقیق و نهایی شده تصمیم بگیرد.

وی تاکید کرد: سرمایه‌گذاران خرد نباید به هیچ عنوان عجله کنند.

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران در مورد کاهش نرخ سود بانکی و اثر بر‌ بازار سرمایه گفت: به هر حال برای بازار سرمایه و بخش واقعی اقتصاد کاهش نرخ سود بانکی مهم است و در بخش صنعت کاهش سود بانکی باعث کاهش هزینه پول می‌شود، بازار سرمایه باید به خبر کاهش نرخ سود بانکی واکنش نشان می‌داد، اما عکس‌العمل مثبتی از خود نشان نداد.

وی افزود: حتی بانک‌های حاضر در بورس هم سهامشان مثبت نشد و بر اساس مصوبات شورای پول و اعتبار نرخ سود بانکی قرار است، کاهش پیدا کند، اما مهمتر از این مصوبه واقعیت بخش اجرا است که گاهی نرخ اعلام شده سود بانکی کاهش می‌یابد، اما در عمل آنچه در عمل بازار پول به ویژه توسط موسسات مالی و اعتباری غیررسمی عمل می‌شود، عدد دیگری است، بنابراین بحث نظارت بر بازار پول و بانک بسیار مهم است و باید کاهش نرخ سود بانکی به صورت واقعی باشد.

وی افزود: باید سرمایه در گردش ارزان‌تر در اختیار بخش صنعت و تولید قرار گیرد و نرخ سود در واقعیت کاهش یابد تا بازار سرمایه عکس‌العمل مثبت نشان دهد.

***عملکرد فاجعه آمیز سازمان بورس

دراین خصوص همچنین یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، واگذاری 18 میلیون سهم پتروشیمی مبین به 43 نفر را فاجعه بار عنوان کرد و گفت: باید این اشخاص هرچه سریعتر شناسایی شوند.

موئد حسینی صدر گفت:براساس گزارشات دریافتی، نحوه واگذاری سهام "شرکت پتروشیمی مبین" طی روزهای گذشته ناصحیح بوده و عده ای خاص شامل 43 نفر توانستند بیش از حد مجاز و با قیمت پایین سهام خریداری کنند.

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: درخواست ما از نهادهای نظارتی، بررسی شیوه عرضه، شناسایی این افراد و ارایه گزارشی در خصوص آن است.

عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس وقوع چنین اتفاقاتی را فاجعه دانست و افزود:تخلف درخرید و فروش سهام، معامله را باطل می کند و باید با استفاده از ابزارهای موجود، جلوی آن را گرفت.

وی وقوع تخلفات این چنین را منجر به بی اعتمادی مردم عنوان کرد و گفت: نباید باعث بی اعتمادی مردم به بورس شد و مسئولان مذکور باید این موضوع را هرچه سریعتر پیگیری کنند، چراکه بی اعتمادی مردم به بازار سرمایه، آسیب های جبران ناپذیری را به این بازار وارد می کند.

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی بیان کرد:تاکید داریم که نهادهای نظارتی، این موضوع را هرچه سریعتر پیگیری و برای روشن شدن افکار عمومی گزارشی در این خصوص منتشر کنند.

گفتنی است در رابطه با معاملات پتروشیمی مبین، بیش از 18 میلیون سهم توسط 43 نفر خریداری شد که به طورمیانگین سهم هر کدام از آنها 400 هزار سهم می شود که این موضوع امری محال است.

این اقدام  به حدی فاجعه آمیز بود که سازمان بورس در پایان روز معاملاتی، مجبور به ابطال معاملات صورت گرفته شد، اما مدیران و مسببان این موضوع باید بازخواست شوند.

*** عدم شفافیت در بورس

درهمین خصوص نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه بازار سرمایه کشور یک طرفه و فراواکنشی است، گفت: : بخش زیادی از تصمیماتمان در حوزه بازار سرمایه به اطلاعات مربوط می شود.

 وی با اشاره به ضرورت ارائه اطلاعات جامع خاطر نشان کرد: ضعف در برنامه ریزی موجب عدم برنامه ریزی صحیح در شرکت های تولیدی می شود.

این نماینده مجلس با اشاره به این که در بورس بر شرکت ها نظارت می شود ادامه داد: رویکرد و نظارت در خصوص آن ها نیز همواره وجود دارد بنابراین اطلاعات ارائه شده قابل قبول است.

پور ابراهیمی در خصوص تأثیرپذیری اقتصاد کشور و بازار سرمایه از مسائل سیاسی اظهار داشت: متأسفانه بازار ما در واکنش به اخبار خوب و بد فراتر از آن چه که واقعیت خبر است عمل می‌کند.

وی با تاکید بر این که بازار ما بازاری فراکنشی است گفت: شرایطی که امروز در بازار سرمایه وجود دارد حاکی از این موضوع است لذا به محض این که خبر خوبی از حوزه مذاکرات هسته ای می‌رسد این بازار بیشتر از آن چه که باید واکنش نشان دهد ، واکنش نشان می‌دهد و بلعکس.

 وی با بیان این که واقعیت بازار ما از واقعیت اقتصاد ما ناشی می‌شود گفت: به این دلیل است که بازار بورس ما فراکنشی عمل کرده و فراتر از آن چه که در حوزه سیاسی باید اثر بگیرد اثرپذیر است.

 نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این که این بازار یک بازار یک طرفه است تصریح کرد: به نظر می‌رسد که 70 درصد رویکرد امروز بازار سرمایه مرتبط با مسائل داخلی کشور است.

 مهدی طحانی فعال بازار بورس در ادامه برنامه گفت: بورس احتیاج به ضربه گیر ندارد بنابراین باید اذعان داشت که بورس معلول شرایط است.

 وی با اشاره به این که از سازمان انتظار نظارت بر شفافیت شرکت ها را داریم خاطر نشان کرد: باید شرایط شرکت ها را لحاظ کنیم تا صورت های مالی شرکت ها غیرشفاف نباشد.

 طحانی افزود: صورت های مالی شرکت ها غیرشفاف است.

طحانی در خصوص آینده بورس نیز اظهار داشت:الآن وقت خرید سهام است ولی لازم است آن‌هایی که تازه وارد از مشاوران سرمایه گذاری و از ظرفیت‌های صندوق‌های سرمایه گذاری استفاده کنند.

وی ادامه داد: یک سری نهادهای مالی برای پوشش دادن ریسک سرمایه گذار درست شده ولی متأسفانه این نهادها خیلی خوب به جامعه معرفی نشده‌اند و به آن‌ها پرداخته نشده است.

*** پرونده رانت‌های اطلاعاتی بورس

دراین حال یک عضو ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی، رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی و دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی با اشاره به تشکیل پرونده ویژه بورس در کمیسیون اصل 90 افزود: متأسفانه به صورت غیرواقعی منابع قلیل مردم توسط عده ای تاراجگر به یغما برده می‌شود.

 وی با تاکید بر این که برای مقابله با مفاسد اداری نیازمند برخورد قاطع هستیم ادامه داد: پرونده رانت‌های اطلاعاتی سازمان بورس اوراق بهادار در کمیسیون 90 بررسی می‌شود.

همچنین یک عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات با تاکید بر ضرورت تقویت بورس در کشور گفت: بازار بورس کشور در حال حاضر شفاف نبوده و همچنین فضای رقابتی در بورس کشور وجود ندارد.

جعفرقادری درباره نوسانات بازاربورس کشور گفت: سابقه نشان داده بازار بورس کشور ضعف هایی داشته که باید برطرف شود،به دلیل اینکه درصورت عدم جذب نقدینگی در بازار بورس، بازارهای دلالی و کاذب در کشور در حوزه هایی مانند مسکن فعال می شود.

نماینده مردم شیراز درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بازار بورس کشور تحت تاثیر موضوعات سیاسی است،ادامه داد: مذاکرات هسته ای در نوسانات شاخص بازار بورس تاثیرگذار بوده و احتمال می رود تا دستیابی به نتیجه نهایی در این موضوع، بازار بورس به موضوعات سیاسی واکنش نشان دهد.

این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: باید اقتصاد کشور به یک ثبات نسبی دست یابد تا دامنه نوسانات بورس تعدیل شود.

قادری گفت:باید پذیرفت، بازار بورس کشور درحال حاضر شفاف نبوده و همچنین فضای رقابتی در بورس کشور وجود ندارد، بطور نسبی معاملات بورس کشور تحت تاثیر خرید و فروش هایی بوده که از سوی سهامداران عمده در بازار انجام می شود.

وی تصریح کرد: یکی از وظایف اصلی سازمان بورس نظارت بوده و همچنین باید تلاش هایی در جهت حفظ منافع سهامداران انجام شود.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.