۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۹
کد خبر: 281463
 رئيس صدا و سيما درباره حق پخش چه گفت؟

به گزارش قدس آنلاين، معاون دبیر کل سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو) با رییس رسانه ملی دیدار و درباره مسائل مربوط به حقوق مالکیت فکری و کپی رایت تبادل نظر کرد.

 

محمد سرافراز در این دیدار با اشاره به ساختار و منابع مالی و انسانی این سازمان گفت: بخش عمده‌ای از بودجه رسانه ملی چه در داخل و چه در خارج از کشور صرف کپی‌رایت فیلم‎‌ها و سریال‎های مختلف، برنامه‏‏‎های مستند و حق پخش برنامه‌های ورزشی و مسابقات فوتبال جام جهانی و دیگر برنامه های رادیویی و تلویزیونی می شود.

 

او تاکید کرد: یکی از مشکلات ما در این زمینه این است که کسانی که حق پخش بازی‌های فوتبال جام جهانی را به عهده دارند، تابع رعایت قوانین و ضوابط در این زمینه نیستند و هر طور که می‌خواهند قیمت‌گذاری می‌کنند.

 

رییس صداوسیما افزود: ما به هر حال برای خرید کپی رایت این مسابقات دچار مشکلاتی می‌شویم و هر دوره نسبت به قبل با افزایش 200 تا 300 درصدی قیمت ها مواجه هستیم.

 

وی ادامه داد: موافقیم که در واقع معاهده ای برای جلوگیری از تضییع حقوق سازمان های رسانه ای و پخش کننده منعقد شود.

 

رئیس رسانه ملی با اشاره به عملکرد شبکه‌های مختلف ماهواره‌ای و اینترنتی که برنامه های شبکه های مختلف صدا و سیما را بدون مجوز پخش می کنند، گفت: این شبکه ها به صورت غیرقانونی از برنامه های ما کسب درآمد می‌کنند و ما بر این باوریم که حقوق مالکیت فکری در سطح بین‌المللی همه شبکه ها را شامل شود و نباید رعایت آن محدوده خاصی را شامل شود.

 

سرافراز با اعلام آمادگی برای برپایی دوره‌های آموزشی برای آشنایی با حوزه‌ها و مباحث مختلف حقوقی مالکیت فکری افزود: سازمان صداوسیما متاسفانه در زمینه امور ماهواره و پخش های مختلف تجارب تلخی در سطح بین المللی داشته است؛ برای نمونه، شبکه های اجتماعی مانند یوتویوب و فیس بوک قوانینی را ایجاد کرده اند که هر طور می خواهند عمل کنند.

 

رئیس رسانه ملی ادامه داد: مثلا شبکه پرس تی‌وی در یوتویوب به دلیل شکایت یک NGO یهودی در آمریکا که خواستار قطع آن شده بود، قطع شد و همین طور بارها در فیس‌بوک این اتفاق افتاد؛ در حالی که تصاویر و ویدئوهای گروه داعش که همه دنیا از جمله انگلیسی ها و آمریکایی ها آن را تروریست می دانند به راحتی در معرض دید جهانیان قرار می گیرد.

 

وی تاکید کرد: نمی‌دانم ضوابط آن ها چطور شبکه های اطلاع رسانی ما را ممنوع می کند و این‌گونه تصاویر جنایی وحشتناک را مانع نمی شود.

رئیس رسانه ملی تاکید کرد: البته شبکه های ما متوقف نشده است و به شکل ها و نام‌های مختلف برنامه های خود را در جهان پخش می کند.

 

سرافراز در پایان گفت: به نظر ما باید مقرراتی در سطح بین المللی برای رعایت حقوق مالکیت فکری در همه پلت فرم (بستر) های پخش از جمله بستر اینترنت ایجاد شود.

 

دیدار معاون دبیر کل سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو) با رئیس صداوسیما

معاون دبیر کل سازمان جهانی مالکیت فکری نیز در این دیدار گفت: هر کشور باید به صورت مستقل درخصوص کپی رایت سیاستگذاری کند.

 

آنه لیر افزود:‌ در واقع خرید حق رایت چالشی جدی برای سازمان های عمومی است چون کپی رایت در حقیقت شاهرگ حیاتی صنعت دسترسی به مطالب و محتواست.

 

وی گفت: این حق موجب دسترسی بیشتر مردم به فرهنگ و در واقع گامی به جلو در حوزه مدیریت رسانه هاست.

 

آنه لیر با اشاره به ضرورت تخصیص منابع در سطح جهانی برای پروسه کپی رایت با توجه به پیشرفت های رسانه ای و فناوری جدید افزود:‌ کپی رایت یک شمشیر دولبه است که از یک طرف فرصت را فراهم می کند برای استفاده کاربران رسانه ها و از طرف دیگر با فشار دادن یک دکمه ضوابط کپی رایت نقض می شود.

 

وی با اشاره به این که سازمان جهانی مالکیت فکری امیدوار است نقطه کانونی و همگرایی در این زمینه ایجاد کند، گفت: در واقع این سازمان بهترین وسیله است که بتوانیم در این حوزه پرچالش کاری انجام دهیم چون هیچ کشوری به تنهایی قادر نیست از پس آن بربیاید و باید همکاری در سطح چند ملیتی صورت گیرد.

آنه لیر در ادامه با تاکید بر عملکرد بدون ضابطه برخی شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک افزود:‌ من کاملا با دیدگاه شما در خصوص شبکه های اجتماعی موافقم، آن ها هر کاری می خواهند انجام می‌دهند و ما می توانیم در این سازمان مباحث مورد نظر درخصوص بایدها و نبایدها را مطرح کنیم، اما نمی توانیم معاهده ای وضع، یا قوانین بین المللی اعمال کنیم و در واقع سازمان سیاسی نیستیم، اما می توانیم مطالب را تبیین کنیم.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.