قدس آنلاین - هنگامه طاهری - رییس شورای عالی استان‌ها و رییس شورای اسلامی شهرستان مشهد گفت: متاسفانه در اکثر نقاط کشور از جایگاه قانونی شوراها به صورت مطلوبی استفاده نمی شود.

مدیران شهرها٫ شوراهای اسلامی شهرستانها را باور ندارند/بصیری پور مدعی "رکن" بودن شوراها در قانون اساسی شد

غلامرضا بصیری پور در نشست خبری  امروز در روزنامه قدس ضمن اظهار مطلب فوق با اشاره  به میزان شورا باوری ِ مدیران و مسوولان شهرستانها گفت : با توجه به این که در 427 شهرستان کشور شورای اسلامی شهرستان شکل گرفته اما در ارزیابیها  متوجه شدیم  مدیران اغلب شهرستانها اصلا شورا باور نیستند و به همین دلیل متاسفانه در اکثر نقاط کشور از جایگاه قانونی این شوراها به صورت مطلوب استفاده نمی شود.

وی در همین خصوص با اشاره به اصل هفتم قانون  اظهار داشت: شعار شوراها  این است که شوراهای استان ,شهرستان , روستا و بخش از ارکان تصمیم گیری و اداره امور کشور هستند و از آنجا که تا کنون کسی مدعی "رکن" بودن شوراها در قانون اساسی نبوده من از همین جا اعلام می کنم که مدعی  این رکن شده ام.

بصیری پور در این زمینه یادآور شد که در کشور هزارو 51 شورای بخش,هزارو 161 شورای شهر , 25 هزار شورای روستا , 427 شورای شهرستان و یک شورای استان داریم  و جای سوال است که چرا تا کنون کسی مدعی رکن بودن شوراها نشده است؟

محمد حسین جهانبخش از اعضای شورای  اسلامی شهرستان مشهد نیز افزود : بخش مرکزی استعداد تبدیل شدن به دو تا سه شهرستان را دارد اما اگر در حال حاضر حد اقل تبدیل به یک شهرستان شود قادر خواهیم بود چهره محرومیت را از بخش مرکزی بزداییم در غیر این صورت بخش مرکزی همیشه محروم خواهند ماند. 

او با انتقاد از عدم ارتقای روستاهای مشهد گفت: بخش مرکزی مشهد  400 هزار نفر جمعیت و روستاهای این بخش  با جمعیت بالای 30 هزار نفر  هنوز تبدیل به شهرستان نشده اند در حالیکه ما در کشور شهرستانهایی با جمعیت زیر 20 هزار نفر داریم .

وی  با انتقاد از برخی  نمایندگان مجلس  اضافه کرد : در حال حاضر برخی از نمایندگان به جای این که به قانونگذاری  بپردازند وارد عرصه اجرایی شده اند که جایگاه قانونگذاری را در مجلس تضعیف می کند . متاسفانه شوراهای ما هم تا حد زیادی وارد همین عرصه شده اند اما واقعیت این است که جایگاه شوراهای اسلامی در کشور ما تبیین نشده با این حال  اعضای شوراها می توانند با دادن طرح و لایحه بسیاری از مسایل را سامان دهی کنند.

حسین پرورش نماینده بخش احمد آباد نیز  اظهار داشت : با وجودیکه شورای  اسلامی شهرستان باید هر دو ماه یک جلسه داشته باشد اما تعداد کل جلسات این شورا به 54 جلسه رسیده که این تعداد تشکیل جلسه به دلیل مشکلات زیاد بخش های محروم رضویه , مُلک آباد و احمد آباد است.

وی علاوه بر این از تشکیل 6 جلسه کمیسیون ها , 205 مورد نامه های ورودی طی 7 ماه گذشته و  165 مکاتبه با دولت در خصوص مشکلات مناطق محروم شهرستان مشهد خبر داد که به گفته وی 35 درصد از پیگیریها نتیجه داده است. 

پرورش از تخلیه روستاهایی با جمعیت بالای 20 خانوار در اطراف مشهد ابراز تاسف کرد و  با اشاره به هدر رفت آبهای روستایی اظهار داشت : آب, خاک و اشتغال از عوامل ثبات و پایداری روستاهاست در حالیکه طی سالهای گذشته بسیاری از آبهای ناشی از بارندگیها به دلیل عدم مدیریتِ درست هدر رفته است.

 در همین راستا غلامحسین علیپور نماینده بخش رضویه در شورای اسلامی شهرستان  مشهد با تاکید بر جمعیت 70 هزار نفری بخش رضویه و عدم عمکاری مسوولین برای تبدیل شدن آن به شهرستان از روستایی در این منطقه خبر داد که با 95 خانوار, 97 درصد باسواد که 35 نفر آنها دیپلم و تحصیلات دانشگاهی دارند و 15 شهید نه آب دارند, نه خانه بهداشت و نه جاده خاکی با این حال تنها خواسته آنان داشتن یک سد خاکی است.

یحیی فرجی نماینده مُلک آباد نیز  بحث مهم بخش مُلک آباد را تقاطع غیر هم سطح آن عنوان کرد که برای صرفه جوی در هزینه ها قرار شد به تقاطع هم سطح تبدیل شود  که قرار است با همکاری راه و شهرسازی و همکاری شهردار  صورت پذیرد.

وی با گلایه از وضعیت وخیم آب شرب این بخش  اظهار داشت :  با وجودیکه 13 سال است  اعلام می کنیم این منطقه  مشکل آب رسانی دارد اما حتی در آخرین جلسه ای هم که  در فرمانداری با مسوولین استان داشتیم به نتیجه ای نرسیدیم.

او افزود : طی 8 سال گذشته توانستیم تنها 2 چاه آب بزنیم که بخاطر دبی پایین آب آن چاهها همینجا اعلام  می کنم در ماه رمضان امسال بخش مُلک آباد هیچ آبی نخواهد داشت.

فرجی اظهار داشت: مشکل آب در مُلک آباد تنها مربوط به  مردم این بخش نیست چرا که این منطقه در در مسیری ترانزیتی قرار دارد و راه های جنوب و غرب را به شرق و کشورهای آسیای میانه متصل می کند  و از این رو مکان توقف مردم است با این حال  مسوولین فقط مجوز حفر چاه موقت را داده اند  و با این که محل زمین هم مشخص است  و مردم هم در اطراف آن زمین چاه غیر مجاز زده اند ما هنوز اجازه حفر چاه نداریم.

محمد فانی نماینده بخش مرکزی در این شورا نیز  با اشاره به 400 هزار نفر جمعیت این بخش با 230 روستا خواستار تبدیل شدن این بخش به شهرستان جهت حل  مشکل حاشیه نشینی مشهد و رفع محرومیت های این بخش شد.

او از روستاهایی در این بخش با 20 یا 30 هزار نفر جمعیت خبر داد که در حال حاضر با دهیاری ضعیف و به صورت خودگردان  و بدون نظارت به اداره خود می پردازند!

او همچنین از تخریب صدها ویلاهای روستای ماریان  به دلیل تخلف و عدم اطلاع رسانی به ساکنان آنها در ابتدای ساخت  از مسوولین گلایه کرد.

فانی تصریح کرد ما از ابتدای ورود به شورا از فرماندار  و ریس اداره راه و شهرسازی خواستیم  محور قدیم قوچان را با بیش از 50 هزار نفر جمعیت  توسعه دهند تا  مشکل تردد به دلیل سد معبرها حل شود . اما با وجود نامه نگاریهای مختلف  کسی پیگیر نشد و این در حالی است که اسفند ماه گذشته  مجبور شدیم از دادستان مشهد به عنوان نماینده مدعی العموم  کمک بگیریم تا پیگیر حل مشکل مردم شوند ولی  تا کنون پاسخ نامه 9 اسفند سال گذشته در همین خصوص داده نشده است. 

فانی علاوه بر این از روستای فرخد با چندین هکتار گل محمدی  به عنوان قمصر خراسان یاد کرد که ظرفیت خوبی برای تبدیل شدن به منطقه گردشگری- تفریحی و توریستی دارد ولی  مورد کم توجهی و بی مهری واقع شده است.

 

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.