سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: اکنون یک میلیون صندلی دانشگاه‌ها خالی است و این روند همچنان ادامه خواهد داشت و بر روی دانشگاه ما نیز اثر خواهد گذاشت.

اخباری: یک میلیون صندلی دانشگاه‌ها خالی است

به گزارش تسنیم، محمد اخباری سرپرست دانشگاه جامع علمی و کاربردی در گردهمایی رؤسای مراکز آموزش علمی کاربردی استان تهران و گرامیداشت هفته معلم که در تالار ایوان شمس برگزار شد، گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی اولین نظام مهارتی و بزرگترین آن در آموزش عالی کشور است.

وی افزود: در آخرین آماری که گرفتیم بیش از 850 هزار نفر دانشجو، 50 هزار نفر مدرس و 1035 مرکز داریم که این گستردگی سرزمینی کل کشور را از لحاظ جغرافیایی شامل شده است.

اخباری ادامه داد: ما برای بقای این دانشگاه نیازمند این هستیم که فکری اساسی کنیم زیرا در این مسیری که قرار داریم نظام آموزش عالی کشور حالت انقباضی به خود گرفته است پس با توجه به این شرایط ما دچار مشکل خواهیم شد و باید یک مهندسی مجدد برای بقای این دانشگاه داشته باشیم.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی اظهار داشت: هدف‌گذاری اساسی دانشگاه رفع نیاز بازار کار در سراسر کشور است و اکنون رشته‌هایی که برخی از استان‌ها فرستاده‌اند اکثرا همه تمدیدی است و این ما را با مشکل روبه‌رو می‌کند. ما باید با توجه به نیاز روز بازار کار رشته‌های جدیدی را ارائه کنیم.

وی گفت: نظام آموزش عالی از لحاظ مدرک‌گرایی به اشباع رسیده است و باید به سمت کارآفرینی برویم.

اخباری ادامه داد: اکنون برنامه ششم در حال تدوین است ما باید جهت‌گیری این برنامه را رصد کنیم تا استان‌ها و مراکز ما بتوانند بر مبنای آن جهت‌گیری خود را تنظیم کنند.

اخباری ادامه داد: در حال تنظیم سند راهبردی دانشگاه جامع علمی کاربردی هستیم و مراکزی که تجارب ارزنده‌ای دارند، می‌توانند در این راستا به ما کمک کنند.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی تصریح کرد: ما اگر به روزمرگی دچار شویم و جهت‌گیری مناسب نداشته باشیم بقای این دانشگاه با مشکل روبه‌رو خواهد شد.

اخباری خاطرنشان کرد: اکنون یک میلیون صندلی دانشگاه‌ها خالی است و این روند همچنان ادامه خواهد داشت و بر روی دانشگاه ما نیز اثر خواهد گذاشت. ما باید برای این مسئله چاره‌ای بیندیشیم.

وی تصریح کرد: باید حتما به بحث کیفیت مهارت و بازنگری رشته‌ها و دوره‌ها توجه داشته باشیم. اساس کار ما باید به این سمت پیش رود که کیفیت را مدنظر قرار دهیم.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی اظهار داشت: باید ببینیم مدرسان ما چقدر می‌توانند دانشجویان را با مهارت تربیت کنند به همین خاطر مرکز تربیت مدرس را راه‌اندازی کرده‌ایم که این مرکز با سه هدف بازآموزی، نوآموزی و خبرگی فعالیت خواهد کرد.

اخباری اظهار داشت: باید بتوانیم فرایندها را اصلاح کنیم و در جهت بالا بردن کیفیت مهارت گام برداریم.

وی افزود: مراکز ما باید بیشتر از این گسترش پیدا کنند ولی در کنار آن باید کیفیت نیز افزایش داشته باشد و عدم کیفیت دانشگاه را دچار مشکل خواهد کرد.

وی ادامه داد: باید درآمد پایدار برای دانشگاه به وجود آوریم زیرا صرفا گرفتن دانشجو درآمد پایدار به حساب نمی‌آید.

اخباری یادآور شد: آمارها نشان می‌دهد از صددرصد ظرفیتی که داشته‌ایم توانستیم 54 درصد دانشجو بگیریم.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی اظهار داشت: باید بتوانیم در راستای بحث پودمانی قدم‌های اساسی برداریم و با صنوف مختلف قرارداد ببندیم و به آنها آموزش پودمانی بدهیم.

وی افزود: از این پس دانشگاه‌های دیگر در حوزه مهارت آموزی رقیب ما خواهند شد و باید تلاش کنیم از آنها عقب نمانیم.

اخباری اضافه کرد: یکی از اولویت‌های ما حمایت از بخش خصوصی، تحول در نظام آموزش مهارتی و بحث همکاری‌های بین‌المللی است و در این راستا باید قدم‌های مؤثری برداشته شود.

وی در پایان اظهار داشت: کیفیت بخشی به نظام مدرسان یکی از برنامه‌های مهم دیگری است که در دستور کار قرار داده‌ایم و امیدواریم بتوانیم مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد را حل کنیم.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بنده خدا IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
    0 0
    متاسفانه همیشه چوب زیاده روی بیجا ویا کندی غیر عادی را می خوریم - فقط حرف دین را می زنیم و از آموزه های دینی درس نگرفته و عمل نداریم - این حقیر سالها پیش فکر این روز را می کردم و همیشه با خود از این همه گسترش آموزش عالی بدون برنامه و فقط احساسی و یا سیاسی نگران بودم - حالا مطمئن باشید اگر برنامه ای برای هدایت این جریان به سمتی نداشته باشید باز دچار مشکل بزرگتری خواهیم شد. البته کی حرف مارو گوش می کنه -
  • ناشناس IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
    0 0
    اکنون یک میلیون صندلی دانشگاه‌ها خالی است" البته منظور اصلی اینست که یک میلیون دستگاه واریز پول جاش خالیه وگرنه کسی دلش بحال ما نسوخته.