حضرت آیت الله خامنه‌ای در دیدار با وزیر و مسوولان آموزش و پرورش و جمع زیادی از معلمان سراسر کشور تاکید کردند: ملت ایران مذاکره زیر سایه تهدید را بر نمی‌تابد و مذاکره زیر شبح تهدید معنایی ندارد. این بیانات ایشان بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های خارجی داشته است.

بازتاب بیانات مقام معظم رهبری در رسانه‌های خارجی
به گزارش ایسنا، خبرگزاری رویترز با انتشار بخش‌هایی از بیانات حضرت آیت الله خامنه‌ای در روز چهارشنبه نوشت:‌ رهبری ایران گفت که اگر تهدید نظامی علیه ایران وجود داشته باشد این کشور در مذاکرات شرکت نخواهد کرد.

ایشان در سخنان روز چهارشنبه خود به تهدیدات اخیر دو مقام آمریکایی علیه ایران اشاره و تاکید کرد: مذاکره زیر سایه تهدید برای ایران قابل قبول نیست و کشور ما چنین چیزی را نمی‌پذیرد.

رهبری ایران هشدار داد: تهدیدات نظامی به مذاکرات کمکی نخواهد کرد.

وی در ادامه بار دیگر از مذاکرات هسته‌ای حمایت کرد و گفت: مذاکره کنندگان ایران باید با احترام به خطوط قرمزمان به کار خود ادامه دهند و نباید هیچ گونه تهدید،‌ تحقیر یا تحمیل چیزی را بپذیرند.

هم‌چنین روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت: رهبری ایران در سخنرانی‌اش در جمعی از معلمان این کشور هشدار داد ایران زیر سایه تهدید مذاکره نمی‌کند.

آیت الله خامنه‌ای در حالی این اظهارات را بیان کرده است که مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه1+5 هم‌چنان در جریان است و تنش‌ها در آب‌های منطقه خاورمیانه افزایش یافته است.

وی در این سخنرانی به تهدیدات اخیر دو مقام آمریکایی به استفاده از گزینه نظامی علیه ایران اشاره کرد اما جزییاتی در این باره ارائه نداد و گفت: تهدید در این مذاکرات معنایی ندارد.

وال استریت ژورنال در ادامه نوشت: از آنجایی که رهبری ایران آخرین حرف را در مذاکرات هسته‌ای می‌زند اظهارات وی به شدت مورد توجه قرار می‌گیرد.

ایران و قدرت‌های جهانی که در اوایل ماه آوریل در لوزان سوییس توانستند به یک چارچوب برای حصول توافق هسته‌ای نهایی دست یافتند اکنون در تلاشند تا ضرب الاجل 30 ژوئن به این توافق جامع که موجب محدودیت فعالیت‌های هسته‌ای تهران در ازای لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور می‌شود دست پیدا کنند.

نشریه پولتیکو نیز گزارش داد: آیت الله خامنه‌ای، رهبری ایران روز چهارشنبه با زیر سوال بردن تهدیدات آمریکایی‌ها برای استفاده از گزینه نظامی علیه تهران تاکید کرد اگر مذاکرات هسته‌ای توسط اقدام نظامی تهدید شود ادامه نخواهد یافت.

رهبری ایران در ادامه به حمایت از حوثی‌ها در یمن پرداخت و گفت که آمریکا از کسانی حمایت می‌کند که به زنان و کودکان این کشور حمله می‌کنند و زیربناهای این کشور را از بین می‌برند.

به نوشته پولتیکو عربستان سعودی از اواخر ماه مارس تاکنون با هدف متوقف کردن نیروهای حوثی در یمن حملاتی را علیه این کشور آغاز کرده که مورد حمایت آمریکا قرار گرفته است.

روزنامه دیلی استار نیز در گزارشی با اشاره به بیانات حضرت آیت الله خامنه‌ای در جمع وزیر و مسوولان آموزش و پرورش نوشت: رهبری ایران ضمن حمایت محتاطانه از تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورش تاکید کرد مذاکره کنندگان ما باید با پیروی از خطوط قرمزمان به این مذاکرات ادامه دهند.

وی هم‌چنین تهدیدات آمریکا به استفاده از گزینه نظامی علیه ایران را مورد انتقاد قرار داد و گفت:‌ مذاکره زیر سایه تهدید برای ما قابل قبول نیست و تهدیدات نظامی به این مذاکرات کمی نخواهد کرد.

رهبری ایران که پیش از این بر لزوم لغو یک‌باره تحریم‌ها به محض حصول یک توافق هسته‌ای تاکید کرده بود در سخنان روز چهارشنبه خود یادآور شد ما خواهان لغو تحریم‌ها هستیم اما این بدان معنی نیست که اگر تحریم‌ها لغو نشوند ما نتوانیم کشورمان را اداره کنیم.

ایشان ادامه داد: البته اگر تحریم‌ها نباشد شاید حل مشکلات اقتصادی راحت‌تر باشد اما در صورت ادامه تحریم‌ها نیز حل مشکلات امکان‌پذیر خواهد بود.

به نوشته دیلی استار ایران و گروه 1+5 که برای دستیابی به یک توافق جامع درباره برنامه هسته‌ای تهران و چگونگی لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور تلاش می‌کنند قرار است سه‌شنبه هفته آینده دور جدید مذاکرات خود را در وین پایتخت اتریش برگزار کنند.

علاوه بر این روزنامه دیلی میل با انتشار بخش‌هایی از بیانات مقام معظم رهبری که به مذاکرات هسته‌ای پرداخته بودند نوشت: رهبری ایران هشدار داد تهدیدات نظامی علیه این کشور مذاکرات هسته‌ای را به خطر می‌اندازد.

وی هم‌چنین گفت که ایران زیر سایه تهدید مذاکره نمی‌کند.

به گزارش ایسنا، حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: این، قابل قبول نیست که هم‌زمان با مذاکرات، طرف مقابل دائماً تهدید کند.

ایشان با اشاره مجدد به اظهارات مقامات رسمی آمریکا در روزهای اخیر که گفته بودند اگر چنین شرایطی پیش آید ما حمله نظامی می‌کنیم، خطاب به دولتمردان آمریکایی گفتند: اولاً غلط می‌کنید. ثانیاً همان‌طور که در زمان رییس‌جمهور قبلی آمریکا هم گفتم، دوران بزن و در رو تمام شده است و ملت ایران کسی را که بخواهد به او تعرض کند، رها نخواهد کرد.

رهبر انقلاب اسلامی بار دیگر با تأکید بر این که همه مسوولان به‌ویژه مذاکره کنندگان باید به این موضوع توجه داشته باشند، افزودند: مذاکره‌کنندگان هسته‌ای همواره باید خطوط قرمز و اساسی مد نظرشان باشد و ان‌شاءالله از این خطوط عبور نخواهند کرد.

ایشان افزودند: آمریکایی‌ها نیازشان به مذاکره اگر بیش‌تر از ما نباشد، کم‌تر نیست. ما تمایل داریم که مذاکرات به سرانجام برسد و تحریم‌ها برداشته شوند اما این بدان معنا نیست که اگر تحریم‌ها برداشته نشوند، ما نمی‌توانیم کشور را اداره کنیم.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: اکنون برای همه در داخل ثابت شده است که این‌گونه نیست که حل مشکلات اقتصادی کشور وابسته به رفع تحریم‌ها باشد بلکه مشکلات اقتصادی باید با تدبیر و اراده و توانایی‌های خودمان حل شوند، چه تحریم‌ها باشند و چه نباشند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای خطاب به تیم مذاکره کننده افزودند: به مذاکره با رعایت خطوط اصلی ادامه دهید و اگر در این چارچوب به توافق هم رسیدید اشکالی ندارد، اما به هیچ وجه زیر بار تحمیل، زور، تحقیر و تهدید نروید.

ایشان با تأکید بر این که امروز دولت آمریکا، بی آبروترین دولت در جهان است، یک دلیل آن را حمایت صریح آمریکا از جنایات دولت آل سعود در یمن دانستند و گفتند: دولت آل‌سعود بدون هیچ توجیهی و تنها با این بهانه که چرا مردم یمن فلان شخص را برای ریاست قبول ندارد، سرگرم کشتار مردم بی‌گناه و زنان و کودکان در یمن هستند و آمریکایی‌ها نیز از این جنایت عظیم پشتیبانی می‌کنند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.