در هفته‌های اخیر و پس از سقوط و اشغال شهر «ادلب» توسط تروریستهای گروه «النصره» معادلات میدانی در سوریه به طرز معناداری در حال تغییر است.

تشدید رقابتهای پنهان  در سوریه و عراق

 همزمان در عراق نیز وقایعی رخ داده و می‌دهد که بی‌ارتباط با آنچه در سوریه می‌گذرد، نیست. رسانه‌ها اخبار ضد و نقیض از مجروحیت و حتی مرگ «ابوبکر البغدادی» سرکرده داعش منتشر کرده‌اند. آخرین اخبار حکایت از آسیب دیدگی شدید وی و معلولیت از هر دو پاست. تحلیل گران مسایل منطقه‌ای برآنند که با این اتفاق در صفوف داعش انشقاق مهمی پدید آمده و آنها به دو یا چند گروه تقسیم خواهند شد.

تصور افکار عمومی جهان از آنچه در سوریه و عراق می‌گذرد، نبرد دولتهای این ممالک با تروریستهایی است که قصد سرنگونی آنها را دارند. اما این تمام حقیقت نیست. همزمان، هم در جبهه این دو دولت و هم در طرف تروریستها، رقابتها و حتی عداوتهای بسیار پیچیده و اما پنهانی در جریان است. هر یک از قدرتهای منطقه‌ای و بین‌المللی در این کارزار بدنبال مطامع خود بوده و ابزاری برای رسیدن به سیاستهای خویش تدارک دیده است. آل سعود مزدوران داعش را تجهیز می‌کند، قطر و ترکیه اما در اتحادی نانوشته پشتیبان «النصره» اند و غرب بر روی «ارتش آزاد» سرمایه‌گذاری کرده است. در ظاهر همه اینها مثلاً در سوریه بدنبال سرنگونی «اسد» هستند، اما به سبب داشتن ارباران متفاوت، هنگامیکه منافع حامیان آنها در جایی با یکدیگر ناهمسو می‌شود، این گروهها ابایی از ریختن خون یکدیگر ندارند. بطوریکه در بسیاری مواقع نبرد آنها با هم مهمتر از اهداف دیگرشان می‌شود.

غرب به سرکردگی آمریکا با همه آنچه آل سعود در این مناطق مرتکب می‌شود موافق نیست. لذا شاهد رفتارهای گاه متناقض آنهاییم. در جایی آنها به تروریستها آموزش و سلاح می‌دهند و در جایی براستی مواضع آنها را بمباران می‌کنند. همزمان این کشمکش بشکلی دیگر در جبهه مقابل یعنی دولتهای این دو کشور نیز وجود دارد. بخشی ازمتحدان آمریکا درصدد احیای روابط خود با «اسد» برآمده‌اند. در عراق نیز واشنگتن به سبب استقلال دولت «العبادی» بفکر ایجاد یک قدرت جایگزین برآمده و پس از کردها در اندیشه مسلح کردن عشایر اهل سنت مناطق از مرکز و جنوب غرب عراق است. واشنگتن درصدد ایجاد نیرویی است تا هم در برابر دولت و هم در برابر زیاده خواهیهای آل سعود و تروریستهای مورد حمایت آنها، در صورت لزوم میدان دار شده و به عنوان بازیگری جدید و قدرتمند قابل استفاده باشد. بارزانی به آمریکا رفته است تا در همین خصوص با طرفهای غربی مذاکره کند و همزمان استاندار نینوا پیامی را توسط او برای تسریع در مسلح کردن عشایر اهل سنت عراق به کاخ سفید فرستاده است. با این حال باید دید دولت العبادی تا چه اندازه توان ممانعت از تشدید این شیطنتهای منطقه‌ای و بین المللی را در عراق دارد و اینکه آیا مردم عراق با این دام تازه آمریکاییها چگونه برخورد خواهند کرد...

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.