گروه معارف/ حسن کدخدای عرب - «سیمای حضرت محمد  (ص) در هنر»؛ عنوان همایشی بین‌المللی در زاهدان بود که در آن اندیشمندانی از داخل و خارج کشور حضور داشتند و از جلوه‌های نابِ پیامبر رحمت در آیینه هنر سخن گفتند.

جلوه‌های نابِ پیامبر (ص)؛ نیازمند پژوهش و همایش‌های علمی بیشتر

 سه حقیقت در پیامبر اکرم (ص)

در این همایش نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان به سه حقیقت برای درک وجود پیامبراکرم (ص) اشاره کرد و گفت: برای درک پیامبر اکرم (ص) ابتدا حقیقت در جوهره دانش و هنر ذاتی ایشان است که قرآن این حقیقت را «خُلقُ عظیم» یاد کرده است.

آیت ا... غلامعلی سلیمانی افزود: اگر گوهر ناب و سرمایه ارزشمند اخلاق نیکوی پیامبر (ص) نبود، هرگز جامعه جاهلیت تسلیم آرمان ایشان نمی شد.

امام جمعه زاهدان؛ دیگر ویژگی این حقیقت را در هنر جذب و جلب جامعه بشریت از طریق عمل به دستورهای الهی در قالب آیه «و شاورهُم فی‌الامر» و سرآمدی آن حضرت را در تبلیغ دین دانسته، به طوری که از درون ظلمت و تاریکی بیشتر از شب، روز روشن و تابناک را به وجود آوردند.

آیت‌ا... سلیمانی درباره حقیقت درک وجود پیامبر (ص) خاطرنشان کرد: محمد مصطفی(ص) متکلم است به کلام وحی و کلام ایشان آن قدر با اهمیت و با عظمت و تاثیرگذار است که قرآن در این باره می‌گوید «لو انزلنا علی جبل لرایته خاشعا...».

وی افزود: کلام پیامبر (ص) بسیار تاثیر گذار بود و جامعه قریش با وجودی که در جاهلیت و بربریت قرارداشت، در عین حال جامعه فصاحت و بلاغت و مسابقات ادبی و شعرسرایی در بازار عکاظ و معلقات سبع، اسنادی مهم در این عرصه بود و بسیار کوشید که از طریق کلام، متکلم را در هم بشکند که به این امر دست نیافتند و پیامبر اکرم (ص) از میدان نبرد فصاحت و بلاغت پیروز بیرون آمدند.نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان، سومین حقیقت وجودی پیامبر اکرم (ص) را هدایت ماندگار آن حضرت دانسته که فرمود: «انی تارک فیکم الثقلین کتاب ا... و عترتی...» .

وی ضمن تأکید بر استمرار برگزاری این همایشها، اظهار امیدواری کرد با برگزاری این همایشها بتوانیم از درک اقیانوس هنر اخلاق پیامبر(ص) بهره مند شویم.در ادامه مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت:  پیامبر اکرم (ص) در خانه‌های گلی و چوبی زندگی می‌کرد، اما انسانهای بزرگی ساخت و وجودش مایه رحمت شد.

وی افزود: پیامبر گرامی اسلام در کلام و ادبیات همه را به مبارزه طلبید که اگر می‌توانند نمونه‌ای از قرآن را بیاورند و امروز هم پس از 14 قرن، قرآن دنیا را به مبارزه می‌طلبد که حتی سوره کوچکی از قرآن را بیاورند که نتوانسته اند.

سخنران بعدی این همایش دکتر منتظر المهدی، معاون اجتماعی نیروی انتظامی بود که آموزه‌های اخلاقی پیامبر اکرم(ص) را مورد اشاره قرار داد و گفت: نتیجه بهره برداری از این آموزه‌های اخلاقی پیامبر(ص) مدینه فاضله را  باعث می‌شود و جامعه بدون پلیس را به همراه دارد.

 

 سه موهبت ویژه خدا به هنرمندان

دکتر حبیب ا... آیت اللهی نیز در این همایش به رابطه مفهوم عشق و هنر پرداخت و گفت: هر صفتی که برای خدا به کار می‌بریم عین ذات اوست.

وی با این جمله از پیامبر اکرم (ص) که «خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد»، افزود: پس هرچیز زیبایی پرتویی از ذات الهی است، بنابراین هنر باید از دو شاکله “عشق و اخلاص” و “زیبایی” برخوردار باشد.

این استاد دانشگاه شاهد تهران تصریح کرد: خداوند سه موهبت و ویژگی خاص خود؛ یعنی دانش، تقوا و فضیلت را به هنرمند عنایت می‌کند؛ نه به هرکس دیگر. بنابراین هنرمند باید عاشق کارش باشد.

دکتر آیت اللهی گفت: هرکس در راه اعتلای هنر الهی و نشان دادن جلوه‌های آن گام بردارد، خداوند سایر امور را تسهیل می‌کند و به بالاترین وجه آن می‌رساند.

 

 فراوانی نام علی (ع) در کنار پیامبر (ص)

پروفسور برنارد اوکلین استاد دانشگاه قاهره  نیز  به نامهای به کار رفته «محمد» در بناهای تاریخی اشاره کرد و گفت: اسم پیامبر اکرم (ص) به فراوانی در کتیبه ها و سنگ‌نبشته‌های قرون گذشته برجای مانده است.

وی افزود: نکته در خور توجه در این بین به کار بردن نام پیامبر در کنار اسامی دیگر است، ولی آنچه در این بین منحصر به فرد می‌باشد تعدد به کاربردن نام حضرت محمد (ص) همراه با نام حضرت علی (ع) است که می‌توان از آن جمله به مدرسه رکنیه در دمشق از دوره ایوبی و نیز در قاهره و نیز در جامعه زین الدین یوسف و همچنین مسجد جامع خواف در دوره تیموری اشاره داشت.

 

 پیام استاد فرشچیان

استاد فرشچیان نیز در پیامی به همایش بین المللی «سیمای حضرت محمد(ص) در هنر» در دانشگاه سیستان و بلوچستان، زندگی پیامبر(ص) را آکنده از زیبایی و هنر و سرشار از روح و معنویت ذکر کرده و آورده بود: تجلی پیامبر منجر به خلق آثار شگفت انگیز در طی 14 قرن شده است که از کنار هم قرار گرفتن مجموعه هنری در طی این قرون متمادی بصراحت و روشنی دریافت می‌شود که پیامبر الگوی تمام خوبی ها و پاکی‌هاست، به طوری که امروز کسی نمی تواند تأثیر مستقیم و غیر مستقیم پیامبر (ص) را در جهان در رشته‌های مختلف اعم از ادبیات، معماری و سایر رشته ها بویژه نقاشی و نگارگری و موسیقی انکار نماید .

این استاد نگارگری و چهره ماندگار ایران در پایان آورده است: اینجانب به سهم خویش انتخاب عنوان  همایش «سیمای حضرت محمد در هنر» را در این بازه زمانی و بخصوص در سیستان و بلوچستان تبریک عرض نموده و امیدوارم برگزاری مستمر این‌گونه همایش ها در ادوار بعدی نیز ادامه یابد.

 

 63 عنوان سخنرانی علمی

دبیر علمی همایش هم گفت: در این همایش 6 اندیشمند خارجی از کشورهای قاهره، بنگلادش، ترکیه و پاریس حضور دارند.

دکتر علیرضا طاهری افزود: از میان 480 مقاله رسیده به همایش پس از داوری صورت پذیرفته 193 عنوان مقاله انتخاب و 63 مقاله در قالب سخنرانی در پانلهای گوناگون ارایه شد.

یادآور می‌شود: در این همایش دو روزه 63 عنوان سخنرانی علمی در موضوع سیمای پیامبر اکرم (ص) در هنر و ادبیات ارایه شد. بازدید از نمایشگاه آثار مثنی ساز و خوشنویسی، شب شعر که توسط مرکز آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی برگزار شده بود و نیز اجرای ورزش باستانی از دیگر برنامه‌های این همایش بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.