اولویت دادن به دیپلماسی اقتصادی در راستای اهداف اقتصادی ویژه از طریق توسعه سرمایه گذاری خارجی ،ورود به بازارهای جهانی و دستیابی به فناوری  در  هر کشوری نیازمند ایجاد روابط مناسب و مستحکم برپایه احترام متقابل است.

جایگاه وزارت خارجه  در رشد اقتصادی کشور

 به کارگیری راهبرد هماهنگ میان واحدهای تولیدی و تجاری با وزارت خارجه از جمله مسایلی است که  بیشتر کشورها برآن تأکید دارند، به نحوی که اقتصاد و تجارت خود را بر اثر روابط خارجی مناسب شکل می‌دهند. روابط خارجی مناسب بی تردید در تحولات اقتصادی و دیپلماسی اقتصادی نقش برجسته ای ایفا می‌کند .یکی از ضرورتهای  تحقق امر صادرات برخورداری از  تفاهم نامه و شناخت از کشور مبدأ برای صادرات یا واردات است که جزو اساسی ترین و اصولی‌ترین  پایه‌های دیپلماسی اقتصادی به شمار می‌رود . 

از این رو وزارت خارجه و سفیران و رایزنان بازرگانی ایران در کشورهای مختلف می‌توانند با ایجاد بانک اطلاعاتی مناسب و روابط  مؤثر با تجار و بازرگانان فضای مطلوبی را برای تحقق امر صادرات ایجاد نماید.

یکی از موارد لازم  در این زمینه احساس پشتیبانی و حمایت از ناحیه  این وزارتخانه است تا صادر کننده ایرانی احساس بی پشتوانه بودن و تنهایی نکند. یعنی نباید این احساس به او دست دهد که در صورت بروز مشکلی از حمایتهای دولتی برخوردار نشده و بی‌نصیب خواهد ماند.

از سویی دیگر تنظیم خطوط سیاستهای اقتصادی در روابط با دیگر کشورها از مهمترین مباحثی است که باید در بخشهای اقتصادی تعریف  شود و از آنجا که  درهمه کشورها  سیاستهای اقتصادی براساس منافع متقابل تعریف می‌شود ، کشورهایی در این زمینه موفق می‌شوند که ضمن توجه به امر تولید کالای با کیفیت و ارایه قیمتهای مناسب و همچنین ایجاد سیستم خدمات پس از فروش ،از دیپلماسی اقتصادی قوی تری برخوردار باشند و بی‌گمان برخورداری از دیپلماسی قدرتمند، موفقیتی دو چندان در روند صادراتی خواهد داشت .

حضور در بازارهای کشورهای گوناگون و ایجاد فضای مناسب از جمله حذف مالیات مضاعف در تجارت بین دو کشور و حذف تعرفه ها و حذف روادید می‌تواند گامی در جهت ایجاد فضای مناسب برای اقتصاد کشور باشد. اگر با استفاده از مجموعه روابط سیاسی و حضور دیپلماسی که وزارت خارجه و رایزنان بازرگانی در آن دخیل هستند  فضایی ایجاد شود که تجار بدون گرفتن روادید  با هم در رفت و آمد باشند و تعرفه بین دو کشور و مالیات مضاعف بین دو دولت حذف گردد، در این حالت می‌توان به شکل گیری  تجارت کارآمد و موفق امیدوار بود  .

به هر حال در مسیر تبادل کالا و صادرات ، اغلب صادر کنندگان و تجار ایرانی با آزمایش و خطای بسیار بازارهای جدیدی را در کشور دیگری به دست می‌آورند، ولی به دلیل حضور کمرنگ وزارت خارجه نمی‌توانند در چالشهای پیش رو از حق خود دفاع نمایند، در این وضعیت  وزارت خارجه بخوبی می‌تواند با ایجاد فضای مناسب و حضور بهنگام در حمایت از صادرکنندگان و تجار کشور وارد عمل شود .  از طرفی وزارت خارجه می‌تواند نقش برجسته ای در ارتباط تنگاتنگ اتاقهای بازرگانی  کشورها و معرفی صادر کنندگان و رایزنان بازرگانی به یکدیگر در جهت رونق بخش صادرات ایفا کند. اتاقهای بازرگانی با تعامل گسترده با وزارت خارجه می‌توانند ضمن شناسایی فضاهای مناسب  تجاری - اقتصادی و تدوین  اطلاعات اقتصادی مربوط به کشور مربوطه و تشخیص موقعیت‌های  کسب و کار و تجارت در دیگرکشورها  تجار را در جهت شناسایی و حضور بهنگام در بازار همراهی  نمایند.  بی‌تردید حضور پررنگ وزارت خارجه و همراهی آن بر ایجاد بازارهای جدید اقتصادی و فضای تعامل مطلوب جهانی با دیگر کشورها وهمچنین نقش وزارت خارجه در کاهش تنشها، صادرکنندگان ایرانی را در رسیدن به صادرات هشتادمیلیارد دلاری کمک می‌نماید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.