تربت جام- نوروزی: امروز زمان سر دادن حرفهای قشنگ گذشته نیست و رسانه‌ها نشان داده‌اند پدیده‌های فرهنگی با حرکات آرام و هنرمندانه خود چطور می‌توانند تمام مسایل اجتماعی، اقتصادی و...

 تربت جام؛ شهری که ظرفیتهای فرهنگی ناشناخته بسیاری دارد

 را نشانه بگیرند و با همین زبان نرم خود سختها را سهل کنند. تربت جام را می‌توان مهد فرهنگ خواند که بزرگان عارفان همچون شیخ احمد جامی، عبدالرحمان جامی (خاتم الشعرا)، ابوالوفاء بوزجانی از ریاضیدانان بزرگ دنیا و قاسم انوار ... و پنج هزار هنرمند در عرصه‌های موسیقی و بازی‌های آیینی از دل همین خاک به اوج رسیده و توانسته‌اند نام تربت جام را برای همیشه در عرصه فرهنگی جاودانه کنند.

فرهنگ قربانی قیل و قال‌ها!

پس از انتقادهای فراوان در مورد اینکه تربت جام پاتوق فرهنگی ندارد و هنرمندان آن بی‌خانه‌اند، در دولت دهم ایجاد مجتمع فرهنگی در دستورکار مصوبات سفرهای استانی قرار گرفت که با وجود کلنگ زنی وزیر وقت، متأسفانه در حد فوندانسیون باقی مانده است! و هیچ گاه مدیران ارشد برای راه اندازی و استفاده از این ظرفیت طرحی نریختند و ریسک حاصل از اقدامهایی نو و فرهنگی را نپذیرفتند، ولی این کم لطفی‌ها تنها به همین جا ختم نمی‌شود و نمونه‌های آن را در دیگر اماکن مثلاً فرهنگی دیده می‌شود.

فرماندار تربت جام در گفت و گو با خبرنگار ما از کمبود فضاهای فرهنگی در شهرستان انتقاد کرد و افزود: بهتر است در سالی که از سوی مقام معظم رهبري به سال «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» نامگذاری شده، مسؤولان به فکر این باشند که از خلأهای فرهنگی در تربت جام کاسته شود و یکی از دستگاه‌هایی که می‌تواند به کار فرهنگی ورود پیدا کند، شهرداری است که متأسفانه خلأ و نبود مکانهای فرهنگی شهرداری در تربت جام بشدت احساس می‌شود.

وی افزود: با وجود اینکه شهرستان تربت جام در حوزه‌های اجتماعی و عمومی مدعی است، اما در حوزه فرهنگی ضعیف عمل کرده و لازم است دستگاه‌های اجرایی مرتبط در این مسأله نقش پررنگی داشته باشد.

علی رستمی در واکنش به پرسش دیگر خبرنگار ما در ارتباط با کندی پیشرفت پروژه مجتمع فرهنگی و هنری در مسکن مهر گفت: در اینکه این پروژه با کندی رو به رو شده، بحثی نیست، اما در سال جاری این پروژه به پیشرفت قابل توجهی می‌رسد و در سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و ایجاد مجتمع فرهنگی با توجه به خیل عظیم هنرمند در تربت جام ضروری است و اکنون این پروژه با پیشرفت 30 درصدی در حال ساخت است.

افتتاح مجتمع فرهنگی تربت جام شاید سال 95

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان تربت جام نیز از پیشرفت کند مجتمع فرهنگی هنری شهرستان تربت جام انتقاد کرد و گفت: این پروژه در دولت دهم کلنگ زنی شده که متأسفانه با گذشت چند سال، هنوز در حد فوندانسیون باقی مانده و عملاً عملیات اجرایی انجام نشده است.

مهندس نژادی پور می‌گوید: احداث مجتمع فرهنگی در مسکن مهر به مساحت هزار و 950 مترمربع زیربنا در نظر گرفته شده بود که در حال حاضر این پروژه به مساحت سه هزار و 500 متر از نظر مساحت افزایش پیدا کرده و با اعتباری که از ماده 180 برای این پروژه در نظر گرفته، امیدواریم با افتتاح این پروژه در سال 95 دغدغه هنرمندان تا حدودی مرتفع شود.

وی همچنین با اشاره به وضعیت پروژه پژوهشکده موسیقی تربت جام که از مصوبات دولت قبل بود، افزود: این پروژه هم به دلیل کمبود اعتبار در حد فوندانسیون باقی مانده و متأسفانه در سال 93 هیچ گونه عملیات اجرایی در تسریع این پروژه صورت نگرفته است هر چند که اولویت دولت یازدهم تخصیص اعتبار برای پروژه‌های بالای 80 درصد در شهرستان است.

وی در ادامه درباره وضعیت این پروژه می‌گوید: هر چند پژوهشکده موسیقی به دلیل مشکلات به عنوان پروژه نیمه تمام معرفی شده است و طی دو سال گذشته مشکل زمین داشت و به دلیل کاربری‌های این پروژه فعلاً متوقف شده است و امیدواریم در سال جاری برخی مشکلات آنها برطرف شده و اکنون مساحت اجرایی پروژه از 400 متر به 700 مترمربع افزایش یافته و در حال حاضر با پیشرفت فیزیکی 25 درصد است و بتوانیم روند این پروژه فرهنگی در سال 94 به وضعیت مطلوب فیزیکی برسانیم.

چالش‌های اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي تربت جام

مسؤول اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي تربت جام هم در گفت و گو با خبرنگار ما می‌گوید: حوزه فعالیت و انتظارات و کارهای فرهنگ و ارشاد یک حوزه وسیع است که نیازمند اعتبار، تأمین نیروی انسانی برای توسعه و معرفی تربت جام است و بدون نگاه به ظرفیتهای فرهنگی و هنری نمی‌توان یک شهر را توسعه داد.

نعمت‌ا... فیاض افزود: از آنجایی که هر منطقه دارای هویت و موقعیتی است، تربت جام از ظرفیتهای فرهنگی بسیار بالایی برخوردار بوده و لازم است که همه مسؤولان و هنرمندان در سال «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» برای توسعه فرهنگی این شهرستان به عینیت تبدیل شود.

وی ادامه داد: می‌توان مراسم بزرگداشتی برای دانشمندان بزرگی همچون عبدالرحمان جامی، ابوالفای بوزجانی، شیخ احمد جامی و قاسم انوار برگزار کرد و حتی در مناسبتهای ملی در تقویم کشوری گنجانده شود و این کار تنها از عهده اداره ارشاد این شهرستان ساخته نیست، بلکه یک نگاه جمعی و یک نگاه مدیران ارشد شهرستان را می‌طلبد که این حرکت را انجام دهد.

جایگاه انجمن‌ها مطلوب نیست

مسؤول اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي تربت جام به وضعیت جایگاه انجمنهای هنری در شهرستان اشاره کرد و گفت: انجمنهای هشتگانه ما هم مسؤول دارند و هم فعالیت می‌کنند، اما جایگاه انجمنها مطلوب نیست و ضروری است برای فعال کردن انجمنها دوباره از افراد واجد شرایط و علاقه‌مند انتخابات برگزار شود تا کارآیی بیشتری داشته باشند تا بتوانند به فضای فرهنگی این شهرستان کمک کنند.

نبود سامانه اطلاعاتی از هنرمندان

وی در ادامه درخصوص تعداد هنرمندان شهرستان گفت: با توجه به اینکه سامانه و بانک اطلاعاتی از هنرمندان نداریم، بنابراین نمی‌توان دقیق اعلام کنیم که چه تعداد هنرمند در شهرستان وجود دارد، اگر خواسته باشیم فرضی بگویم حدود پنج هزار نفر هنرمند دور از واقعیت نیست و با این تعداد هنرمند در تربت جام جایگاهی برای ارایه هنر نیست و اداره ارشاد به رغم قدمت چند سال، هنوز فاقد ساختمان مستقل است.

وی گفت: تعالی و بالندگی فرهنگ شهرستان تربت جام و رشد و توسعه آن جز در سایه همدلی، مشارکت و همراهی همه نهادها و مؤسسه‌های فرهنگی- هنری تحقق نمی‌پذیرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.