خبرگزاری فرانسه اعلام کرد: مسوولان ارشد ایران معتقدند، یک توافق هسته ای به این کشور اجازه می دهد تا به بازیگر شماره یک خاورمیانه در زمینه انرژی و پیام آور فرصت های ناب سرمایه گذاری برای شرکت های خارجی تبدیل شود.

توافق هسته ای می تواند ایران را به قدرت اول انرژی در منطقه تبدیل کند

به گزارش ایرنا، فرانس پرس افزود: اظهارنظر مقامات ارشد ایران در بیستمین نمایشگاه نفت و گاز این کشور بر این نکته تاکید می کند که برای پیامدهای گسترده تر سیاسی و اقتصادی باید در چارچوب توافق هسته ای، تحریم ها لغو شوند.

ایران چهارمین ذخایر بزرگ اثبات شده نفت و دومین ذخایر اثبات شده گاز جهان را در اختیار دارد که سال ها است که از هر دو بخش بهره چندانی نبرده است.

از سال 2012 که آمریکا و اتحادیه اروپا، بخش انرژی ایران را تحریم کردند، صادرات نفت ایران به نصف تقلیل یافت.

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران که از وقتی گفت و گوهای هسته ای در ماه های اخیر پیشرفت خود را آغاز کرده است، علاقه مندی خود به بازگشت شرکت های بزرگ نفتی جهان به ایران را نشان داده، گفت: همکاری لازم است.

وی در سخنرانی خود در بیستمین نمایشگاه نفت و گاز ایران افزود: ما باید از شرکت های خارجی که پس از لغو تحریم ها به سوی ما خواهند آمد استفاده کنیم تا صادرات خود را افزایش داده و به بازارهای منطقه دسترسی پیدا کنیم.

زنگنه اظهار کرد: آشکار است که آنها ما را در شرایط دشواری قرار دادند اما ما امیدواریم خودمان را برای کار با آنها در آینده ای که در آن ما به قدرت اول انرژی منطقه تبدیل می شویم، آماده کنیم.

به نظر می رسد هدف اظهارات زنگنه، عربستان است که بزرگ ترین صادرکننده نفت در جهان است و ایران با این کشور در مورد یمن در تنش است.

پس از آنکه عربستان از کاهش تولید نفت خودداری کرد و جلوی کاهش قیمت جهانی نفت را نگرفت، ایران، عربستان را در کاهش قیمت نفت مقصر دانست.

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری ایران در این نمایشگاه گفت: انتظار داریم پس از ارایه مدل جدید قراردادها که بر مبنای حقایق بازار جهانی انرژی طراحی شده است، سرمایه گذاران خارجی به ایران بیایند.

وی افزود: ایران مصمم است، مدت کوتاهی پس از امضای توافق هسته ای بتواند به موقعیت قبلی خود در صنعت جهانی نفت بازگردد.

بر اساس اعلام وزارت نفت ایران، یکهزار و 200 شرکت نفتی و 600 شرکت بین المللی از 29 کشور جهان از جمله بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان، روسیه، سنگاپور و امارات متحده عربی در نمایشگاه 4 روزه تهران که از دیروز (چهارشنبه) کار خود را آغاز کرده و تا شنبه (19 اردیبهشت) ادامه دارد، شرکت کرده اند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.