قدس آنلاین: راضیه کشاورز - هر روزه در اخبار می خوانیم و می شنویم که ایران مقام اول را در میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی دارد و علیرغم تمهیدات مختلف از جمله افزایش میزان نرخ جریمه ها، میزان تخلفات کاهش قابل قبول و محسوسی نداشته است ،البته آنچه که واضح و مبرهن است ‌این که "فرهنگ رانندگی بایستی در جامعه نهادینه گردد".

افزایش بی مهری ها به قوانین رانندگی در اصفهان !

به گزارش قدس آنلاین از اصفهان، مدتی است که نگرانی ها از از وضعيت نامطلوب رعايت قوانين راهنمایی و رانندگي در اصفهان افزایش یافته است، این نگرانی را می توان در گفت و گوی رسانه ها با مسؤولان انتظامی اصفهان به خوبی احساس کرد.

کافی است ساعتی را در خیابان های اصلی و فرعی شهر و حتی خارج از شهر به نظاره بنشینیم ؛رانندگان از کنار تابلوی حداکثر سرعت 60 کیلومتر ، با سرعت 80 تا 120 کیلومتر در ساعت به راحتی می گذرند.

در بسیاری از میادین و خیابان ها انواع وسایل نقلیه حتی تاکسی ها ، تابلوی دور زدن ممنوع را نادیده می گیرند، راننده بدون زدن راهنما ، از وسط خیابان تصمیم به گردش به چپ می گیرد و دور می زند .
  
بدون رعایت حق تقدم ، رانندگان بسیاری اقدام به دور زدن و پارک می کنند و به راحتی روی خط عبور عابر پیاده می ایستند و یا روی خط و نه بین خطوط رانندگی می کنند و پشت سر هم انواع و اقسام بوق های گوشخراش خود را به رخ یکدیگر می کشند و در هر جایی که خواستند متوقف می شوند .

رانندگان خودروی خود را در پیاده رو ها پارک می کنند و راکبان موتور سیکلت، در پیاده رو هاعبور و مرور می کنند و هیچگونه توجهی به تابلوهای نصب شده در سطح خیابان ها و جاده ها و معابر هم ندارند.
در اماکنی که دوربین نصب شده است و یا پلیس ایستاده است ، سرعت را به حد مجاز می رسانند و پس از آن دوباره پای خود را بر پدال گاز می فشارند.
 
به راحتی در ایستگاه های اتوبوس و تاکسی پارک می کنند چون در واقع قبح تابلوهای "توقف ممنوع" برای رانندگان ریخته است.

گویا بسیاری از رانندگان قوانین را بطور کلی فراموش کرده اند زیرا قوانین را خواندند که امتحان بدهند ؛ قبول شوند و گواهینامه بگیرند و تصو ر می کنند پس از اخذ گواهینامه نیازی به رعایت قوانین نیست .

نیروی انتظامی هر از چندگاهی میزان جرایم را افزایش می دهد اما افزایش جرایم تخلفات برای برخی ها هم چندان تاثیری ندارد .

فرمانده انتظامی استان اصفهان یکی از اقدامات جدی پلیس را برخورد با رانندگان متخلف و بی‌توجه به مقررات رانندگی دانسته و از تشدید اجرای طرح پوشش جامع دوربین‌های ترافیکی و غیر محسوس برای کنترل رانندگان متخلف در اصفهان خبر می دهد.

سردار عبدالرضا آقاخانی در گفت و گو با "قدس آنلاین" وضعیت رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی در شهر اصفهان را بسیار بد و نگران کننده می داند و  می گوید: پارک خودرو در پیاده‌روها، حرکت مارپیچ، بوق‌های ناهنجار، عبور از چراغ قرمز و عدم رعایت حقوق عابران پیاده از مواردی است که متاسفانه رانندگان اصفهانی چندان به آن توجه ندارند.

وی با بیان این‌که برخی از تصادفات درون شهری اصفهان بسیار دلخراش است ، اضافه می کند: در بحث اجرای قانون با هیچ فردی رودربایستی نداریم و رانندگانی که قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت نمی کنند باید اصلاح شوند.

 

فرمانده انتظامی استان اصفهان به نصب 150 دوربین ثبت تخلفات رانندگی در اصفهان اشاره و تصریح می کند: اصفهان به 500 دوربین ثبت تخلفات رانندگی نیاز دارد.

وی ضمن ابراز تاسف از وضعيت نامطلوب رعايت قوانين و مقررات راهنمايي و رانندگي در اصفهان، ادامه می دهد: در آینده ای نزدیک با همكاري همه عوامل ستادي راهور و پليس راه و نيروهاي پذيرش شده در ناجا اصفهان، ساماندهي وسيعي را در بحث ترافيك مركز استان اصفهان خواهيم داشت و از این پس اصفهانی ها شاهد حضور گسترده ماموران برای اجرای قوانین رانندگی خواهند بود.
سردار آقاخانی تاکید می کند: در راستای اجرای قانون با کسی تعارف نداریم و طرح تشدید مقررات راهنمایی و رانندگی توسط عوامل ستادی راهور و پلیس راه با جدیت هر چه تمام اجرا می‌شود.

فرمانده انتظامی استان اصفهان با بیان اینکه پلیس نمی‌تواند برای نظارت بیشتر بر تخلفات رانندگی مردم در سر هر چهار‌راه و هر خیابان یک مامور بگمارد و پیاده روها را ببندد، می گوید: تنها راهکار اساسی این است که با برنامه‌های آموزشی و فرهنگی و به ویژه آموزش‌های چهره به چهره،‌ فرهنگ ترافیکی بین مردم نهادینه شود.

وی با بیان اینکه افزایش جرایم تاثیری در کاهش تخلفات نداشته است ، اظهار می کند: اگرتخلفات رانندگی، محرومیت های اجتماعی همچون سخت گیری در استخدام، بالا رفتن هزینه بیمه خودرو، اعزام به روان پزشک و حتی ارائه نکردن وام بانکی و یا دریافت بهره و سود بالای وام های بانکی را به دنبال داشته باشد به طور حتم تاثیر بیشتری خواهد داشت.

سردارآقاخانی اضافه می کند: اینکه چرا مردمی به فرهیختگی مردم اصفهان مرتکب این‌گونه تخلفات رانندگی می‌شوند نیازمند کارهای کارشناسی دقیق است و باید در اتاق‌های فکر به این موضوع پرداخته شود.

وی ، قانون راهنمایی و رانندگی را یک قانون جامع و کامل دانسته و تاکید می کند: باید از ظرفیت این قانون به خوبی استفاده کرد.

ترافیک در میزان نزاع های خیابانی مؤثر است

هنوز در زمینه استفاده از کلاه ایمنی، توقف‌های دوبله، توقف در ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی و توقف زیر تابلوهای "توقف ممنوع" مشکل وجود دارد.

یکی از مسؤولان انتظامی کشور سال گذشته اعلام کرد که برخی از رانندگان خاطی،‌ حتی به افسر راهنمایی و رانندگی که می خواهد اعمال قانون کند ، می گوید : "بیا مشقت را بنویس ؛ می خواهم بروم"!

یا برخی از افراد که پارک دوبل هم می کنند و می روند برای قراردادی اقتصادی و کاری تجارت ؛ اگر هم مبلغی اندک جریمه شوند چندان برایشان مهم نیست.

به گفته یک جامعه‌شناس شهری استفاده از تجهیزات جدید و به‌طورکلی کنترل نامحسوس جرایم راهنمایی و رانندگی موجب آرامش بیشتر در جامعه خواهد شد، زیرا بخشی از آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه نزاع‌ها و خشونت‌های خیابانی خاستگاهی در ترافیک و وضع حمل‌ونقل شهری دارند.

فریبا ذاکر در این‌باره می‌‌گوید: ترافیک اصولا یکی از عواملی است که بر میزان نزاع‌های خیابانی و درگیری‌ها موثر است.

به گفته این جامعه‌شناس شهری، یکی از عواملی که موجب افزایش تصادفات، افزایش درگیری‌های خیابانی و همچنین بالارفتن میزان خشونت در جامعه شهری می‌شود شرایط خاص ترافیکی است و ترافیک اصفهان و مشکلاتی مثل نبود جای پارک و مانند آن آستانه تحمل مردم را کاهش می‌دهد.

از ترس پلیس!

گروهی دیگر از رانندگان وسايل نقليه، رانندگي را امري مي دانند كه تحت ضوابط قانوني بوده و مسوول اجراي اين قوانين، پليس راهنمايي و رانندگي است، به همین دلیل زماني كه پلیس حضور ندارد کمتر احساس پایبندی به قانون دارند.

اما اگر اين نوع نگاه نادرست اصلاح شود، رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي، نه تنها يك الزام قانوني و اجتماعي است،بلکه یک الزام اخلاقی و حقوق شهروندی نیز محسوب می شود.

عضو هیات علمی د انشگاه علوم انتظامی معتقد است که کم توجهی به قوانین راهنمایی و رانندگی به دو دلیل عمده رخ می دهد؛ گاه رانندگان به دلیل ناآگاهی و ناآشنایی با قوانین راهنمایی و رانندگی، مرتکب تخلفاتی می شوند که می توان از آنها به عنوان تخلفات سهوی نام برد ولی در برخی مواقع، رانندگان با آگاهی مرتکب تخلفاتی می شوند که می توان آنها را تخلفات عمدی نامید.

به گفته علیرضا اسماعیلی نوری ، هرچند تخلفات سهوی، موجب اختلال و مشکلات فراوان در سیستم حمل ونقل درون شهری می شوند، ولی ریشه در اخلاق ترافیکی شهروندی ندارند و در واقع آنچه به عنوان اخلاق ترافیکی شهروندی در نظر گرفته می شود، شامل تخلفات آگاهانه و عمدی رانندگان است که ریشه در احساس تعهد نسبت به قوانین وضع شده و نادیده گرفتن وظایف و مسوولیت های خود در قبال جامعه و دیگر شهروندان دارد؛ یعنی فرد با دانستن قوانین موجود، به دلیل ضعف و یا فقدان اخلاق ترافیکی شهروندی و نداشتن حس تعهد نسبت به قوانین، در آن مکان و زمان، مرتکب تخلف شده است و این امر می تواند ناشی از نداشتن احساس تعهد و تعلق خاطر، نداشتن احساس مسوولیت اجتماعی و نبود حس مشارکت اجتماعی در بین افراد و نهادهای جامعه باشد.

وی، قانون گریزی افراد را به موقعیت فرهنگی- اجتماعی آنها ارتباط می دهد و معتقد است که تحصیلات، شغل، طبقه اجتماعی و بسیاری موارد دیگر میتواند نشان دهنده موقعیت اجتماعی افراد باشد.

بنابراین می توان نتیجه گرفت افرادی که دارای موقعیت اجتماعی بالاتری هستند، تمکین بیشتری نسبت به قوانین اجرایی جامعه دارند و در واقع رانندگی را هم بخشی از زندگی خود می دانند که باید به قواعدش پایبند باشند.

البته شاید بتوان نسخه ای دیگر برای رانندگان خاطی پیچید و آن اینکه پس از چند تخلف ، گواهینامه آنان ضبط گردیده و موظف شوند دوره تئوری قوانین راهنمایی و رانندگی را بیاموزند و در مرحله عملی نیز مهارت و احترام به قوانین را به اثبات رسانند.
 
شاید اگر فردی مجبور باشد چند روز رانندگی نکند و آموزش ببیند، آنگاه به قوانین بیشتر احترام بگذارند .

البته از طرفی دیگر پلیس نیز بایستی به رعایت قوانین مختلف از جمله سرعت مجاز و ... حتی درون شهرها توسط رانندگان اهتمام بیشتری داشته و با خاطیان برخورد شدیدتری داشته باشد و فرهنگ رانندگی صحیح را به شیوه های مختلف در جامعه نهادینه نماید

بحث جرایم راهنمایی و رانندگی و نحوه عملکرد پلیس در این زمینه از سوی دیگر با زندگی اجتماعی و روزمره مردم آمیخته است و پیامدهای تصمیم‌گیرها در این زمینه در زندگی اجتماعی نمود قابل توجهی دارد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اکبر میرزایی - دهلران IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    2 0
    یعنی باور نمی کنید عید رفتم اصفهان ،پشت چراغ قرمز توقف کرده بودم . هنوز یک ثانیه از سبز شدن چراغ نگذشته بود که صدای بوق های زیاد از ماشین ها رو سرم خراب شد . گفتم حتما خیلی به وقت اهمیت میدن . وارد خیابان بعدی که شدم دیدم ماشین ها هر جه جا خالی می بینند بدون توجه به آینه بغل ، جای خالی رو پر می کنن و خلاصه اگه حواست نباشه تو یه روز با ده تا ماشین تصادف می کنی ...