احضار سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به کمپ دیوید آمریکا برای تشریح سیاستهای امنیتی این کشور در خلیج فارس، بازخورد رسانه‌ای گسترده‌ای در جهان داشت.

دیکته نهایی «اوباما» به سران عرب

رسانه‌های منطقه‌ای نشست کمپ دیوید را ابلاغ سیاستهای جدید واشنگتن به 6 کشور عرب حوزه خلیج فارس پس از دستیابی به توافق نهایی با ایران تلقی کرده‌اند.

 این کشورها اعتقاد دارند که توافق نهایی ایران و1+5 ورفع تحریمهای اعمال شده علیه ایران، به گسترش نفوذ سیاسی این کشور در منطقه وجهان منجر خواهد شد

 این نشست قرار است فردا، پنجشنبه، در مقر تفریحی رئیسان جمهوری آمریکا در منطقه کمپ دیوید با حضور باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا وسران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس تشکیل شود.

 پادشاهان عربستان، بحرین، عمان و رئیس امارات متحده عربی به دلیل انتقادات مکرر اوباما از سیاستهای داخلی این کشورها، در این نشست شرکت نخواهند داشت.

در این نشست قرار است سیاستهای امنیتی و نظامی آمریکا در خلیج فارس مورد بحث وبازنگری جدید قرار گیرد. دو موضوع اساسی نگرانی برخی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را برانگیخته است. این دو موضوع به امضای توافقنامه احتمالی ایران و 1+5 و نا رضایتی آمریکا از اوضاع داخلی ونبود دموکراسی در کشورهای عرب خلیج‌فارس باز می‌گردد.

باراک اوباما بتازگی تصریح کرد که مشکل کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس داخلی است و ارتباطی به ایران ندارد.

 این انتقاد صریح، به نارضایتی سران این کشورها از سیاستهای آمریکا در خلیج فارس منجر شده و بنابراین برخی ازسران عضو شورای همکاری خلیج فارس نشست کمپ دیوید را تحریم کرده‌اند.

 کمپ دیوید یاد آور قرار داد ننگین مصر و رژیم صهیونیستی است که تأثیر روانی منفی بر ملتهای عرب ومسلمان جهان باقی گذاشته است.

 در نشست روز پنجشنبه کمپ دیوید، موضوع هسته‌ای ایران و توافقنامه احتمالی ایران و1+5 ، مسأله تجزیه عراق و اوضاع سوریه ویمن مورد بحث قرار خواهد گرفت، اما مسأله فلسطین در دستور کار قرار ندارد.

مسأله دیگری که در جریان نشست کمپ دیوید مورد توجه قرار خواهد گرفت موضوع سیاستهای امنیتی و نظامی آمریکا در خلیج فارس است. از آنجایی که کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس ساختاری شکننده دارند، به همین دلیل این کشورها بشدت از تحولات اخیر منطقه بیمناک هستند.

برخی از این کشورها مانند عربستان و قطر از اینکه آمریکا نتوانسته نظام سوریه را با استفاده از ابزارهای نظامی سرنگون کند، با سیاستهای باراک اوباما موافق نیستند. با این حال آمریکا تلاش می‌کند تا اطمینانهای امنیتی لازم را به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بدهد که در برابر هر گونه تهدید داخلی وخارجی، از این کشورها دفاع کند.

 از سوی دیگر، آمریکا در برابر این اطمینانها تضمینهایی از برخی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس خواهد گرفت که اراده ملتهای خود را محترم بشمارند.

عربستان، بحرین و قطر در میان 6 کشور شورای همکاری خلیج فارس بیشترین مشکلات داخلی را دارند، زیرا فاقد نهادهای مدنی هستند. عربستان و بحرین به دلیل سرکوب ملتهای خود همواره جزو منفورترین رژیمهای منطقه تلقی می‌شوند واین امر هزینه‌های حیثیتی سنگینی برای آمریکا به همراه داشته است.

همچنین كشورهای عضو شورای همكاری خلیج فارس تلاش کردند تا فعالیت هسته‌ای صلح آمیزایران را بزرگنمایی کنند تا خطر سلاحهای هسته‌ای رژیم صهیونیستی را تحت تأثیر قرار دهند، طبیعی است هم آمریکا وهم غرب به خوبی از فعالیت هسته‌ای ایران آگاه هستند و توافقنامه احتمالی با ایران  به همه این نگرانی‌های غیر قابل توجیه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس پایان خواهد داد، اما این کشورها در یک اقدام هماهنگ  بشدت از نفوذ روز افزون ایران در منطقه اظهار نگرانی می‌کنند و به همین دلیل نزدیکی به رژیم صهیونیستی را توجیه می‌کنند.

سیاست آمریکا این است که با واقعیتهای سیاسی ومیدانی موجود در منطقه هماهنگ شوند، زیرا سیاست تقابل با ایران در طول 35 سال گذشته نتیجه‌ای برای آمریکا به دنبال نداشته است. از این رو در جریان نشست کمپ دیوید، رئیس جمهوری آمریکا آخرین سیاستهای آمریکا را پس از توافق احتمالی با ایران به رهبران کشورهای عرب  حوزه خلیج فارس دیکته خواهد کرد.

 باراک اوباما قطعاً نارضایتی خود را از نبود یک فضای تعامل انسانی میان رژیمهای عرب منطقه باملتهای خود به سران این کشورها ابلاغ خواهد کرد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.