۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۸
کد خبر: 284233

قدس آنلاین: شعبان ماه من است هر كه يك روز از ماه مرا روزه بدارد بهشت او را واجب شود.

سفارشاتی برای بهره مندی از ماه پیامبر (ص)

به گزارش قدس آنلاین، شعبان ماه بسيار شريفى است و منسوب است به حضرت سيد انبياء صلّى الله عليه و آله. پيامبر (ص) اين ماه را روزه مى‏داشت و وصل مى‏كرد به ماه رمضان و مى‏فرمود: «شعبان ماه من است هر كه يك روز از ماه مرا روزه بدارد بهشت او را واجب شود.»

صفوان جمال گفت: فرمود به من حضرت صادق (ع) كه وادار كن كسانى را كه در ناحيه و اطراف تو هستند بر روزه شعبان.»گفتم : فدايت شوم مگر در فضيلت آن چيزى مى‏بينى؟ فرمودند: «بلى بدرستى كه رسول خدا صلّى الله عليه و آله هر گاه هلال شعبان را مى‏ديد امر مى‏فرمود منادى را كه ندا مى‏كرد در مدينه اى اهل مدينه من از جانب رسول خدا صلّى الله عليه و آله به سوى شما رسولم، مى‏فرمايد: آگاه باشيد بدرستى كه شعبان ماه من است پس خدا رحمت كند كسى را كه يارى كند مرا بر ماه من يعنى روزه بدارد آن را. پس حضرت صادق (ع) فرمود:: «اميرالمؤمنين (ع) مى‏فرمود: «كه فوت نشد از من روزه شعبان از زمانى كه شنيدم منادى رسول خدا صلّى الله عليه و آله ندا كرد در شعبان و فوت نخواهد شد از من تا مدتى كه حيات دارم إن شاء الله تعالى.»

اما برای این ماه اعمالی مشترک است که شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان به آنها اشاره کرده است.

مناجات شعبانيه که سرشار از عرفان بوده و سزاوار است كه اين مناجات در تمام ماه خوانده شود.

از اعمال مهم در اين ماه روزه است به اندازه اى كه با حال انسان مناسب باشد. امام صادق (ع) فرمودند: «كسى كه روز اول ماه را روزه بگيرد، حتما وارد بهشت مى شود و كسى كه دو روز را روزه بگيرد، خداوند در هر شب و روزى (به چشم رحمت ) به او مى نگرد و در بهشت نيز به اين نگاه ادامه مى دهد؛ كسى كه سه روز روزه بگيرد، با خداوند در عرش و بهشت او ديدار مى كند.»

صلوات شعبانیه در هر روز از شعبان در هنگام ظهر و در شب نیمه که از امام سجاد علیه‌السلام روایت شده و در مفاتیح الجنان آمده است.

همچنین، فرستادن صلوات بسیار و نیز گفتن ذکر «اَسْتَغْفِرُاللهَ وَ اَسْئَلُهُ التَّوْبَةَ» روزی 70 مرتبه نیز برای این ماه مورد سفارش است.

از اعمال مهم اين ماه ، عمل كردن به روايت اميرالمؤمنين (ع) است كه فرمودند: «در هر پنجشنبه از ماه شعبان، آسمان ها زينت شده و آنگاه فرشتگان عرض مى كنند: خداى ما! روزه داران شعبان را ببخش و بيامرز و دعايشان را اجابت فرما!»

بنابراين كسى كه دو ركعت نماز به جا آورد كه در هر ركعت سوره فاتحه را يك بار و توحيد را صد بار بخواند و بعد از سلام دادن ، صد بار نيز صلوات بفرستد، خداوند تمام خواسته هاى دينى و دنيايى او را برآورده مى فرمايد و كسى كه يك روز از آن را روزه بگيرد، خداوند بدن او را بر آتش حرام مى كند.

علاوه بر این، گفتن هر روز هفتاد مرتبه ذکر «اَسْتَغْفِرُاللهَ الَّذى لا اِلهَ اِلاّ هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحیمُ الْحَىُّ الْقَیّوُمُ وَ اَتُوبُ اِلَیْهِ» نیز توصیه شده و ذکر هفتاد مرتبه ای استغفار در این ماه برابر است با هزار مرتبه در ماه ‌هاى دیگر.

صدقه دادن در این ماه اگرچه به اندازه نصف دانه خرمایى باشد، خوب است و خداوند بدن صدقه دهنده را بر آتش جهنم حرام می‌کند.

از حضرت صادق (ع) نقل شده است كه آن حضرت (ع) در باب فضیلت روزه رجب فرمودند: «چرا غافلید از روزه شعبان؟» راوى عرض كرد: یابن رسول الله چه ثوابی دارد كسى كه یك روز از شعبان را روزه بگیرد؟

حضرت (ع) فرمودند: «به خدا قسم بهشت ثواب اوست.»

عرض كرد یابن رسول الله بهترین اعمال در این ماه چیست؟ فرمودند: «صدقه دادن و استغفار . هر كس  در ماه شعبان صدقه دهد، خداوند آن صدقه را رشد دهد همچنان كه یكى از شما شتر تازه متولد شده‌ای را تربیت مى‌كند تا آن كه در روز قیامت به صدقه دهنده برسد در حالتى كه به اندازه كوه اُحُد شده باشد.»

و نیز در کل این ماه هزار بار ذکر «لا اِلهَ اِلا اللهُ وَلا نَعْبُدُ اِلاّ اِیّاهُ مُخْلِصینَ لَهُ الدّینَ وَ لَوُ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ» را كه ثواب بسیار دارد، گفته شود.

همچنین، در این ماه مناسبت های مختلفی همچون ولادت امامان حسین و سجاد علیهماالسلام و نیز ولادت حضرت حجت (عج) در نیمه آن واقع شده که برای شب و روز آن اعمالی مورد توصیه و سفارش است.

منابع:

مفاتیح الجنان

مراقبات

انتهای خبر/

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.