قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: توسعه کشاورزی مکانیزه و باغداری مدرن را باید با تربیت و آموزش نیروهای جوان همراه کنیم تا افزایش کیفیت و مرغوبیت محصولات در سراسر کشور تسری یابد.

 توسعه کشاورزی و باغداری باید با تربیت نیروی متخصص همراه باشد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی، مهندس مهدی عزیزیان در آیین افتتاح باغهای متراکم و مجتمع تولیدات گلخانه ای مؤسسه کشت و صنعت مزرعه نمونه در جمع مدیران، کارشناسان و کارکنان این مؤسسه با تأکید بر ضرورت کشاورزی علمی و استفاده از روشهای نوین و دانش روز، عنوان کرد: روشهای سنتی برای تولید محصولات مرغوب و با حجم بالا پاسخگوی نیاز امروز نبوده و بهره‌گیری از علم و فناوری روز باید بیش از گذشته مورد توجه و تأکید قرار گیرد.

وی با اشاره به ظرفیتها و زیرساختهای موجود در مزرعه نمونه بیان داشت: با توجه به شرایط اقلیمی مشهد، کمبود آب و نیاز جامعه به محصولات کشاورزی مرغوب در فصول مختلف سال، باید به سوی گسترش تولیدات گلخانه‌ای گامهای اساسی برداریم.

عزیزیان تصریح کرد: اگرچه تاکنون اقدامها و فعالیتهای خوبی در این جهت انجام شده، اما این مقدار کافی نبوده و باید سرعت توسعه  گلخانه‌ها و باغهای مدرن و متراکم شتاب گیرد.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: با برنامه ریزی و مطالعات صورت گرفته از اواخر دهه 80 حرکت به سمت شرایط مطلوب آغاز شد و امروز نتیجه آن حرکت منطقی، علمی، برنامه ریزی شده و تلاش هماهنگ بین بخشهای مختلف را مشاهده می کنیم.

وی با اشاره به اقدام نوینی که برای نخستین بار در کشور در احداث باغهای متراکم انجام شده است، اظهار داشت: دستاوردهای مزرعه نمونه و اینکه بسیاری از اقدامها برای اولین بار در کشور در حال انجام است، بسیار مسرت بخش و خوشحال کننده است و باید با تربیت نیروهای متخصص 
زمینه ای فراهم شود که همه باغداران، کشاورزان و نهادهای تخصصی در این حوزه آحاد جامعه از این دستاوردها بهره‌مند شوند.

وی گفت: در سالهای اخیر با روند کاهش نزولات آسمانی و افزایش حفر چاه‌ها، میزان آب حوزه های زیرزمینی کاهش یافته و انجام آبیاری قطره ای و استفاده ار روشهای علمی برای جلوگیری از آفات درختان و آسیبهای تگرگ می تواند در شرایط موجود بسیار مؤثر باشد.

وی وجود انگیزه کافی، علاقه‌مندی به کار و انجام صحیح وظایف محوله و به کارگیری تخصص و تجربه را راه رسیدن به پیشرفت و توسعه برشمرد و خاطر نشان کرد: اگر مدیران، متخصصان و کارشناسان با توکل به خدا و تکیه بر اصول علمی، اراده و تلاش همه جانبه همراه با برنامه‌ریزی صحیح مسیر رشد را طی کنند، بی‌گمان نتایج مطلوبی حاصل خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: همچنان که محصولات مؤسسه‌هایی مانند مؤسسه کشت و صنعت مزرعه نمونه در سطح شهر، استان و کشور مورد اعتماد و توجه بسیاری از کارشناسان، صاحبنظران و مردم است، انتظار می رود مؤسسه‌های تابعه آستان قدس رضوی با عملکرد علمی و فنی در آینده ای نه چندان دور به عنوان مراکزی نمونه و ممتاز به موفقیتهای قابل قبولی در سطح استان و کشور دست یابند.

عزیزیان تصریح کرد: تراکم بالای درختان، استفاده از پایه‌های مناسب با عملکرد بیشتر، افزایش راندمان، اجرای سیستمهای مدرن شامل سیستمهای آبیاری هوشمند قطره‌ای و مهپاش، سیستم کنترل آب، توری های تعبیه شده برای محافظت از تگرگ و جلوگیری از آفتاب تند تابستانی از شاخصهای این باغهای متراکم و مدرن مزرعه نمونه آستان قدس رضوی است.

 وی گفت: باید علاوه بر تولید محصول مرغوب، برای تولید دانش و تجربه اهمیت ویژه ای قایل شویم و اقدامهای اجرایی برای تولید نهال و بذر مرغوب با سرعت بیشتر آغاز و پیگیری شود.

شایان ذکر است، در بازدید قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی از مجتمعهای گلخانه و باغهای متراکم که با حضور معاونان سازمان مرکزی، مدیران ستادی سازمان اقتصادی رضوی، اعضای هیأت مدیره و مدیران عامل مؤسسه‌ها و شرکتهای کشاورزی تابعه انجام شد، مدیران و متخصصان به ارایه توضیحاتی در هرکدام از بخشها پرداختند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.