روابط عمومی رسانه ملی درباره پخش نشدن آنونس فیلمهای روی پرده و گلایه اهالی سینما توضیحاتی ارائه کرد.
در این مطلب آمده است: این روزها در برخی مطبوعات و پایگاههای خبری، مطالبی در خصوص پخش نشدن برخی تبلیغات فیلمهای سینمایی داخلی انتشار مییابد که حکایت از انتقاد برخی عوامل سینما در خصوص این موضوع از رسانه ملی است، بهگونهای که حتی بعضیها پیشنهاد کردهاند تا مجوز پخش فیلمهای داخلی از شبکههای ماهوارهای فارسیزبان صادر شود.
داوود نعمتی انارکی مدیر روابط عمومی رسانه ملی درخصوص اینکه چرا صدا و سیما بهاعتقاد برخی از عوامل سینما به سینما کملطف است، میگوید: آنچه بهعنوان کملطفی صدا و سیما به سینما مطرح میشود، در واقع کملطفی برخی از عوامل سینما به رسانه ملی است.
او معتقد است که رسانه ملی نسبت به دیگر رسانهها بیشترین سهم را در معرفی تولیدات سینمایی داشته است و اگر به آمار پخش آگهیهای فیلمهای سینمایی داخلی در قالبهای مختلف تصویری، زیرنویس و رادیویی توجه شود، میتوان اذعان کرد که سهم تبلیغات فیلمهای سینمایی داخلی در رسانه ملی چشمگیر و بالا بوده است.
نعمتی همچنین میگوید: با وجود ضوابط محتوایی و بازرگانی برای جذب و پذیرش آگهیها، این مهم درخصوص فیلمهای سینمایی با بیشترین نگاه حمایتی همراه است. بهعبارتی، درخصوص سینما بیشترین همکاری از شبکههای رادیویی و تلویزیونی در پخش آگهیها شده است، ضمن آنکه حمایتهای زیادی نیز از طریق خرید فیلمها و پخش آن در شبکهها انجام شده است که میتوان گفت صدا و سیما به تکلیف واقعی خود درخصوص سینما عمل کرده است.
مدیرکل روابط عمومی صدا و سیما درخصوص آمار پخش تبلیغات فیلمهای سینمایی داخلی تأکید کرد: از سال 91 تاکنون بیش از 10هزار بار تبلیغ در قالبهای تلویزیونی و رادیویی و زیرنویس از فیلمهای سینمایی پخش شده است. در این سه سال قریب به 200 فیلم به تلویزیون رسیده است که تبلیغات آنها پخش شدهاند. آمار این فیلمها چنین است: در سال 91 تعداد 53 فیلم، در سال 92 و 93 هرکدام 60 فیلم و در دو ماه اول سال 94 نیز 12 فیلم تبلیغات آنها در قالبهای مختلف تلویزیونی، رادیویی و زیرنویس پخش شدهاند.
وی تأکید کرد: مثلاً آگهی فیلم «ایران برگر» در ابتدای سال 94، بیش از 70 بار در قالبهای مختلف که بیشتر آنها تلویزیونی بوده پخش شده است.
نعمتی افزود: این آمار در حالی است که شبکههای استانی نیز به این امر بهصورت بومی پرداختهاند که در آمار در نظر گرفته نشده است. بهعبارتی، با احتساب تبلیغاتی که از مراکز پخش شدهاند این رقم بهمراتب بیشتر خواهد شد.
مدیرکل روابط عمومی صداوسیما درخصوص اینکه به نظر میرسد صدا و سیما برای پخش آگهی برخی فیلمها تبعیض قائل میشود، گفت: چنین موضوعی صحت ندارد، آگهیهای فیلمها پخش شدهاند و ممکن است فقط تعداد معدودی بهدلایل کارشناسی و رعایت نکردن برخی از استانداردهای پخش و نیز پرداختن به موضوعاتی که مبتلابه اقلیت محدودی از جامعه است، قابلیت تبلیغ از رسانه ملی را نداشته باشند.
وی تصریح کرد : با این حال، رسانه ملی خطوط قرمز خود را در پخش آگهیهای فیلمها بهعلل حمایت از صنعت سینمای کشور بسیار کاهش داده است. آنچه برخیها میگویند که مسئولان رسانه باید سعه صدر بیشتری در پخش آگهیها نشان دهند، درست نیست زیرا بهمراتب بیش از آن چیزی رخ داده است که انتظار دارند.
مدیرکل روابط عمومی رسانه ملی درخصوص اینکه صدا و سیما پول زیادی برای پخش آگهیهای سینمایی درخواست میکند، گفت: تبلیغات فرهنگی از تخفیفهای بالایی برخوردارند و در بسیاری موارد حدود 90 درصد تخفیف به آگهیهای فرهنگی تعلق میگیرد و حتی پخش آگهیهای فیلمهای سینمایی بنا بر آماری که اعلام شده کاملاً رایگان بوده که برآورد مالی آن برای صنعت سینما بسیار چشمگیر است.
وی تأکید کرد که عوامل تولید (تهیهکننده، یا کارگردان) که مستقیماً به مراجع ذیربط در صدا و سیما مراجعه میکنند، با بهترین شکل ممکن فعالیت خود را برای اطلاعرسانی عملیاتی میکنند.
مدیرکل روابط عمومی صدا و سیما در پاسخ به این سؤال که برخی از عوامل سینما معتقدند باید آگهی فیلمها از شبکههای ماهوارهای فارسیزبان پخش شوند، گفت: اول اینکه چنین موضوعی وجاهت قانونی ندارد و از سویی، این تصور که با پخش آگهیها از شبکههای ماهوارهای کمکی به صنعت سینما میشود، تصور درستی نیست.
مدیرکل روابط عمومی صدا و سیما در پایان با بیان اینکه باید تحلیلی واقعبینانه از سهم تمام رسانهها درخصوص تبلیغ آگهیهای فیلمها صورت بگیرد، گفت: اگر منصفانه به این قضیه نگاه کنیم، متوجه میشویم که سهم رسانه ملی در پرداختن به تبلیغات فیلمها نسبت به دیگر رسانهها بسیار بالاست و رسانه بهدلیل حمایت از صنعت سینما و بهخصوص قشر عزیز هنرمند کشور که با زحمات فراوان در تولیدات سینمایی سهیم هستند، همواره به حمایت از صنعت سینما اهتمام میورزد.
نظر شما