۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۱
کد خبر: 284520

قدس آنلاين- مريم سادات كاظمي:‌ بيش از 10000 سال است كه دانه هاي برنج وارد بشقاب غذا شده و امروزه غذاي اصلي بيش از نيمي از مردم جهان است. اما به رغم اين كاربرد گسترده در برنامه تغذيه، شايد بسياري از ما به خوبي با خواص آن آشنا نيستيم و برنج را صرفه ماده اي نشاسته اي مي دانيم.

دانه هايي سفيد با خواص غذايي عالي

برنج؛ تامين كننده انرژي

به گزارش سرويس بهداشت و سلامت قدس آنلاين؛ برنج نيز مانند ديگر غلات حاوي نشاسته البته به مقدار بسيار زياد است. اين ماده يك قند كامل است كه نياز بدن به انرژي را تامين مي كند. متخصصان تغذيه توصيه مي كنند كه رژيم غذايي متعادل بايد حاوي 50% قند باشد. برنج همچنين حاوي عناصر كمينه و مواد معدني مانند منگنز، سلنيوم، فسفر، روي و مس است.  

اين ماده غذايي به آساني در بدن جذب مي شود و مزيت آن نسبت به گندم اين است كه گلوتن ندارد. همه انواع برنج براي عملكرد دستگاه گوارش مناسب هستند اما برنج قهوه اي به خاطر وجود فيبرها عملكرد روده ها را تسهيل مي كند در حالي كه نشاسته زياد موجود در برنج سفيد موجب سفت تر شدن مدفوع مي گردد.

چه نوع برنجي ارجحيت دارد؟

برنج قهوه اي كه همراه با سبوس و جوانه است بهترين نوع برنج محسوب مي شود كه خواص عالي غذايي را در بردارد. مقدار قندهاي كند موجود در آن باعث جذب تدريجي انرژي با توجه به نياز بدن مي شود كه مزيتي براي حفظ تناسب اندام است. همچنين سرشار از ويتامين هاي گروه B است كه نقش مهمي در متابوليسم بدن دارد. اين نوع برنج داراي فيبرها، آنتي اكسيدان ها، منيزيوم و آهن است. منيزيوم و آهن نقش اساسي در پيشگيري از ابتلا به بيماري هاي قلبي عروقي دارند. البته براي اينكه خواص برنج قهوه اي كاملا به بدن برسد لازم است تا به خوبي پخته شود.

اما رايج ترين نوع برنج، برنج سفيد است. برنج سفيد از سبوس جدا مي شود و تحت عمل تصفيه قرار مي گيرد كه اين فرايند باعث از دست رفتن بخش زيادي از ريز مغذي ها مي شود. برنج سفيد مقدار ويتامين B، فيبر، منيزيوم و آهن كمتري دارد و سرشار از قندهاي سريع است. قندهاي سريع بر خلاف قندهاي كند افزايش قند خون را تسريع مي كنند و زمينه ساز چاقي مي شوند. بر اساس تحقيقات برنج سفيد احتمال ابتلا به ديابت نوع 2 را نيز بر خلاف برنج قهوه اي بيشتر مي كند.

منبع:www.ComprendreChoisir.com

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.