گروه جامعه / محمد رضایی - دانشمندان ایرانی در عرصه دانش سلولهای بنیادی، همتراز با دنیا رو به پیشرفت است و توانسته اند، با وجود تحریمهادر دهه اخیر، پیشرفتهای خوبی داشته باشند.

دانش سلولهای بنیادی در ایران، همتراز با دنیاست

دکتر مختار جلالی، رئیس انجمن ژنتیک ایران در کنگره بین المللی سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی در مشهد گفت: در زمینه بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی و سلولهای بنیادی دستاوردهای خوبی در ایران داشته‌ایم و برای رسیدن به قدرت برتر علمی منطقه باید تلاش بیشتری کنیم.  وی با گرامیداشت استاد علم ژنتیک - دکتر بهاروند- گفت: انجمن ژنتیک ایران حدود نیم قرن پیش با همت عزیزانی که برخی از آنها در نزد ما نیستند، راه اندازی شد و هم اینک در هفت شاخه علمی فعالیت می‌کند و مایه افتخار ایران است. 

 

  همت برای تربیت نیروی متخصص

دکتر جلالی که در آیین گشایش کنگره بین‌المللی سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی، در دانشگاه فردوسی مشهد سخن می گفت یادآور شد: ما باید برای پیشبرد دستاوردهای علمی‌مان، به تربیت نیروهای متخصص، همت کنیم.

دکتر سید علی اکبر شمسیان، دبیر این کنگره بین‌المللی نیز گفت: این کنفرانس با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری سلولهای بنیادی، معاونت علمی ریاست جمهوری ، ستاد توسعه علوم و فناوری سلولهای بنیادی، سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی، پژوهشکده رویان و دانشگاه فردوسی مشهدبرپا شده است. به گفته وی، این کنگره 30 اردیبهشت تا یکم خردادماه در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی با انگیزه ایجاد ارتباط و تبادل دیدگاه‌های متخصصان در زمینه تازه‌ترین دستاوردها و پیشرفتهای دانش سلولهای بنیادی، برگزار می‌شود.

 

  سلولهای بنیادی و اخلاق در سلول درمانی

پیوند سلولهای بنیادی،مسیر سلولهای بنیادی تا استفاده در کلینیک، قوانین و ساز و کار استفاده از سلولهای بنیادی در درمان، دارو و سلولهای بنیادی، نوآوری ها در فناوری سلولهای بنیادی و اخلاق در سلول درمانی نیز بحثهای دیگری است که در این کنگره تخصصی، بررسی و مطرح می شود. این متخصص سلولهای بنیادین تصریح کرد:همزمان با برگزاری این کنگره، چندین کارگاه آموزشی در حوزه سلولهای بنیادی برگزار می‌شود که به رشد علمی دانشگاهها و تیمهای پزشکی کشورمان کمک می کند.

دکتر حمید گورابی، رئیس پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی در این همایش گفت: حرکت مناسب علم سلولهای بنیادی در ایران مدیون کوشش دانشمندانی است که اکنون برخی از آنان در نزد ما نیستند و ما باید راه علمی شان را ادامه دهیم.

 

  رشد 15 ساله ایران در سلولهای بنیادی

وی افزود: زنده یاد دکتر «کاظمی آشتیان» در سال 1379 به همراه دوستانش پژوهشگاه رویان را تأسیس کرد و همچنین تلاشهای شبانه روزی دکتر «بهاروند» ، دانشمندان و همکاران دیگرشان، موجب رشد ایران طی 15 سال در این حوزه شد. این مقام علمی کشور درباره فعالیتهای علمی ایران در حوزه دارو گفت: پژوهشکده رویان و انجمن ژنتیک ایران تلاش دارند سلولهایی را که قابلیت تبدیل شدن به یک گیاه کامل یا دارو واکسن را دارند، مورد مطالعه و تحقیق قرار دهند. به گفته وی، گستردگی فعالیت‌های سلولهای بنیادی به حدی است که به جز بحث سلول‌درمانی، در شاخه‌های پزشکی دیگر نیز کاربردهای فراوان دارد ودانشمندان ایرانی امیدوارند بتوانند در سال آینده دومین کنگره بین‌المللی ژنتیک را در تهران برگزار کنند و تلاش دارند تا علم نوپای سلولهای بنیادی، به درختی تنومند تبدیل شودودر افق 1404 به جایگاهی که ترسیم شده، دست یابند.

 

  شکست انحصار در درمان آرتروز

دکتر ناصر اقدمي مسؤول مرکز سلول درماني پژوهشگاه رويان و سخنران پنل علمی این همایش نیز اظهار داشت:با درمان موفق ۱۱۸ بيمار مبتلا به آرتروز زانو با سلول‌هاي بنيادي در کشورتوانسته ایم انحصار آمريکا را در این حوزه از بین ببریم.

 وی افزود: این ۱۱۸ بيمار مبتلا به آرتروز زانو با استفاده از سلول هاي بنيادي در پژوهشگاه رويان درمان شده اند و با این روش درمانی  ايران پس از آمريکا دومين کشوري است که به اين دانش دست يافته وخوشبختانه نتايج درمان تا ۷۰ درصد در کشور موفقيت آميز بوده است. این متخصص سلول درماني همچنین در باره روند درمان این افراد افزود: بهبودي اين گروه از بيماران به وسیله تصويربرداري با سي تي اسکن، وام آرآي  به خوبي قابل مشاهده است و و وضعيت حرکتي بيماران کاملا مثبت گردیده است و  این گونه درمانی با گذرموفقيت  آمیز از همه مراحل علمي  به مرحله ارائه خدمات عمومي  و بیمارستانی وارد شده است.

 دکتراقدمي با بیان اینکه پژوهشگاه رويان يک مرکز تحقيقاتي است و به دليل محدوديت امکانات، نوبت دهي به بيماران نيازمند بسيار طولاني و ۲ ساله است می گوید: باید مسؤولان با حمایت در بحث زیر ساختها ی پزشکی در این زمینه دانشمندان را یاری کنند.

 

  همکاری دانشمندان خارجی با همایش

این کنگره که با حضور 800 متخصص داخلی و میهمانان خارجی از فرانسه، آلمان، استرالیا و هلند برگزار شده عصر امروز- یکم خردادماه 94-با اهدای گواهینامه شرکت در دوره و تقدیر از نخبگان پژوهشی سلولهای بنیادی به کار خود پایان می‌دهد.

دکتر احمدرضا بهرامي، معاون پژوهش و فناوري دانشگاه فردوسي و دبير کنگره بين‌المللي سلولهاي بنيادي و پزشکي بازساختي با بیان اینکه هر سلول بنيادي نماينده يک موجود زنده است و رشد اين سلولها که از بافت جنين و ديگر اعضاي بدن استخراج مي‌شوند، قابليتهاي بسياري براي درمان بيماري‌ها دارد، گفت: خوشبختانه امروز سطح فناوري پزشكي تا به آنجا رسيده كه اين سلولها به مدت 15 سال در لوله آزمايش نگهداري مي‌شوند و می توان بر روی آنها کار تحقیقاتی انجام داد.

وي گفت: سلولهاي بنيادي براي درمان بيماري‌هاي پارکینسون، آلزايمر، بيماري‌هاي کبدي، سرطان، بيماري‌هاي استخواني، قلبي و پوستي به کار مي‌روند. 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.