۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۲
کد خبر: 284579

رهبر معظم انقلاب اسلامی در یک سخنرانی کاملاً شفاف و برخاسته از هوشمندی سیاسی و نظامی معظم‌له، نسبت به بروز یک جنگ نیابتی در منطقه علیه ایران هشدار دادند.

جنگ نیابتی علیه ایران

اما در تأویل و تفسیر سخنان مقام معظم رهبری در دانشگاه امام حسین (ع)، دو نظریه امنیتی و نظامی در حوزه امنیت ملی ایران مطرح شده است.

نخستین تحلیل این است که برخی کشورهای ضعیف ومیکروسکوپی حوزه خلیج فارس چون توانایی کافی برای مقابله مستقیم با ایران را ندارند، تلاش می‌کنند تا از رهگذر بزرگنمایی خطر هسته‌ای ایران، سایر قدرتهای منطقه‌ای و فرا‌ منطقه‌ای را علیه ایران تحریک کنند.

عربستان سعودی، بحرین  و قطر سه کشوری هستند که چسبندگی بیشتری هم به رژیم صهیونیستی وهم به آمریکا دارند و به همین دلیل در صدد تحریک آمریکا علیه ایران بر آمده‌اند.

هر چند آمریکا اساسا در نشست اخیر کمپ دیوید که با حضور برخی سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس تشکیل شد، ثابت کرد که تاریخ مصرف این کشورها برای آمریکا پایان یافته است واین کشورها در دکترین امنیت ملی آمریکا جایی ندارند.

انتقاد صریح باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه مشکل کشورهای حوزه خلیج فارس، ایران نیست، بلکه از داخل این کشورها سر چشمه می‌گیرد، نشان داد که اختلافات آمریکا واعراب حوزه خلیج فارس فراتر از حد تصور است.

آمریکا بویژه دموکراتها که ادعای برقراری دموکراسی در جهان را دارند، اکنون احساس می‌کنند که در مقوله دموکراسی، هزینه‌های سنگین حیثیتی برای این کشورهای کوچک قبیله‌ای پرداخت کرده‌اند. آمریکا نمی‌تواند برای افکارعمومی پیرامون عملکرد نظامهای غیر دموکراتیک و قبیله‌ای مانند قطر، عربستان و بحرین که ملتهای خود را از کوچکترین حقوق شهروندی محروم کرده اند، پاسخی در خور ارایه دهد.

پشتیبانی آمریکا از سیاستهای این کشورها قطعاً شعار دموکراسی خواهی آنها را نزد افکار عمومی مورد تردید قرارمی‌دهد، بنابراین نمی‌تواند تا ابد سیاست دو گانه خود را در خصوص دموکراسی در جهان ادامه دهد. بنابراین تحلیل نخست که آمریکا و رژیم صهیونیستی برای دفاع از این کشورها در مقابل تهدیدات ایران وارد عمل خواهند شد، با واقعیتهای موجود همخوانی ندارد.

دلیل این امر این است که آمریکا به خوبی از توان دفاعی بالای ایران برای مقابله با تهدیدات خارجی آگاه است، هر چند سیاست دفاعی جمهوری اسلامی هیچ گاه تهاجمی نبوده است.

نمونه اعتراف صریح آمریکا به توانایی‌های دفاعی ایران، اظهارات اخیر کولین پاول، وزیر خارجه و رئیس ستاد اسبق ارتش آمریکا در مورد قدرت واکنش نظامی ایران است.

پاول با انتقاد از ناتوانی سعودی ها در حل مشکل یمن تأکید کرد که اگر عربستان سعودی با ایران وارد جنگ شود، توان نظامی ایران به قدری بالاست که اجازه نخواهد داد مقامهای این کشور فرصت پیدا کنند که از تلفن برای استمداد از آمریکا استفاده کنند و آمریکا هم نمی تواند مانع ویرانی زیرساختهای عربستان سعودی توسط ایران در ساعات اول جنگ شود.

این گونه اظهارات آن هم ازسوی  شخصیتی سیاسی ونظامی مانند کولین پاول، نشان می‌دهد که آمریکا به خوبی از قدرت دفاعی ایران آگاهی دارد، بنابراین برای دفاع ازاین کشورهای قبیله‌ای، تحت هیچ شرایطی خطر نخواهد کرد.

به همین دلیل اکنون اختلاف میان کشورهای حوزه خلیج فارس و آمریکا پیرامون ایران کاملاً رسانه‌ای شده، زیرا رسانه‌های آمریکا نیز اخیراً از شیوه‌های حکومتی این کشورها انتقاد کرده‌اند.

موضوع دیگری که می‌تواند تفسیر کاملاً منطقی از بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی در دانشگاه امام حسین(ع) ارایه دهد، مسأله بهره‌گیری کشورهای حوزه خلیج فارس از گروهکهای تروریستی برای تحمیل یک جنگ نیابتی و فرسایشی بر کشورهای منطقه است.

از آنجایی که داعش، جبهه النصره، لواء التوحید و بیش از 700 گروهک تروریستی دیگر در سوریه وعراق به صورتی نیابتی علیه این دو کشور عمل می‌کنند، بنابراین تصور عربستان و برخی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس این است که این شیوه را می‌توانند در ایران تعمیم دهند.

ایران جایی نیست که داعش و سایر گروهکهای تروریستی بتوانند با قطب نمای عربستان به سمت ایران حرکت کنند، به همین دلیل رژیم سعودی اگر دست به چنین حماقتی بزند، قطعاً دچار خطای محاسباتی سختی خواهد شد.

به همین دلیل هشدار رهبر معظم انقلاب اسلامی در حضور فرماندهان عالی نظامی، پیام شفافی برای آمریکا و همپیمانان ضعیف و فرتوت این کشور در خلیج فارس تلقی می‌شود و آن اینکه ایران در دفاع از امنیت ملی خود کوچکترین تردیدی به خود راه نخواهد داد.

ایران هرگز قصد تهاجم به هیچ کشوری در منطقه را ندارد، اما به هر تهدیدی از ناحیه هر قدرتی که باشد، پاسخی پشیمان کننده خواهد داد و جهان نیزبه خوبی می‌داند که دکترین امنیت ملی ایران دفاعی محض است ونه تهاجمی.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مسلم IR ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    5 0
    لبیک یا خامنه ای.....الله اکبر جانم فدای رهبر....
  • رضا IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    2 0
    احسنت براین رهبر فرزانه... لبیک یاخامنه ای
  • هیربد IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    3 0
    با جان ودل تااخرین قطره خون درراه ایران عزیزونوامیس خود مبارزه خواهیمنمود.ماهمه سرباز توییم.گوش بفرمان توییم خامنه ای
  • مرصاد IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    1 0
    وای اگر رهبرم حکم جهادم دهد ارتش دنیا نتواند که جوابم دهد همه آرزوی ما اینست که مرگمان را خودمان انتخاب کنیم چه بهتر که در راه دفاع از اسلام عزیز بمیریم خدایا شهادت خالصانه در راه خودت و دینت اسلام را روزی ما بفرما