قدس آنلاین: راضیه کشاورز --"کفش" به عنوان یکی از مهمترین نوع پوشاک، نشانی از فرهنگ قومیت ها و ملت ها را در خود به همراه دارد.

صنعت کفش نیازمند تدبیری آگاهانه/کاهش 40 میلیونی تولید کفش در قطب تولیدکفش کشور

 به گزارش قدس انلاین از اصفهان، ذره ای از تاریخ کفش و استفاده از پوشاک حس استفاده از تولید ایرانی را بیش از پیش در انسان تقویت می کند، اینکه بدانیم مادها از جمله نخستین اقوام ایرانی بودند که تصاویر پوشیدن کفش شلان در تاریخ و روی کتیبه ها با نمای نقوش برجسته در تخت جمشید به ثبت رسیده است.

این روزها گرانی، دامن بازارکفش را در سراسر کشور گرفته است. اصفهان نیز که روزگاری قطب تولید کفش کشور لقب داشت و پس از تبریز حرف اول را در تولید کفش در کشور می زد، گرفتار رکود و نابسامانی در این بازارشده است؛ به نحوی که به گفته فعالان صنعت کفش طی سال های اخیر بسیاری از تولیدکنندگان اصلی کفش در این شهر از حرفه خود کناره گیری کرده اند و برای گذران زندگی خود به حرفه های دیگر روی آورده اند.

به گفته فعالان این صنف، اصفهان در دهه 70 بیش از هزارکارگاه تولید کفش داشت، اما درحال حاضر حدود دو سوم این کارگاه ها تعطیل شده اند و مهم ترین دلیل این واقعه اسفبار، واردات بی رویه کفش های خارجی، به خصوص از کشور چین از دهه 70 تاکنون بوده است؛ کفش هایی بی کیفیت، اما ارزان قیمت !

مشکلات اقتصادی چند سال اخیر باعث شد تا توانایی خرید مردم بسیار کاهش یابد و به خرید کفش های ارزان قیمت چینی روی آورند و از طرفی هم با وجودتحریم ها تولیدکنندگان کفش در داخل کشور، با گرانی شدید مواد اولیه مواجه شدند و بالطبع مجبورشدند محصول خود را گران تر به دست مصرف کننده برسانند و مهم تر از همه اینکه دولت هم در این زمینه دست تولید کنندگان را به یاری نفشرد و زمینه واردات کفش های خارجی را فراهم کرد و همه این اتفاقات دست به دست هم دادند تا صنعت قدیمی و باشکوه کفش ایرانی به حال و روز کنونی دچارشود.

رییس اتحادیه کفاشان استان اصفهان در این خصوص به "قدس آنلاین" می گوید: متاسفانه در سال های اخیر بسیاری از کارگاه های تولیدکفش در اصفهان تعطیل شده اند.

اکبر زاهدی ادامه می دهد: مسائلی از قبیل وجود تحریم ها و افزایش نرخ تورم باعث شد تا تولیدکنندگا ن با وجود کمبود و گرانی مواد اولیه نتوانند کفش تولیدی خود را با کیفیت و قیمت مناسب به دست مصرف کنندگان برسانند و در نتیجه، مردم نیز به علت کاهش توان مالی شان به خریدن کفش های ارزان قیمت خارجی روی آوردند و همین امر باعث ورشکستگی بسیاری از کسبه این صنف شد.

وی تصریح می کند: عوامل دیگری همچون کهنه شدن ماشین آلات کفش دوزی،کمبود نقدینگی تولیدکنندگان و در نتیجه کم شدن تنوع در تولید باعث شد تا کفش تولیدی اصفهان از رونق گذشته خود پا پس بکشد.

رییس اتحادیه کفاشان استان اصفهان یادآور می شود: در اصفهان هنوز برخی کارگاه ها به صورت دست دوز اقدام به تولید کفش می کنند که این نکته یک ضعف محسوب می شود؛ چرا که در تولید کفش نیاز به استفاده از مدرن ترین و به روزترین دستگاه هاست.

واردات عامل مهم رکود در بازار

اگر دولت با ارائه تسهیلاتی به تولیدکنندگان کفش از آنها حمایت کند ،تولیدکنندگان اصفهانی با توان و اشتیاق و تجربه ای که دارند می توانند بازهم همچون گذشته صنعت کفش استان را فعال کنند و درآمدزایی خوبی داشته باشند.

رییس اتحادیه کفاشان استان اصفهان با بیان این مطلب ، واردات را عامل مهم رکود در بازارکفش اصفهان برشمرده و اظهار می کند: اگر به جای هزینه کردن در خصوص واردات، به تقویت کارگاه های تولید کفش در داخل کشور پرداخته شده بود، امروز این مشکلات گریبانگیر صنعت کفش نبود.

زاهدی تصریح می کند: در سال های اخیرصادرات کفش اصفهان کاهش یافته،اما خوشبختانه توجه مردم به خرید کفش ایرانی بیشتر شده است و متوجه شده اند که کفش های چینی از کیفیت و استاندارد لازم برخوردار نیستند و همین نکته می تواند به تولیدکنندگان داخل کشور انگیزه بدهد تا برای افزایش کیفیت تولیدات خود نهایت تلاششان را بکنند.

وی ادامه می دهد: نقش دولت در شکوفایی صنعت کفش ایرانی بسیار پررنگ است و دولت می تواند با تدبیر و دلسوزی بیشتر به تولیدکنندگان کمک کند تا از بهترین تکنولوژی روز دنیا جهت تولید کفش خود استفاده کنند و در امر صادرات فعال تر شوند و نیز با گسترش صنعت کفش جوانان بیشتری را به اشتغال وادارد.

95درصد مواد اولیه تولید کفش وارداتی است!
صنعت کفش تا سال گذشته تنها موضوع تحریم ها را داشت که چندان فشاری بر تولید کنندگان این بخش وارد نکرد اما اکنون مشکلات جدیدی گریبان این صنعت را گرفته که واردات مواد اولیه و حتی دمپایی پلاستیکی از جمله این موارد محسوب می شود.
از دیگر مشکلات این بخش از تولید، ورود 95 درصد از مواد اولیه تولید کفش است . این واردات علاوه بر اینکه تیشه به ریشه تولید و اقتصاد می زند، بیکاری و مرگ تولید را به همراه دارد که مسبب هزاران مشکل دیگر است.
رئیس اتحادیه کفاشان استان اصفهان با اشاره به مشکلات حمل و نقل کارگاه‌های تولیدی،می گوید: تولید کننده شهرستانی ناگزیر است که هزینه حمل و نقل بیشتری پرداخت کند تا بتواند محصول خود را به بازار‌های فروش برساند و این هزینه‌های حمل و نقل سبب شده تا قدرت رقابت تولید کننده کاهش یافته و بر قیمت محصول نهایی اثر بگذارد.
وی معتقد است بالا بودن نرخ مالیات عامل دلسردی بسیاری از کارفرمایان فعال در این صنعت شده است چرا که به دلیل بالا بودن نرخ مالیات و هزینه‌های دارایی و ایجاد موانع مختلف بر سر راه تولید، بسیاری از تولید کنندگان ورشکسته بدهی کلانی به این ادارات دارند و این موضوع سبب شده تا آن‌ها رغبتی برای فعالیت نداشته باشند.
زاهدی بکارگیری ماشین آلات فرسوده را از دیگر مشکلات تولید کنندگان می داند و بیان می کند: مشکل فرسودگی ماشین آلات و قدرت نوسازی آن بستگی به پرداخت تسهیلات بانکی و کمک به تولید کنندگان برای به سازی خط تولید کارگاه‌هاست تا تولید کنندگان بتوانند خود را به فناوری روز مجهز نمایند.
اختصاص وام های کم بهره ضروری است!
در 8 سال گذشته، سهمیه تولید در صنعت کفش استان اصفهان از 45 تا 51 میلیون به 11 میلیون جفت کفش یا دمپایی کاهش داشته است . بسیاری از کارگاه‌های کوچک و سنتی تولید کفش، تعطیل و کارگرانشان بیکار شده‌اند.
رئیس اتحادیه کفاشان استان اصفهان ضمن تایید این آمار ، از کاهش 40 میلیونی تولید در صنعت کفش این استان طی 8 سال گذشته خبر می دهد و می افزاید: سیاست های اقتصادی دولت های نهم و دهم در حوزه صنعت کفش، بسیاری از کارگاه‌های تولیدی کوچک و سنتی را تعطیل و کارگرانشان بیکار کرد.
این فعال صنفی در ادامه با اشاره به رکود حاکم بر صنعت کفش استان اصفهان، بیان می کند: این رکود که ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه، کمبود نقدینگی، فرسودگی ماشین آلات واحدهای تولیدی، واردات کفش‌های چینی و عدم آموزش کارگران است، تولید کفش استان را به شدت کاهش داده است.
به گفتهٔ زاهدی، تولیدکنندگان کفش استان برای نوسازی ماشین آلات واحد‌هایشان، نقدینگی ندارند و لازم است وام‌های کم بهره به آنان اختصاص یابد.
وی تصریح می کند: در صورتی که دولت برای رفع کمبود‌ها کمک کند صنعت کفش استان، ظرفیت اشتغالزایی دوبرابری نسبت به شرایط موجود را دارد.

حمایت بیشتر از تولیدکنندگان ضمن مطرح شدن کالای ایرانی در بازارهای جهانی، زمینه سازافزایش صادرات و ارز آوری به داخل کشور و از همه مهمتر ایجاد اشتغال را خواهد شد.

با توجه به شرایط تولید کفش در ایران و ظرفیت بالای این صنعت، امیدواریم دولت تدبیر با توجه بیشتر به صنعت کفش، رونق و اشتغال‌آفرینی آن کمک بزرگی به حیات این صنعت و تحول اساسی آن داشته باشد و با تقویت رابطه دولت و تولیدکنندگان بتواند بیش از گذشته فرصت‌های پیش رو را از شرایط بالقوه به بالفعل تبدیل و با تدابیر ارزنده در‌های بسته صنعت کفش را بر روی تولیدکنندگان بگشاید.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.