قدس آنلاین- آمنه مستقیمی: باید توجه داشت، قاتلان امام حسین (ع) به سزای واقعی عمل خود نرسیدند، آن عده ای که کشته شدند یک هزارم آن شقاوتی را که اعمال کردند، ندیدند!

چرا انتقام از قاتلان سیدالشهداء (ع) به عصر ظهور موکول شده است؟

به گزارش قدس آنلاین، با توجه به آنکه پس از قیام عاشورای حسینی زمینه قیام برای دیگر معصومین (ع) مهیا نشد تا که نهایتا عصر غیبت فرا رسید و این وقفه تا عصر ظهور و قیام جهانی حضرت مهدی (عج) به طول می انجامد، در گفتگویی با حجت الاسلام والمسلمین زهیر دهقانی آرانی، مسئول گروه غرب و مهدویت مرکز تخصصی مهدویت درباره اشتراکات و وجوه ارتباط قیام حسینی و قیام مهدی موعود (عج) به بحث و بررسی پرداخته ایم که مشروح آن در ذیل می آید:

 

با توجه به اینکه حضرت مهدی (عج) نهمین فرزند از نسل و ذریه امام حسین (ع) هستند که با قیام جهانی خود عدل و داد را بر جهان مسلط می کنند، چه شباهت هایی میان قیام این دو امام (ع) وجود دارد؟

ما راجع به امام حسین (ع) و حضرت ولی عصر (عج) تشابهات بسیاری هم در روایات و هم در ادعیه می بینیم که قالبشان منشاء حدیثی یا دعایی دارد.

نخستین اشتراک در هدف قیام آنها است، یعنی قیام حسینی همان طور که در حدیث معروف سیدالشهداء (ع) آمده برای اصلاح امت جدشان رخ داده و اصلاح گری را مد نظر داشته است ما همین هدف را در قیام مهدوی نیز می بینیم و حضرت (عج) می آیند تا امور جامعه را اصلاح و کژی ها را راست و تغییرات جدیدی اعمال می کنند، تا جایی که برخی می پندارند دین جدیدی ظهور کرده است (کنایه از تحریفات و بدعت هایی که در دین اسلام به دلیل انحرافات رخ می دهد.)

دومین شباهت این است که امام عصر (عج) وارث میراث سیدالشهداء (ع) هستند به عبارت دیگر ایشان ادامه دهده حرکت امام حسین (ع) بودند و قیام حسینی زمینه سازی بود برای قیام مهدوی. ما در زیارت وارث می خوانیم امام حسین (ع) وارث انبیاء و اولیای گذشته اند چراکه ایشان و قیامشان ویژگی هایی دارد که همه آنچه که انبیاء و اولیاء در پی آن بوده اند را در خود دارد و حضرت حجت (عج) که خاتم اوصیاء الهی اند نیز وارث انبیاء معرفی شده اند، این یعنی همه اهداف قیام حسینی در قیام حضرت مهدی (عج) متبلور می شود.

آیا از منظر یاران و همراهان نیز شباهت هایی میان امام حسین (ع) و امام مهدی (عج) وجود دارد؟ از چه منظر و  با چه کیفیتی؟

بله، مورد دیگر شباهت این دو امام علیهماالسلام اشتراک در یاران است، وقتی در ویژگی یاران امام حسین (ع) و ویژگی یاران امام مهدی (عج) بنابر آنچه در روایات آمده بررسی می کنیم، می بینیم ویژگی های مشترکی دارند، به عنوان مثال بینش و بصیرت فوق العاده یاران سیدالشهداء (ع) که در روایات متعددی تصریح شده و از حضرت عباس (ع) به نافذالبصیره یاد می شود که همین ویژگی ها را در یاران امام مهدی (عج) نیز می بینیم.

ویژگی دیگر زهد و عبادت یاران این دو امام علیهماالسلام است، که شرح آنچه در شب عاشورا رخ داد تاییدی بر این ادعا است، ویژگی دیگر ولایتمداری فوق العاده یاران این دو امام (ع) است، بحث دیگر شجاعت و ایثار تا جایی که جان خود را فدا می کنند و حتی یاران سیدالشهداء (ع) آرزو می کردند هر یک بارها در رکاب امام (ع) شهید شوند و این ویژگی به عینه در یاران امام مهدی (عج) نیز وجود دارد.

 

از نظر دشمنانی که در مقابل این دو امام (ع) قرار دارند چطور ؟آیا شباهت و اشتراکی بینشان وجود دارد؟

 بله، یکی از نقاط مشترک قیام حسینی و قیام مهدوی در نوع دشمنان آنها است، یعنی علاوه بر یاران، دشمنان این دو امام (ع) نیز ویزگی های مشترکی دارند؛ به عنوان مثال دشمنان امام حسین (ع) چه آنها که جنگیدند چه آنها که خود را از معرکه کنار کشیدند دنیامدار بودند و همین ویژگی در عصر ظهور و در آستانه آن نیز رخ می دهد و عده ای امام (عج) را تنها می گذارند و حتی مخالفت علنی با ایشان دارند.

ویژگی دیگر بی بصیرتی و عدم معرفت است، آنچه یکی از علل وقوع عاشورا است را باید در عدم بصیرت خواص جستجو کرد که یا تصمیم معقول نگرفتند یا دیر تصمیم گرفتند، اتفاقا در روایات هنگامه ظهور این ویژگی نیز دیده می شود که برخی به امام (عج) معترض شده و به کارهای ایشان ایراد و اشکال می گیرند و خود را در دین خودساخته خویش محصور می کنند!

ویژگی دیگر دشمنان امام حسین (ع) و امام مهدی (عج) عافیت طلبی است یعنی همانگونه که در قیام کربلا عده ای با عافیت طلبی مقابل امام (ع) صف آرایی کرده و به روی ایشان شمشیر کشیدند، هنگام ظهور و در وقت قیام مهدی موعود (عج) نیز عده ای عافیت طلب، فتنه هایی را رقم می زنند.

با توجه به اینکه قیام حسینی به شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفایشان انجامید آیا از نظر فرجام نیز بین قیام حسینی و قیام مهدوی شباهت وجود دارد؟

شاید بنابر نظر سطحی و ظاهربین بسیاری از محققان و حتی اندیشمندان، قیام حسینی به شکست انجامید اما باطن آن قیام پیروزی بود نه تنها برای خودشان بلکه برای کل جهان اسلام یعنی اگر آن واقعه به وقوع نمی پیوست، از اسلام چیزی باقی نمی ماند و این مهم هم تصریح ائمه (ع) است و هم متفکرانی حتی غیرمسلمان چراکه امام حسین (ع) با قیام خود در باطن، نهال نوپای اسلام را محکم کردند و جالب آنکه در هنگامه ظهور است که جایگاه حرکت امام حسین (ع) خود را نشان می دهد و جامعه مطلوبی که ائمه (ع) درصدد تشکیل آن بودند در زمان ظهور محقق می شود.

از این رو، باید سرانجام را نگریست چه بسا در هدفی والا بسیاری جان خود را از دست بدهند و شکست های ظاهری موقتی رخ دهد اما نهایتا به پیروزی های بزرگ منتهی شود.

 

آیا از نظر زمینه سازی ها نیز قیام این دو امام (ع) با یکدیگر شباهت دارد؟

نمی توان انتظار داشت بین تک تک اقداماتی که در قیام حسینی رخ داده یا در آینده در قیام مهدوی رخ می دهد، شباهت و اشتراک وجود داشته باشد.

به عنوان مثال علی رغم شکست ظاهری قیام سیدالشهداء (ع) و به گواهی تاریخ، جریان کاملا معکوس شد و پایه های حکومت بنی امیه فرو ریخت.

ممکن است برخی بپرسند چرا ظهور رخ نمی دهد یا چرا غیبت رخ داد؟ یا چرا شرایط به جایی رسیده که دست ما از امام معصوم (ع) کوتاه است؟، جواب آن را باید در جریانات 250 سال زندگانی ائمه (ع) بررسی کنیم؛ در واقعه عاشورا مردم امام (ع) را تنها گذاشتند و این تنها گذاشتنِ ولی خدا باعث شد امام حسین (ع) و یارانشان در خون خود غلطیدند اما در عصر ظهور قرار است مردم به حدی از بلوغی برسند و نیازی داشته باشند که دور ولی خدا جمع شوند و حاضر باشند جانشان را برای ایشان فدا کنند و آن اتفاقی که برای امام حسین (ع) افتاد، برای امام عصر (عج) نیفتد. از این رو، علما برای ظهور یکی از لوازم را تربیت یاران پای کار و نیز آماده سازی مردم می دانند.

ما بارها این جمله را شنیده ایم که حضرت مهدی (ع) بعد از ظهور، از قاتلان امام حسین (ع) انتقام می گیرند؟ چگونه این مهم رخ می دهد مگر آنها به درک واصل نشده اند؟

باید توجه داشت، قاتلان امام حسین (ع) به سزای واقعی عمل خود نرسیدند، آن عده ای که کشته شدند یک هزارم آن شقاوتی را که اعمال کردند، ندیدند!

علاوه بر این، این موضوع با بحث رجعت در ارتباط است چراکه طبق احادیث در دوران امام مهدی (عج) دو گروه رجعت می کنند: یکی مومنان محض و دیگر کافران محض.

در عصر ظهور، ایمان محض حضرت مهدی (عج) را یاری می کنند و کفر محض هم آنهایی اند که به حدی در عالم ظلم کرده اند که خواست الهی بر این است که به دنیا بازگشته و به جزای عملشان رسیدگی شود از جمله این افراد رقم زنندگان عاشواری حسینی اند که باید در این دنیا به سزای عملشان برسند که با رجعت در عصر ظهور این مهم رخ می دهد.

برای آشنایی بیشتر در مسئله شباهت های میان امام حسین (ع) و امام مهدی (عج) کتاب دوجلدی «از فرات تا فرات» در بیان اشتراکات قیام حسینی و مهدوی توصیه می شود.

انتهای خبر/

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.