قدس آنلاین : قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی ضمن تاکید بر ضرورت حفظ احترام و تکریم زائران حضرت رضا(ع) توسط همه متولیان امر در نهادهای مرتبط، گفت: حفظ شأن و احترام به زائران، با نگاهی دیگر احترام به حضرت رضا(ع) است؛ چراکه به تعبیر ما زائران میهمانان حضرت هستند.

احترام به زائر، با نگاهی دیگر احترام به حضرت رضا(ع) است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی، مهندس مهدی عزیزیان در دیدار مهندس واحدی؛ معاون هماهنگی امور زائران استاندار خراسان رضوی که در دفتر قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی صورت گرفت، افزود: وظیفه اول مسئولان استان خراسان رضوی و شهر مشهد تامین رفاه، سلامتی و امنیت گردشگران است و بقیه امور در مرحله بعد اهمیت پیدا می کنند.

وی هم چنین بر ضرورت ارائه خدمات متمرکز و جامع به زائران تاکید و عنوان کرد: خدمت به زائران باید از مبدأ تا مبدأ برنامه ریزی شود و در این فرایند همه نیازهای زائر ازجمله حمل و نقل مطلوب، خدمات بهداشتی و پزشکی، امکانات رفاهی، بیمه و ... مورد توجه قرار گیرد.

مهندس عزیزیان نظارت و ارزیابی را در تحقق این امر بسیار مهم دانست و افزود: در صورت نبود سیستم های نظارتی مستمر و دقیق، برنامه های پیش بینی شده به درستی اجرایی نخواهد شد.

توسعه مشهد بر محور زائر استوار است

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری، ضمن ابراز خرسندی از ایجاد معاونت هماهنگی امور زائران در ساختار استانداری خراسان رضوی، گفت: طی سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی با تاکیدات مقام تولیت عظمی آستان قدس رضوی حضرت آیت الله واعظ طبسی، مجموعه اماکن متبرکه رضوی دچار تحولی بزرگ شده و امروز در سطح کم نظیری به زائران حضرت رضا(ع) خدمات ارائه می دهد. اما اکنون وقت آن رسیده که این اتفاق خارج از مجموعه حرم مطهر در سطح شهر و کشور نیز اجرایی شود.

وی افزود: بدون شک از زمانی که سنگ بنای مضجع منور رضوی در این قطعه از زمین بهشتی نهاده شده، توسعه این مکان بر محور زائر و زیارت شکل گرفته و تا کنون نیز بر همین مدار پیش رفته است.

مهندس عزیزیان با بیان اینکه توسعه اقتصادی مشهد مقدس نیز در تمام این سال ها مرهون وجود مضجع منور و شریف رضوی بوده است، اظهار داشت: به طور قطع مشهد منهای وجود این مرقد مطهر هیچ ندارد و بر این اساس توسعه شهر از جنبه های مختلف مستلزم اهتمام به امور زائران این آستان ملکوتی و ارتقای سطح خدمت رسانی در جهت جذب زائر و مسافر بیشتر است.

وی با بیان اینکه تا کنون اغلب انتظارات مردم در زمینه تامین نیازهای زائران متوجه آستان قدس رضوی بوده است، تاکید کرد: سازمان ها، نهادها و اقشار جامعه باید به این امر مهم توجه ویژه داشته باشند؛ چراکه توسعه شهری و ارتقای سطح خدمت رسانی به زائران تنها برعهده دولت و آستان قدس رضوی نیست و همه شهروندان در آن دخیل هستند.

افزایش زائران خارجی

عزیزیان با اشاره به افزایش تشرف زائران خارجی به حرم مطهر رضوی طی سال های اخیر، گفت: از زمان آغاز طرح توسعه اماکن متبرکه رضوی در دهه 60، آستان قدس رضوی توجه ویژه ای به زائران خارجی معطوف داشت و این امر در کنار برخی رفتارهای سیاسی و اجتماعی، افزایش تعداد زائران خارجی به ویژه از کشورهای عربی را در پی داشت.

وی افزود: در آن سال ها با هدف ایجاد مرکز مدیریت امور مربوط به زائران غیر ایرانی، خدماتی در نقاطی از اماکن متبرکه پیش بینی شد و با توسعه های صورت گرفته، امروز نیز خدمات متنوعی در حوزه های فرهنگی – تبلیغی و خدماتی – رفاهی به این زائران ارائه می شود.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: امروز ما باید به گونه ای برای تسهیل شرایط حضور و زیارت زائران خارجی برنامه ریزی کنیم که از زمان ورود یک زائر به کشور، نیازهای او به بهترین شکل ممکن از بدو ورود تا هنگام خروج و با کمال احترام تامین شود.

برنامه ریزی ویژه برای زائران پیاده

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی هم چنین به مقوله زائران پیاده بارگاه منور رضوی اشاره و عنوان کرد:  شکل و نوع خدمت رسانی به این گروه از زائران، با توجه به اینکه تمام سختی ها و مرارت ها را با عشق به ساحت مقدس حضرت رضا علیه السلام، در مسیر تشرف به زیارت تحمل می کنند، متفاوت است.

وی افزود: این گروه از زائران فرهنگ ویژه ای دارند و باید برای آن ها با حمیت، دقت و حساسیت بیشتری برنامه ریزی کنیم.

عزیزیان با بیان اینکه خدمت رسانی به زائران پیاده باید از مبدأ آغاز شود، اظهار داشت: آستان قدس رضوی تاکنون اقداماتی را در این زمینه طراحی و اجرا کرده، اما این به تنهایی کافی نیست و باید به همت متولیان امر در معاونت زیارت، برنامه های مدونی تهیه شود تا بتوانیم در محورهای مختلف کشور که مسیر حرکت این عزیزان است، با همکاری بخش های دولتی و نهادهای مردمی، نسبت به تکریم زائران پیاده و تامین نیازهایشان در هنگام زیارت اقدام شایسته ای را رقم بزنیم.

شایان ذکر است مهندس واحدی معاون هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی نیز طی سخنانی در این دیدار، ابراز امیدواری کرد با فعالیت معاونت متبوعش در استانداری و هم چنین همراهی بخش های مرتبط و همکاری ویژه آستان قدس رضوی با توجه به تجربه و سابقه موضوعات مختلف زائر و مسایل فرهنگی و خدماتی مورد نیاز، زمینه ارائه خدمات شایسته و درخور شأن زائران بارگاه منور رضوی فراهم شود.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.