قدس آنلاین: مدیرکل یونسکو در مراسم افتتاحیه اولین همایش ملی شاخص پژوهی شهرهای اسلامی در مشهد حضور یافت.

معماری شهرهای اسلامی ظرفیت دیده شدن توسط یونسکو را دارد/ 17 اثر از معماری قدیم ایران در یونسکو به ثبت رسیده است

به گزارش سرویس خراسان قدس آنلاین مدیرکل یونسکو صبح دیروز در مراسم افتتاحیه اولین همایش ملی  شاخص پژوهی شهرهای اسلامی که در تالارفردوسی هتل پردیسان مشهد برگزارشد، گفت: توسعه پایدار یکی از مباحث مهم آینده پژوهی  و از آنجا که پژوهش برای ما بسیار ارزشمند است ,امیدواریم اعمالی عالمانه درباره آینده در دستورکار این همایش قرار بگیرد.
 مقدس سعید آبادی  دراین  همایش گفت: اگر آینده را ابزار شناختی، جدید تعریف کنیم، وضعیت نگران کننده کنونی را می توانیم درک  و در جهت آن حرکت کنیم.
وی موضوع توسعه پایداررا  یکی از مباحث مهمی عنوان کرد که بایستی در آینده پژوهی برای شهر اسلامی در دستور کارقرار بگیرد و یادآور شد که به دلیلی اهمیت موضوع درسازمان یونسکو  در قالب سه رکن بدان پرداخته شده است.

او  این سه رکن را  رشد اقتصادی، ضلع پایداری زیست محیطی و فرهنگ ،اجتماع و هویت عنوان کرد.

سعید آبادی افزود: رشد اقتصادی بدون  پایداری زیست محیطی و تصمیماتی که  در ورای  ساخت و ساز، کنش و واکنش به وجود می‌آید، تنها رشد فیزیکی شهر را حاصل نمی‌شود ، بلکه  ارتباط بین محیط زیست و شهرسازی را برهم می‌زند.
مدیر کل یونسکو گفت: توسعه شهرمشهد با سایر شهر‌ها فرق می کند و این درشرایطی است که توسعه  پایدارتنها به معنای توسعه نیست،  بلکه مبتنی بر فرهنگ و اجتماع است .

وی افزود: در این جا است که جایگاه فرهنگ مشخص وتصمیم گیران  باید متخصصین و مشاورین خوب داشته  باشد یا آن فرد متخصص از این علوم  آگاهی داشته باشد.
 سعید آبادی توسعه پایدار را  نیازمند ادبیات سازی و آموزش  دانست و گفت: در یونسکو دهه‌ای تحت  عنوان این مولفه ایجاد شده است، این در حالی است که توسعه پایدار، یکی از موضوعات آینده پژوهی است که  باید به آن پرداخت.
 مدیرکل یونسکو گفت: آینده نگری در ذات توسعه پایدار نهفته و همچنین اهداف بلند از مختصات توسعه پایدار است.

وی در ادامه  تفکر سیستمی ، بخشی عمل نکردن و تصمیمات همگانی  را از مولفه ‌های  توسعه پایدار دانست.
 مدیر کل یونسکو اظهار داشت: تفکر نقادانه برای سیاست گذاری می تواند وضعیت کنونی را رصد کند این در حالی است که در کشور ما ، بخشی فکرکردن معضل  بزرگی به وجود می  ‌آورد.
 وی انجام تصمیات را نیازمند به، همگام کردن جامعه دانست .

وی افزود:این سازمان در حوزه فرهنگ و هویت که موضوع شهر اسلامی است چهار برنامه مهم دارد تا شهر‌های اسلامی دیده شوند و ما نیز  باید این چهار شاخصه را تقویت کنیم.
 سعید آبادی گفت: در جمهوری اسلامی ایران  آثار و میراث فرهنگی ملموس شامل معماری زیبا وقدیمی  وجود دارد که در لیست جهانی یونسکو به ثبت می‌رسد .

او در این خصوص به ثبت 17 اثر در مورد ایران در این سازمان اشاره کرد.

 مدیرکل یونسکوخاطر نشان کرد: آثار فرهنگی ناملموس شامل صنایع دستی وآداب و رسوم به عنوان دومین شاخصه در حینِ اهمیت دیده نمی شود .

وی یادآور شد : در حالیکه میراث ملموس در دید همگان  است میراث ناملموس با مرگ خاموش مواجه می شود از همین رو  اگر لهجه و زبانی در میراث ناملموس  مورد بی مهری قرار گیرد از بین می‌رود .

او در این مورد به ثبت  10 میراث ناملموس  از ایران  اشاره کرد که به ثبت جهانی رسیده اند.
 وی گفت: آثار مکتوب با تعالیم سترگ در حافظه جهانی یونسکو به ثبت می  رسد که  تا کنون حدود 7 آثر مکتوب از  ایران و 30 مشاهیر یونسکو  درسازمان یونسکو به ثبت رسیده است.

سعید آبادی افزود: امروز رقابت بزرگ برای استفاده از این سازمان بین المللی وجود دارد و در این رقابت شهری به چشم می آید و دیده می شود که عالمانه و با  هدف حرکت کند .

وی  در همین راستا تصریح کرد که شهرهای اسلامی ظرفیت دیده شدن را دارند .

او  همچنین  اظهار داشت : این همایش می تواند گامی برای پاسداری  از شهر های اسلامی باشد ، پس لازمست ازاین هویت برنامه ریزی دقیق تر داشته باشیم و هدفمند حرکت کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • المیرا ملکپور IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
    0 0
    ضمن عرض سلام از 27 میراث فرهنگی صبت شده ایران چند تا مربوط به خراسان است؟