آئین پایانی جشن اردیبهشت تئا‌تر ایران، با یاد مصطفی عبدالهی و تقدیر و تجلیل از هنرمندان و فعالان تئاتر کشور برگزار شد.

قول حمایت وزیر ارشاد در جشن اردیبهشت تئاتر ایران
به گزارش سایت ایران تئا‌تر، آئین پایانی جشن اردیبهشت تئا‌تر ایران، شامگاه پنج‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ماه با حضور علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی و جمعی از مسئولان و هنرمندان تئا‌تر در مجموعه پردیس تئا‌تر تهران (خاوران) برگزار شد.
 
در بخش‌های مختلف این مراسم که در روز درگذشت دو هنرمند تئا‌تر، مصطفی عبدالهی و ثریا شیرزادی، برگزار شد، یاد هنرمندان از دست رفته بارها گرامی داشته و بر رفع نیازهای هنری، درمانی و مادی اهالی نمایش کشور تاکید شد.
 
تجلیل از داود رشیدی

داود رشیدی در حال پاسخ دادن به ابراز احساسات حاضران در آیین پایانی جشن اردیبهشت تئاتر ایران 

 
در ابتدای این مراسم، از داود رشیدی، هنرمند پیشکسوت تئا‌تر، سینما و تلویزیون که جشن‌های اردیبهشت تئا‌تر با پیام او آغاز و برگزار شد، توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیر شد. 
 
علی جنتی پس از اهدای تندیس اردیبهشت تئاتر به داود رشیدی گفت: «نمی‌دانم به مناسبت اختتامیه اردیبهشت تئا‌تر، تبریک بگویم یا برای درگذشت دو هنرمند به اهالی این هنر تسلیت بگویم. برای این دو هنرمند آرزوی رحمت الهی را دارم.» 
 
تصمیم جدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر حمایت از تئاتر
 
او با اشاره به جایگاه هنر تئا‌تر و نقش آن در زندگی بشر اظهار کرد: «تئا‌تر یکی از پویا‌ترین هنر‌هاست که شکلی بدیع و نمایه‌ای خردمندانه از جسم و جان آدمیزاد را به نمایش می‌گذارد. این هنر کهن آموزگاری بوده که شکلی تازه از بودن را درس داده است و همین بیان بدیع و روحیه نشاط انگیز، اقبال عمومی فرهنگیان را فراهم کرده است.» 
 
جنتی هنر نمایش را به دلیل ارتباط مستیم با مخاطبان، اثربخش ‌تر از دیگر هنرها دانست و بیان کرد: «هنر تئا‌تر به واسطه هم نفس بودن با مخاطبانش از منزلتی والا برخوردار است، چراکه ساختار آن بر پایه ارتباط دو سویه است که در دیگر هنر‌ها کمتر شاهد آنیم. به این دلیل هر چقدر که هنرمند به زبان مردم آشنا‌تر باشد، بر استحکام رابطه خویش با مخاطب خواهد افزود، به همین جهت است که نمایش را مردمی‌ترین هنر لقب داده‌اند.» 
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه شعر، داستان، نقاشی و حتی سینما هم بخشی از آیین‌های بشری را با خود همراه کرده اما خلوصی که در تئا‌تر است در دیگر انواع هنر دیده نمی‌شود، عنوان کرد: «شعر، ادبیات و موسیقی و هنرهای تجسمی در تئا‌تر کاربرد دارند و هنرمند ناگزیر از آشنایی با آن‌هاست، ضمن اینکه نگارنده یک اثر نمایشی باید به فلسفه و چرایی پدیده‌ها و روابط آدم‌ها آگاهی داشته باشد.» 
 
او با اشاره به اینکه در طول تاریخ این هنر، نمایش‌هایی بدون دکور، گریم، نور‌پردازی و حتی بدون متن و کارگردان به صحنه رفته است، افزود: «هیچ نمایشی بدون تماشاگر و بازیگر و تعامل این دو به صحنه نرفته است، این گفت‌وگوی جاری تئا‌تر است که اثر آنی بر مخاطب دارد.»
 
در ادامه این سخنرانی، جنتی زندگی را به صحنه بزرگی از یک نمایش تشبیه کرد و توضیح داد: «جهان غمگین امروز که ریشه در تعصبات بدوی و جنگ‌ها دارد، بیش از هر چیز به عصای معنویت نیاز دارد. تئا‌تر امروز ایران، تحقق باوری است که از تلاش انسان برای رسیدن به سعادت سرچشمه گرفته است. ما معتقدیم که از این منظر باید به نیازهای بشر پاسخ دهیم، چرا که ما ساکنان جهانی هستیم که به رغم برخورداری از مدنیت، گرفتار دیگر ستیزی و استبداد هستیم. تئا‌تر، امروز زبان مشترک همه مردم جهان است که دنبال عدالت، آرامش و معنویت هستند. اما متاسفانه این هنر اصیل و مردمی آن طور که شایسته بوده، مورد حمایت واقع نشده است.» 
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تایید مشکلات پیش روی تئا‌تر یادآور شد: «ما مسائل و مشکلاتی که بر سر راه هنرمندان وجود دارد را تایید می‌کنیم و گله‌های آنان را محق می‌دانیم. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از نام‌گذاری سال ۹۴ با عنوان تئا‌تر، تصمیم جدی بر افزایش تالار‌ها و تئا‌تر شهرهای شهرستان‌ها و حمایت از تولید تئا‌تر و گروه‌های نمایشی دارد.» 
 
او در پایان سخنانش در مورد همراهی سایر نهاد‌ها به خصوص شهرداری‌ها در این راه بیان کرد: «شهرداری تهران گام‌های بلندی در این زمینه برداشته است که نمونه آن گشایش همین مجموعه خاوران است.» 
 
 وزیر ارشاد 

علی جنتی در این مراسم، بر تصمیم جدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر حمایت از تئا‌تر تاکید کرد
 
نقش آفرینی تئاتری‌ها در مبارزه با سرطان
 
در بخش دیگری از این مراسم، دکتر سید محمد هادی ایازی، قائم مقام وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی با توجه به درگذشت چند هنرمند طی دو سال گذشته به دلیل ابتلاء به سرطان در سخنانی کوتاه عنوان کرد: «ما شورایی با همراهی چند هنرمند برای مبارزه با این بیماری تشکیل داده‌ایم، هر چند ما در جامعه به سمت میانسالی می‌رویم و بیماری‌های قلبی، عروقی و سرطان افزایش پیدا می‌کنند. این در حالیست که در کشورهای توسعه یافته، میانگین عددی سرطان نسبت به کشورهایی مانند ما بیشتر است.» 
 
او بیان کرد: «می‌توانیم تاثیرگذار باشیم تا افراد کمتری به سرطان مبتلا شوند، به شرط آنکه فرهنگ سازی انجام شود و اتفاقاً جامعه هنری در این راستا می‌تواند ایفای نقش کند.» 
 
اهدای تندیس و لوح تقدیر به هنرمندان و فعالان تئاتری
 
بعد از این سخنرانی‌ها، با همراهی تعدادی از هنرمندان از برگزیدگان این دوره از جشن اردیبهشت تئا‌تر ایران با اهدای تندیس و لوح تقدیر شد. این افراد عبارتند از: 
 
میثم امرودی معاون فرهنگی هنری شهرداری
 
 عبدالمحمد زاهدی استاندار کرمان
 
 محمدناصر نیک بخت استاندار همدان
 
 امیر نوروزی ریس اداره و فرهنگ هنر گچساران
 
 استاد ناظرزاده کرمانی، مولف، پژوهشگر و استاد دانشگاه
 
زنده‌یاد مصطفی عبدالهی که فرزندش هومن عبدالهی هدیه او را دریافت کرد
 
 علیرضا سبحانی رییس اداره فرهنگ و ارشاد گناوه
 
 مصطفی شیرزادی
 
محمد‌علی لطفی‌مقدم 
 
خیام وقارکاشانی
 
حمیدرضا نعیمی یکی از موسسین گروه تئا‌تر شایا
 
خلیل راحتی، مدیر شرکت توسعه فضاهای اجتماعی تهران
 
 مهدی صالحیان
 
 فواد کریمی، شهردار مریوان
 
 جهانشیر یاراحمدی، مسئول انجمن هنرهای نمایشی بوشهر
 
 بابک احمدی، خبرنگار خبرگزاری ایلنا
 
 علی اکبر عبدالعلی‌زاده، سردبیر روزنامه صبا
 
تقدیر و تجلیل از هنرمندان و فعالان تئاتری در جشن اردیبهشت تئاتر

در آیین پایانی جشن اردیبهشت تئاتر ایران، تعدادی از هنرمندان و فعالان نمایشی کشور تقدیر و تجلیل شدند
 
جمال کامیاب، مدیرعامل زیباسازی شهردار تهران
 
محراب محمدزاده، نماینده خبرگزاری تسنیم
 
مرضیه برومند، کارگردان تئا‌تر
 
مژگان خالقی، مدیر سایت خصوصی تئا‌تر
 
 مهرانگیز قهرمانی، خبرنگار سایت ایران تئا‌تر
 
 آروین موذن‌زاده، خبرنگار خبرگزاری مهر 
 
مریم نراقی، دبیر سرویس روزنامه شهروند
 
 غزل نهانی، گزارشگر رادیو تهران
 
 اسماعیل زمانی، مدیرعامل منطقه آزاد اروند
 
 ایوب آقاخانی، سردبیر برنامه رادیویی دیالوگ
 
 علیرضا بهرامی، مدیر اداره فرهنگی و هنری ایسنا
 
محمد ایازی، قائم مقام وزیر بهداشت
 
 خانواده زنده یاد بهرام ریحانی
 
 محمد امروآبادی، مدیر سایت تیوال
 
 رضا آشفته، منتقد تئا‌تر
 
 فریبا چوپان‌نژاد از استان گلستان
 
 احسان ملکی
 
 حسین محب اهری

ساسان شکوریان، مدیر اداره تئا‌تر بهبان
 
وقت‌ها و فرصت‌های تلف شده
 
جدا از برنامه‌ها و سخنرانی‌های رسمی آیین پایانی جشن اردیبهشت تئاتر ایران، این مراسم با صحبت‌ها و رخدادهایی حاشیه‌ای نیز همراه بود.

از جمله حمیدرضا نعیمی، کارگردان و یکی از موسسین گروه شایا پس از تقدیر در این مراسم، با اشاره به اینکه شهرام کرمی نیز در تاسیس این گروه نقش داشته است، خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که بعد متوجه شد سالن را ترک کرده است گفت: «مسئولان هر چقدر هم خوب کار کنند، من باز هم طلبکار هستم، چون وقت زیادی را تلف کرده‌ایم و فرصت‌های زیادی از اهالی تئا‌تر و ادب گرفته شده است.» 
 
حمیدرضا نعیمی

حمید‌رضا نعیمی، در سخنانی، از مسئولان خواستار ثبت گروه‌های تئاتری شد
 
او ادامه داد: «در این ۳۳ سال فقط سه سال در حوزه ادب و فرهنگ کار کرده‌ایم. در این چند سال گذشته من به همراه تعدادی دیگر از هنرمندان خواستار حفظ و ثبت گروه‌های نمایشی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان حوزه تئا‌تر شدیم.» 
 
کارگردان نمایش «سقراط» بر لزوم ثبت گروه‌های نمایشی تاکید و عنوان کرد: «بر خلاف برخی از دوستان، معتقدم تئا‌تر ما زنده است، آن هم به خاطر وجود گروه‌های تئاتری‌اش است. پس خواهش می‌کنم آن‌ها را ثبت کنید تا عده‌ای به شکل قانونی آن را طلب کنند نه اینکه در هر جایی هرکسی دستش را بلند کند و هرچه خواست بگوید.» 
 
از جان مایه گذاشتن مصطفی عبداللهی برای دعوت از همه برای آمدن به کوچه تئاتر
 
همچنین در این مراسم، هومن عبدالهی، فرزند مرحوم مصطفی عبدالهی که صبح امروز پدرش را از دست داد، آخرین دست نوشته او را به بهانه اجرای عمومی نمایش «در اعماق» خواند. 
 
در بخشی از این یادداشت آمده است: «کوچه‌ای بنا نهادم از عشق طی ۴۰ سال، از پشت شیشه‌ها‌، زاده شیکاگو را در اتاق شماره ۱۳ به نظاره نشستم، در حالی‌که جنگ در طبقه سوم برپا بود. کابوس سرخ من این بود که با شب تا صبح، کبودان اسفندیار را همراهی کنم. چشم در برابر چشم نهادم تا آی باکلاه و آی بی‌کلاه را با خط عشق در میان هفت قبیله گمشده بازررس کنم...» 
 
 قرائت آخرین دست نوشته مصطفی عبدالهی 

در بخشی از این مراسم، آخرین دست نوشته زنده یاد مصطفی عبداللهی توسط پسرش خوانده شد
 
در قسمتی دیگر از این متن آمده است: «از جان مایه گذاردم تا همه را به این کوچه دعوت کنم، زندگی من این کوچه تئاتری است، اما کوچه حال و روز خوبی را سپری نمی‌کند، گویا بلوارهای طاهراً شیک با مواد نامرغوب در حال ویران ساختن کوچه‌های تئاتری می‌باشند. امیدوارم اصالت و فرهنگ با حمایت متواضعانه دولت پاک شرافتمند و آزاد جان دوباره بگیرد.» 
 
یلدا ریحانی خواهر زنده یاد بهرام ریحانی نیز هنگام دریافت تندیس اردیبهشت تئاتر از مسئولین خواستار توجه بیشتر به کودکان سرطانی شد. او این درخواست را آخرین خواسته برادرش دانست.
 
همچنین غزل نهانی، گزارشگر رادیو تهران نیز خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، از او خواست تا این پیغام را به رییس جمهور برساند که «آقای روحانی، عزیزان دل ما این روز‌ها به خاطر سونامی سرطان پرپر می‌شوند و سال گذشته خیلی از هنرمندان و خانواده‌های‌مان را به دلیل این بیماری از دست دادیم. خواهش می‌کنم به این مسئله رسیدگی کنید.» 
 
برپایی غرفه‌های مختلف تئاتری در محوطه باز پردیس تئا‌تر خاوران و نمایشگاه عکس تئا‌تر که با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح شد، بخش دیگری از این مراسم بود. 
 
این مراسم میزبان هنرمندانی چون داود رشیدی، مرضیه برومند، شهرام کرمی، ایرج راد، هادی مرزبان، محمدرضا خاکی، محمد ساربان، فریده سپاه منصور، حسین پارسایی، اتابک نادری، فریندخت زاهدی، دانیال حکیمی، سعید اسدی، محمد ساربان، حسین محب اهری، آتش تقی‌پور، اصغر سمسارزاده و... بود.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.